Władze uczelni:
- Dyrektor prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek
Zastępca dyrektora ds. studenckich: dr Agnieszka Chwiłek
Kierownik Studiów Niestacjonarnych: dr Anna Ryszka-Komarnicka
Zakłady:
- Zakład Powszechnej Historii Muzyki
- Kierownik: prof. UW dr hab. Alina Żórawska-Witkowska
- Zakład Historii Muzyki Polskiej
- p/o Kierownika: dr Elżbieta Zwolińska
- Zakład Teorii i Estetyki Muzyki
- Kierownik: prof. UW dr hab. Zbigniew Skowron
- Zakład Etnomuzykologii
- Kierownik: prof. UW dr hab. Piotr Dahlig
- Zakład Muzykologii Systematycznej
- Kierownik: prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek
Studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim mają już ponad sześćdziesięcioletnią tradycję. Dnia 1 października 1948 roku, w ramach Sekcji Historii Wydziału Humanistycznego UW, rozpoczął działalność Zakład Muzykologii. Inicjatorką powołania Zakładu była doktor nauk filozoficznych Zofia Lissa. Z czasem Zakład został przekształcony w Katedrę Muzykologii, która z kolei w 1958 roku uzyskała status Instytutu.
Tworzyły go wówczas trzy Zakłady: Powszechnej Historii Muzyki kierowany przez prof. Józefa M. Chomińskiego, Historii Muzyki Polskiej kierowany przez prof. Hieronima Feichta z oddzielną Sekcją Muzyki Ludowej (doc. Marian Sobieski) oraz Historii i Teorii Estetyki kierowany przez prof. Zofię Lissę. Kolejny, czwarty Zakład - Etnografii Muzycznej pod kierunkiem doc. Anny Czekanowskiej, powołano w 1969 roku. W 1995 roku ustaliła się dzisiejsza struktura Instytutu składającego się z pięciu Zakładów: Powszechnej Historii Muzyki, Historii Muzyki Polskiej, Teorii i Estetyki Muzyki, Etnomuzykologii oraz nowo powołanego Zakładu: Muzykologii Systematycznej. Funkcję dyrektora Instytutu sprawowali kolejno: prof. Zofia Lissa, prof. Anna Czekanowska-Kuklińska, prof. Zofia Helman, prof. Mirosław Perz i - obecnie - prof. Sławomira Żerańska-Kominek.
Z inicjatywy Instytutu Uniwersytet Warszawski nadal tytuł doktora honoris causa najwybitniejszym współczesnym kompozytorom polskim: Witoldowi Lutosławskiemu, Krzysztofowi Pendereckiemu i Henrykowi M. Góreckiemu oraz zasłużonemu dla muzykologii polskiej prof. Giuseppe Vecchiemu z Uniwersytetu w Bolonii.
Studia odbywają się w systemie stacjonarnym, w trybie studiów I stopnia (licencjackich) i II stopnia (magisterskich). Na trzyletnich studiach stacjonarnych licencjackich główny nacisk położony jest na przedmioty historyczne i teoretyczne (m.in. harmonia, kontrapunkt), a także etnomuzykologię, antropologię i estetykę muzyki. Ich absolwent jest wykwalifikowanym specjalistą z zakresu muzykologii, łączącym gruntowną i wszechstronną wiedzę teoretyczną z umiejętnościami praktycznymi. Zależnie od wyboru konkretnego toku studiów oraz szczegółowego przedmiotu zainteresowań i specjalizacji (na trzecim roku studiów licencjackich), na absolwentów studiów muzykologicznych czekają miejsca pracy w wydawnictwach muzycznych, mediach, fonografii i wszelkiego rodzaju placówkach organizacji życia muzycznego. Na dwuletnich studiach stacjonarnych II stopnia, doskonali się warsztat naukowy (zajęcia z metodologii, teorii form muzycznych i teorii muzyki) oraz przygotowuje pracę magisterską. W ramach kierunku realizowana jest specjalizacja pedagogiczna. Absolwent studiów muzykologicznych II stopnia dysponuje rozwiniętym warsztatem, umożliwiającym podjęcie pracy naukowej, redaktorskiej, dziennikarskiej, przy organizacji życia muzycznego oraz – w przypadku wyboru specjalizacji pedagogicznej – nauczycielskiej.
W roku akademickim 1999/2000 zostały uruchomione zostały również studia niestacjonarne (wieczorowe) o odmiennym od dziennych profilu. Ich słuchacze uczestniczą m. in. w zajęciach z psychologii muzyki, muzykoterapii i krytyki muzycznej. Studia niestacjonarne przygotowują do pracy w instytucjach rozpowszechniania kultury i w przemyśle muzycznym.
Przy Instytucie działają również roczne podyplomowe studia etnomuzykologiczne. Ich celem jest wyposażenie osób zainteresowanych etnomuzykologią z racji wykonywanego zawodu (animatorzy i twórcy kultury, nauczyciele szkół, instruktorzy zespołów ludowych i folklorystycznych, redaktorzy muzyczni) lub też własnych zainteresowań w wiedzę i umiejętności z zakresu etnomuzykologii, umożliwiającą rozwój osobistych zainteresowań i doskonalenie warsztatu pracy.
Zakład Powszechnej Historii Muzyki
Zakład obejmuje w działalności dydaktycznej i naukowej muzykę i kulturę muzyczną od XVII pod początków XX wieku. Koncentruje się nie tylko na analizie struktury dzieł muzycznych tych epok, ale także na ich kontekście teoretycznym, estetycznym, historycznym oraz na kontekście społecznego odbioru, łącząc europejskie prądy i zjawiska muzyczne z kulturą na ziemiach zachodnich.
Zakład Historii Muzyki Polskiej
Zakład został założony z myślą o badaniach skoncentrowanych na polskiej tradycji muzycznej od czasów najdawniejszych po czasy współczesne. Zakres badawczy Zakładu ograniczono z czasem chronologicznie do muzyki staropolskiej do końca XVIII wieku i objęto nim także całą muzykę zachodnioeuropejską epok średniowiecza i renesansu.
Zakład Teorii i Estetyki Muzyki
Działalność naukowo-badawcza Zakładu skupia się wokół trzech zasadniczych zakresów: historii, teorii oraz estetyki muzyki. Problematyka historyczna obejmuje: historię muzyki polskiej XIX wieku, wybrane zagadnienia z powszechnej historii muzyki XIX wieku, historię muzyki polskiej XX wieku, powszechną historię muzyki XX wieku. Problematyka teoretyczna obejmuje współczesne metody analizy działa muzycznego, zaś problematyka estetyczna - dzieje nowożytnej myśli o muzyce od XVIII wieku do współczesności.
Zakład Etnomuzykologii
Zainteresowania badawcze i działalność dydaktyczna Zakładu obejmuje kultury muzyczne całego globu, ale tematem głównym jest muzyka ludowa dzisiejszej Polski. Szczegółowo traktowana jest również kultura muzyczna mniejszości narodowych na terenie naszego kraju. Duży nacisk kładzie się też ma przejawy tzw. "ożywienia" folkloru i roli mediów w utrwalaniu i zniekształcaniu tradycji.
Zakład Muzykologii Systematycznej
Zakład prowadzi prace badawcze nad muzyką człowieka w kontekście jego osobliwości biologicznych i kulturowych. Prace te nawiązują do tradycji muzykologii systematycznej i mają charakter interdyscyplinarny. Spektrum zagadnień obejmuje więc po części dziedziny tradycyjne zaliczane do muzykologii systematycznej (psychoakustyka, psychologia muzyki, socjologia muzyki, teoria muzyki) po części zaś etnomuzykologię i antropologię muzyki.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010
Instytut Muzykologii
Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Krakowskie Przedmieście 32
00-325 Warszawa
Tel/Fax: (+48 22) 552 15 35
WWW: www.imuz.uw.edu.pl