Fabryka - wizualizacja
Spotkanie pomiędzy wizualnym artystą i eksperymentalnym muzykiem zaowocowało niezwykle ciekawą i przewrotną propozycją artystyczną. Przygotowana wspólnie przez Mariusza Warasa i Krzysztofa Topolskiego spektakularna instalacja site specific to model fabryki, opracowany specjalnie do największego wnętrza
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu.
Dla każdego z twórców realizacja ta jest eksperymentem. Mariusz Waras wypowiadający się przede wszystkim na powierzchni dwuwymiarowych murali tworzy olbrzymi, trójwymiarowy obiekt; Arszyn natomiast kreuje instalację, dokonującą amplifikacji dźwięków pracy maszyn, które znajdują się w budynku. Pod gładką powierzchnią ścian odkryty zostaje prawdziwie industrialny aspekt pracy instytucji sztuki. Natomiast urządzenia zwykle używane w przemysłowych przestrzeniach do odcięcia hałasu, służą do jego dostarczania. Obiekt jest również bezustannie monitorowany, a jego obraz dystrybuowany do wszystkich zainteresowanych.
Gigantyczna fabryka zajmie przestrzeń w instytucji poświęconej sztuce współczesnej, dodając tym samym ironiczny komentarz do mechanizmów produkcji artefaktów i polityki kulturalnej. Fabryka nie produkuje, nie ma utylitarnych celów, a jednak działa na zmysły i poprzez swój ogrom jest w stanie uświadomić przemiany, którym podlega współczesna kultura. Fabryka nie potrzebuje nawet pracowników. Jej bieg regulowany jest dzięki silnikom, które nie wymagają szczególnej atencji. Można jednak założyć, że pracownikami fabryki są sami zwiedzający, którzy nieświadomie stają się elementem przemysłów kultury.
Widmowy charakter całej instalacji objawia pewną nieokreśloną grozę skrywaną za fasadą fabryki i prognozami o krążącym widmie końca pracy fizycznej. Realizacja zwraca uwagę na panujące współcześnie przekonanie, że praca fizyczna zanika. Koniec pracy, który wieścił Jeremy Rifkin, nigdy jednak nie zaistniał - jej ośrodki uległy przemieszczeniu. Tradycyjna fordowska fabryka zniknęła, a maszyny zostały wysłane do Chin. Byli robotnicy zostali poddani redukcji i reedukacji, a ich praca odbywa się obecnie gdzie indziej. Fabryka wyobraża więc odchodzące w przeszłość w Europie mitologie związane z uprzemysłowieniem i jego rewolucyjnym wymiarem. Lecz czy współczesne muzeum nie jest w kilku aspektach podobne do tradycyjnej przestrzeni produkcji? Być może fabryka i właściwe jej zasady działania zostały rozszerzone na całą społeczną przestrzeń, a wyjście z fabryki już nie jest możliwe. Ucieczka od produktywności to jedyny sposób na przeciwstawienie się neoliberalnemu porządkowi.
O autorach:
Mariusz Waras - ur. 1978 w Gdyni. Grafik, malarz zewnętrzny, podróżnik, architekt amator. Absolwent Wydziału Grafiki
Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie obecnie jest asystentem prof. Jerzego Ostrogórskiego w pracowni malarstwa. Autor kilkuset murali w ramach autorskiego projektu m-city. Głównym motywem w jego twórczości jest pejzaż miejski. Jego prace można zobaczyć między innymi w Warszawie, Gdańsku, Berlinie, Paryżu, Budapeszcie, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Bolzano, Londynie, Pradze, a także w galeriach - wystawy indywidualne m.in. w
poznańskim Arsenale (2005) oraz w
CSW Łaźnia (2006). W wolnych chwilach jest kuratorem galerii billboardowej 238x504 w Gdyni oraz archiwistą/kolekcjonerem polskiej sztuki ulicy. Zawodowo grafik - wolny strzelec, wielokrotnie nagradzany w konkursach.
Krzysztof Topolski aka Arszyn - ur. 1973. Perkusista, muzyk elektroniczny, improwizator, autor instalacji dźwiękowych. Nagrywa solo oraz w duecie z Emiterem. W 1998 był jednym z założycieli Pracowni Ludzie Gdańsk, współtworzył również grupę Ludzie. Udzielał się także w zespole Kobiety, w projekcie RogulusXSzwelas oraz w Dzieciach Kapitana Klossa. Pomysłodawca cyklu wykładów popularyzatorskich "Muzyka współczesna dla gospodyń domowych". Organizator projektu edukacyjnego "Warsztaty Piezo" oraz "Roślinki, owoce i kwiatki" w CSW Łaźnia oraz warsztatów dźwiękowych "Kapusta" w
Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy; prowadził również warsztaty słuchania oraz ekologii akustycznej. Występował na takich festiwalach jak Stimul, Plain, Turning Sounds, Unsound, Alt+F4. Stypendysta Museums Quartier w Wiedniu. Organizator projektu "Audio Tourism Kaliningrad-Gdańsk". Autor muzyki do spektaklu Klątwa
Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii
Łukasza Kosa. W ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2007 zrealizował projekt: Arszyn_Emigrant.
Kurator: Daniel Muzyczuk.
Otwarcie: 23 października 2009, godz. 19:00.
Wystawa czynna do 17 stycznia 2010.
Źródło: Informacja prasowa