Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Wystawa "Koniec egzotycznej podróży" eksploruje stan wyczerpania. Jego symptomy mogą być inspirującym materiałem dla artystycznych przedsięwzięć, a ich siła może go przezwyciężyć.
Zawartość
"Wystawa przygotowana przez Fundację Galerii Foksal, Warszawa i kurimanzutto, Meksyk jest wynikiem wielu rozmów i spotkań. Po raz pierwszy obie galerie spotkały się w 2002 roku na wystawie Fair w Royal College of Art w Londynie, która prezentowała galerie, kolektywy i organizacje eksperymentujące z formułą galerii. Kurimanzutto było wtedy galerią bez miejsca, szukającą każdorazowo innej lokalizacji dla swoich projektów. Fundacja Galerii Foksal zawsze starała się tworzyć otwartą i zmienną strukturę. Obie galerie swoje zadanie definiowały jako przenoszenie w międzynarodowy kon-tekst lokalnych artystów i historii oraz wzmacnianie lokalnej sceny poprzez konfrontowanie jej z nowymi ideami. Używaliśmy mechanizmów rynku sztuki, aby mogły powstać projekty wykraczające poza komercyjne ramy.
Od tego czasu spotykaliśmy się wielokrotnie, w różnych miejscach, obserwując coraz częściej, że nasz sposób działania stał się dość powszechnym modus operandi. Otwartość na dyskursy mniejszościowe i lokalne, która stała się istotą współczesnej kultury sieciowej, spowodowała duże zainteresowanie pozycjami marginalnymi i dała możliwość zaistnienia w międzynarodowym obiegu lokalnych artystów i spraw. Jednak dyskurs ten ma swoje ograniczenia i wydaje się, że do tych granic właśnie docieramy. System wymiany informacji zostawia coraz mniej luk na niejasne motywacje i bezinteresowne działania. Dlatego postanowiliśmy zorganizować wystawę w Warszawie, przyjrzeć się naszym działaniom z bliższej perspektywy i powrócić do niektórych wyjściowych postaw, które wpłynęły na powstanie naszych środowisk.
Zainteresowanie eksperymentem w sztuce oraz minimalnym gestem, który ma heroiczny potencjał zmiany znaczeń, sprawił, że do wystawy zostali włączeni dwaj historyczni artyści: Andre Cadere i Edward Krasiński. Urodzony w Warszawie Andre Cadere (1940-1978) działając w niezdefiniowanej, często pozainstytucjonalnej, przestrzeni i dysponując jedynie bardzo skromnym gestem, stał się jednym z tych artystów, którzy poszerzyli zasięg pola sztuki. Edward Krasiński (1925-2003) był mistrzem iluzjonistycznych instalacji, interwencji i pułapek na rzeczywistość. Jego pojawienie się na 'scenie świata' zapowiada niebieski pasek. Kontynuatorem tej postawy jest choćby Cezary Bodzianowski, którego subtelne działania potrafią przeforsować zmianę w odbiorze codzienności.
W wystawie bierze też udział Gabriel Orozco i Mirosław Bałka. Orozco był jednym z inicjatorów powstania kurimanzutto, jego dociekanie dotyczące obrazu rzeczywistości i magiczny realizm stały się inspiracją dla wielu artystów meksykańskich młodszego pokolenia. Mirosław Bałka był związany z powstaniem Fundacji Galerii Foksal. Jest artystą, który nadał swojej lokalności nowy wyraz i przeniósł ją w międzynarodowy wymiar. Dwóch ważnych artystów działających od lat 80 znacząco poszerza zakres historycznych odniesień w obu galeriach.
Różnorodność współczesnych praktyk artystycznych znajduje swoje wspólne źródła w krytycznej i estetycznej analizie lokalnego modernizmu, szczególnie wyraźnej w pracach Damiena Ortegi i Moniki Sosnowskiej. Stąd jedną z warstw wystawy są prace związane z modernistyczną przestrzenią Fundacji Galerii Foksal (pawilon wybudowany w 1962 roku). Inną płaszczyzną są odniesienia popkulturowe, nasycone często wątkami spirytualnymi jak u Daniela Guzmana czy Pawła Althamera lub interwencje w przestrzeni społecznej jak w działaniach Minervy Cuevas czy Anny Niesterowicz.
Wystawa Koniec egzotycznej podróży eksploruje stan wyczerpania. Jego symptomy mogą być inspirującym materiałem dla artystycznych przedsięwzięć, a ich siła może go przezwyciężyć."
Artyści:
Paweł Althamer, Carlos Amorales,
Mirosław Bałka,
Cezary Bodzianowski, André Cadere, Abraham Cruzvillegas, Minerva Cuevas, Daniel Guzmán, Jonathan Hernández,
Edward Krasiński, Gabriel Kuri, Enrique Metinides,
Anna Niesterowicz, Gabriel Orozco, Damián Ortega,
Wilhelm Sasnal, Monika Sosnowska, Rirkrit Tiravanija
"Podobne projekty kuratorskie, angażujące tak dużą liczbę artystów nie zdarzają się w FGF często, co czyni "Koniec Egzotycznej Podróży" tym bardziej godnym polecenia. Jest to nie tylko wyrafinowana i błyskotliwa próba rozliczenia się z pewnymi notorycznie powracającymi wizjami, ale też podsumowanie drogi dwóch grup artystów, których "egzotyczny" status jest na światowej scenie coraz bardziej wątpliwy. Pozostaje tylko postawić pytanie, jaki będzie cel ich kolejnej podróży..."
Krzysztof Kościuczuk,
link*www.obieg.pl*http://www.obieg.pl/calendar2006/kk_fgf.php** **