Warszawska Opera Kameralna jest instytucją muzyczną o różnorodnych kierunkach działania. Założył ją w 1961 roku Stefan Sutkowski, dyrektor naczelny i artystyczny od początku jej istnienia. Pierwszą premierą sceniczną tego Zespołu była "La serva Padrona" G. B. Pergolesiego, wykonana 4 września 1961 roku.
Obecnie etatowy zespół artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej to: 2 reżyserów, 2 scenografów, 7 dyrygentów, ponad 75 solistów, 2 małe orkiestry symfoniczne (Warszawska Sinfonietta i Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej), Zespół Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Scena Mimów, 40-osobowy Chór Kameralny.
Repertuar Opery cechuje ogromna różnorodność muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rossiniego, Donizettiego, a także - sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilka powstało na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści Opery z powodzeniem wykonują również muzykę kameralną, oratoryjną i symfoniczną różnych epok.
Od 1984 roku w Warszawskiej Operze Kameralnej działa Ośrodek Dokumentacji i Badań Dawnej Muzyki Polskiej. Placówka ta realizuje różnorakie zadania - od czysto naukowo-badawczych do praktycznych, jak np. przygotowanie do wykonania scenicznego lub estradowego nowo odnalezionych zabytków muzyki polskiej.
Od wielu lat szczególne miejsce w dorobku Warszawskiej Opery Kameralnej zajmuje twórczość Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ukoronowaniem tych zainteresowań był 1. Festiwal Mozartowski w Warszawie (15 czerwca - 26 lipca 1991 roku), zorganizowany dla uczczenia 200-lecia śmierci kompozytora. Na tym festiwalu artyści Warszawskiej Opery Kameralnej wykonali wszystkie (26 tytułów) dzieła sceniczne Mozarta. To osiągnięcie, bez precedensu w historii pojedynczego teatru operowego, wywołało ogromne zainteresowanie, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Z tego też powodu Festiwal Mozartowski w Warszawie stał się imprezą coroczną, odbywającą się zawsze pomiędzy 15 czerwca i 26 lipca. Program tego festiwalu stanowi komplet dzieł scenicznych genialnego Salzburczyka i, zmieniający się co roku, wybór jego utworów koncertowych.
Innym ważnym przedsięwzięciem Warszawskiej Opery Kameralnej, był I Festiwal Oper Barokowych w Warszawie, który odbył się w październiku 1993 roku. Także to artystyczne wydarzenie okazało się sukcesem, a opery J. Periego, C. Monteverdiego, H. Purcella, J. Blowa, F. Caccini, J. B. Lully'ego i innych kompozytorów dzieł scenicznych z okresu baroku mają swój doroczny festiwal, przy czym twórczości C. Monteverdiego przypadła tutaj szczególna rola, bowiem od jesieni 1995 roku istnieje już cykliczny Festiwal Claudia Monteverdiego. W jego programie Zespół Warszawskiej Opery Kameralnej prezentuje wszystkie dotychczas zachowane utwory sceniczne tego najwybitniejszego spośród twórców opery jako gatunku w muzyce, w tym 3 pełnospektaklowe opery: "L'Orfeo", "Il Ritorno d'Ulisse in patria" i "L'incoronazione di Poppea".
Warszawska Opera Kameralna organizuje także Festiwal Gioacchino Rossiniego, Festiwal Oper Staropolskich, Festiwal Georga Friedricha Haendla oraz "Ad Hymnos ad Cantus" - Festiwal Muzyka Staropolska w Zabytkach Warszawy.
Największym przedsięwzięciem Teatru były obchody 400-lecia opery jako gatunku, które odbywały się od 6 października 2000 do 30 października 2001. W okresie tym wykonanych zostało 57 dzieł scenicznych z różnych epok (w tym 7 premier), począwszy od pierwszej zachowanej w całości opery w historii – "Euridice" Jacopo Periego, po opery współczesne pisane na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej (ogółem 125 spektakli). Od 3 maja 2004 do 3 maja 2005 roku Teatr zorganizował cykl imprez pod nazwą "Oda do Europy", który składał się z festiwali, przedstawień operowych i koncertów, prezentujących muzykę 25 krajów Zjednoczonej Europy. W roku 2006 Warszawska Opera Kameralna obchodziła 250. rocznicę urodzin W.A. Mozarta, grając i wystawiając w kraju i za granicą wyłącznie utwory tego kompozytora.
Od 1992 roku przy Warszawskiej Operze Kameralnej działa Fundacja Pro Musica Camerata. Jej głównym zadaniem jest wydawanie nut z muzyką polską - od Średniowiecza po wiek XIX. Nuty te służą zarówno muzykologom jak i muzykom-wykonawcom. Inny kierunek działalności tej fundacji stanowi nagrywanie i wydawanie, pod własnym znakiem firmowym, płyt kompaktowych zawierających między innymi nowo odnalezione dzieła dawnej muzyki polskiej. W 2010 roku ukazała się pierwsza w historii nagrań Warszawskiej Opery Kameralnej płyta DVD, prezentująca spektakl G.F. Haendla "Tre Donne – Tre Destini" zarejestrowany 9 grudnia 2009 roku. W monodramie składającym się z trzech kantat solowych ("La Lucrezia", "Armida abbandonata" i "Agrippina condotta a morire") oraz dwóch sonat op. 5 nr 3 i nr 6 wystąpiła Olga Pasiecznik oraz tancerze: Izadora Weiss i Michał Łabuś.
Od 1972 roku Warszawska Opera Kameralna prezentuje swój dorobek poza granicami Polski. Trasy tych występów objęły dotychczas 16 państw Europy, a także Japonię, Liban, USA i Kanadę, w tym udział w wielu prestiżowych, międzynarodowych festiwalach muzycznych.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010.
Warszawska Opera Kameralna
administracja: ul. Nowogrodzka 49
00-695 Warszawa
Województwo mazowieckie
Tel: (+48 22) 628 30 96
Fax: (+48 22) 629 32 33
WWW: www.operakameralna.pl
Email: kur@operakameralna.pl