25. Warszawski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 9-18 października. W ciągu dziesięciu festiwalowych dni w dziesięciu salach zostanie pokazanych ponad 150 filmów z całego świata. W programie znalazły się filmy docenione w Cannes, Berlinie, Wenecji oraz polskie obrazy - zwycięzcy tegorocznego gdyńskiego festiwalu, kinematografia europejska (ze szczególnym nastawieniem na Europę Wschodnią), południowoamerykańska, a także wiele produkcji z Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Nie zabraknie też miejsca dla filmów amerykańskich i kanadyjskich.
Festiwal otworzy animowana futurystyczna Metropia Tarika Saleha, przerażająca wizja Europy w czasach, gdy kończą się światowe zapasy ropy naftowej oraz najnowsza produkcja znanej polskiej animatorki
Izabeli Plucińskiej - Esterhazy, adaptacja słynnej niemieckiej książki dla dzieci. Filmem zamykającym festwial będzie debiut
Pawła Borowskiego -
Zero.
"Metropia", reż. Tarik Saleh, źródło: WFF | "Zero", reż. Paweł Borowski, źródło: WFF | "Esterhazy", reż. Izabela Plucińska, źródło: WFF |
W Konkursie Międzynarodowym znalazły się dwa polskie filmy -
Dom zły Wojciecha Smarzowskiego oraz
Świnki Roberta Glińskiego, które będą walczyć o Grandx Prix z takimi filmami, jak faworyzowany w Wenecji Lourdes Jessiki Hausner, rumuńsko-francuska produkcja Opowieści Złotego Wieku, do którego scenariusz stworzył Cristian Mungiu czy Metropia Tarika Saleha.
W Konkursie 1-2 - dla pierwszych i drugich pełnometrażowych filmów - będzie można obejrzeć satyryczne spojrzenie na kapitalistyczną Rumunię, czyli Najszczęśliwszą dziewczynę na świecie Radu Jude, zwycięzcę tegorocznego festiwalu w Gdyni -
Rewers Borysa Lankosza, meksykański dramat Nadgryziona kula Diego Muñoza Vegi czy amerykańskie kino niezależne - Lymelife Dericka Martiniego.
"Lourdes", reż. Jessika Hausner, źródło: WFF | "Opowieści Złotego Wieku", źródło: WFF |
"Świnki", reż. Robert Gliński, źródło: WFF | "Dom zły", reż. Wojciech Smarzowski, źródło: WFF |
W Konkursie Wolny Duch, skupiającym filmy kontrowersyjne, w tym roku zostanie pokazany Czyściec Roberta Rochina Nayi, ekscentryczna, surrealistyczna komedia Miasteczko Panika Stephane'a Aubiera, pełna absurdu tragikomedia Transmisja Rolanda Vranika, o świecie, w którym przemysł telekomunikacyjny został zniszczony, paradokumentalna, humorystyczna podróż na Biegun Północny Zdobycie bieguna Davida L. Williamsa.
Konkurs Filmów Dokumentalnych to m.in.: Człowiek wielkiej rzeki Johna Maringouina, o starszym mężczyźnie, który pragnie przepłynąć Amazonkę, kontrowersyjne spojrzenie na hiszpańską corridę w obrazie Fiesta: za i przeciw Luisa Cereza, szokujące spotkanie z ludźmi, którzy przeżyli północnokoreańskie więzienia w Kimjongilia NC Heikina czy brutalne spojrzenie na dziecięcą prostytucję w Placu zabaw Libby Spears.
"Nic osobistego", reż. Urszula Antoniak, źródło: WFF | "Rewers", reż. Borys Lankosz, źródło: WFF |
Sekcja Mistrzowskie Dotknięcie zaprezentuje najczęściej omawiane filmy światowej kinematografii: 500 dni miłości Marca Webba, Fish Tank Andrei Arnold, projekt Stevena Soderbergha The Girlfriend Experience, w którym główną rolę gra znana gwiazda porno, Mamut Lukasa Moodyssona, egzystencjalne science-fiction Moon Duncana Jonesa czy obraz koreańskiego twórcy Parka Chan-Wooka - Pragnienie.
Sekcja Odkrycia to przede wszystkim różnorodność - chińskie spojrzenie na świat w Chince Xiaolu Gue, koreańskie love story z tragicznym wątkiem w Yurie, moja miłość Ko Eun-Ki, próba połączenia seryjnego mordercy z historią miłosną w niemieckim Dystansie Thomasa Siebena, amerykańska, surrealistyczna opowieść o miłości Gigantyczny Matta Aseltona, chorwacka opowieść Metastazy Branka Schmidta, o przymusie dostosowania się do kapitalistycznych reguł społecznych po uzyskaniu niepodległości, opowieść o pierwszym geju i nosicielu HIV, który pojawił się w reality show w MTV - Pedro Nicka Oceana.
"Yurie, moja miłość", reż. Ko Eun-Ki,
źródło: WFF
W tym roku po raz drugi, w dniach 17-18 października, odbędzie się Rodzinny Weekend Filmowy. W środę, 14 października będzie można uczestniczyć w otwartych warsztatach montażowych. Projekt "FIPRESCI Warsaw Project - Talent Press 2009" to okazja dla młodych dziennikarzy i krytyków do zdobycia niezbędnego doświadczeń. Po raz piąty podczas festiwalu odbędą się Targi CentEast, czyli branżowa impreza dla ludzi filmu zainteresowanych kinem z Europy Wschodniej. Na targach zostaną zaprezentowane filmy, które są obecnie w trakcie realizacji, a które szukają agentów sprzedaży lub dystrybutorów. Odbędą się również panele dyskusyjne na temat sprzedaży i dystrybucji filmów z Europy Wschodniej. Częścią CentEast są Pokazy Warszawskie, czyli pokazy najbardziej obiecujących polskich filmów z angielskimi napisami dla specjalnych gości festiwalu.
"500 dni miłości", reż. Marc Webb, źródło: WFF | "Fish Tank", reż. Andrea Arnold, źródło: WFF |
"Mamut", reż. Lukas Moodysson, źródło: WFF | "Pragnienie", reż. Park Chan-Wook, źródło: WFF |
Organizacja FIAPF (Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Producentów Filmowych) awansowała Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy do elitarnej kategorii "międzynarodowych festiwali konkursowych", zwanej kiedyś kategorią "A". WFF jest trzynastym festiwalem filmowym na świecie, który znalazł się w tej grupie obok Cannes, Berlina, Wenecji, San Sebastian, Locarno, Karlowych Warów, Tokio, Mar del Plata, Moskwy, Montrealu, Szanghaju i Kairu.
NAGRODY FESTIWALU
W sobotę, 17 października 2009 zostały wręczone nagrody w pięciu sekcjach konkursowych 25. Warszawskiego Festiwalu Filmowego oraz nagroda FIPRESCI.
KONKURS MIĘDZYNARODOWY
Jury w składzie: Przewodniczący - Jan A.P. Kaczmarek (Polska), Anne Lai (USA), Ulrich Felsberg (Niemcy), Christian Gaines (USA), Albert Wiederspiel (Niemcy) przyznało następujące nagrody:
- Warsaw Grand Prix, nagrodę ufundowaną przez Miasto Warszawa otrzymał film Lourdes, reż. Jessica Hausner (Austria/Francja/Niemcy), w którym "Reżyserce udało się osiągnąć niezwykłą jasność w tak niejasnym temacie";
" 'Lourdes', w przeciwieństwie choćby do polskiego 'Handlarza cudów', w którym bohater alkoholik zbiera pieniądze, by w maryjnym sanktuarium szukać uzdrowienia, jest filmem niemal irytująco zimnym. Austriacka reżyserka Jessica Hausner przygląda się pielgrzymce chorych z zewnątrz, z perspektywy pozbawionego emocji obserwatora - metafizykę zastępuje tu religijny rytuał, pobożność na każdym kroku miesza się z tym, co świeckie. Wizyta w Lourdes przypomina świetnie zorganizowaną wycieczkę: ubrane jak siostry zakonne wolontariuszki romansują z wolontariuszami, ksiądz śmieje się z dowcipu o Maryi. Gdy cud, na który wszyscy czekają, wreszcie się zdarzy, nikt nie wie, co z nim zrobić.
Nie wie również młoda, sparaliżowana dziewczyna, która po oblaniu wodą z uświęconego źródła zacznie ruszać ręką, a wreszcie wstanie. Jej uzdrowienia spodziewamy się od początku: to ona jest przecież główną bohaterką. Ale Hausner ogranicza psychologię do minimum, nie daje szansy, by do bohaterki się zbliżyć. Paradoksalnie jesteśmy bliżej tych, którzy cudu nie doświadczą - bliżej pojawiającej się na drugim planie matki, której upośledzona fizycznie i umysłowo córka tylko na chwilę odzyska świadomość, ale też bliżej zakonnicy, która za dość obcesowym sposobem bycia ukrywa osobisty dramat." (Paweł T. Felis, Gazeta.pl, 19.10.2009)
- Specjalną Nagrodę Jury, nagrodę ufundowanę przez RWE otrzymała Pasja Gabriela / La Pasión De Gabriel, reż. Luis Alberto Restrepo (Kolumbia), za "przedstawienie ludzkiej odwagi w złożonych warunkach konfliktu politycznego Kolumbii".
KONKURS 1-2
Jury w składzie: Kasia Rosłaniec (Polska), Stephan Komandarev (Bułgaria), Ilmar Raag (Estonia) przyznało następujące nagrody ex aequo:
- Siedem minut w niebie / Sheva dakot be'gan Eden, reż. Omri Givon (Izrael);
- Wschodnie Zabawy / Eastern Plays, reż. Kamen Kalev (Bułgaria).
KONKURS WOLNY DUCH
Jury w składzie: Madeleine Elles-Hill (Wielka Brytania), Renato Bautista (Filipiny), Grzegorz Artur Brzozowicz (Polska) przyznało następujące nagrody ex aequo:
- Czyściec / Purgatory, reż. Roberto Rochin Naya (Meksyk);
- Zły dzień na wędkowanie / Mal día para pescar, reż. Alvaro Brechner (Urugwaj).
KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury w składzie: Krzysztof Gierat (Polska), David Hausen (USA), Stephan Nobbe (Niemcy) przyznało nagrodę filmowi
- Disco i wojna atomowa / Disco And Atomic War, reż. Jaak Kilmi i Kiur Aarma (Estonia).
KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury w składzie: Katarzyna Klimkiewicz (Polska), Ana Felicia Scutelnicu (Mołdawia), Tito Molina (Ekwador) przyznało nagrodę Najlepszy Film Krótkometrażowy obrazowi
- Być kimś innym / Apuntes sobre el otro, reż. Sergio Oksman (Hiszpania).
NAGRODA FIPRESCI
Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Galstyan Siranush (Armenia), Mehlis Behlil (Turcja), Annie Brodie (Kanada) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film
- Rewers, reż. Borys Lankosz (Polska).
W poniedziałek, 19 października w PLEBISCYCIE PUBLICZNOŚCI, po raz pierwszy w historii dwa filmy uzyskały identyczną notę. W kategorii filmów fabularnych zwyciężyły ex aequo:
- Dom zły, reż. Wojciech Smarzowski (Polska);
- Witamy / Welcome, reż. Philippe Lioret (Francja).
W kategorii FILMÓW DOKUMENTALNYCH zwyciężył film
- Dezinformacja / Hashmatsa, reż. Yoav Shamir (Izrael/Dania/Austria/USA).
W kategorii FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH zwyciężył film
- Świnka / The Pig, reż. Dorte W. Hogh (Dania).
Więcej informacji oraz szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie:
www.wff.pl.
Kina festiwalowe:
Kinoteka Multiplex
Pałac Kultury i Nauki
www.kinoteka.pl
Multikino Złote Tarasy
ul. Złota 59
www.multikino.pl
Kultura
ul. Krakowskie Przedmieście 21
www.kinokultura.pl
Źródło:
www.stopklatka.pl