Dzieje Akademii Muzycznej im. Karola Kurpińskiego sięgają listopada 1948 roku, gdy staraniem działaczy Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego powołana została we Wrocławiu Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna. Początkowo prowadziła wyłącznie Wydział Pedagogiczny. W roku 1949 powstał Wydział Wokalny, w 1950 - Wydział Instrumentalny oraz Wydział Teorii i Dyrygentury, poszerzony w roku 1951 o sekcję kompozycji.
Czterowydziałowa struktura utrzymała się zasadniczo w całej historii Uczelni, podlegając zmianom jedynie w latach 1954-1955 i 1987-1990. Od roku 1972 rozszerzono profil kształcenia, powołując Zakład Muzykoterapii Ogólnej i Stosowanej (w latach 1983-1986 przemianowany w Instytut) - pierwszą placówkę badawczą w tej dziedzinie w Polsce.
Funkcję rektora uczelni kolejno pełnili: ks. prof. dr Hieronim Feicht (1949-1951), Janusz Nowak (1951-1953), doc. Józef Karol Lasocki (1953-1957), prof. Adam Kopyciński (1957-1963), doc. dr Zbigniew Liebhart (1963-1969), doc. Jerzy Zabłocki (1969-1981), doc. Marek Tracz (1981-1984), doc. Zygmunt Herembeszta (1984-1987), prof. Eugeniusz Sąsiadek (1987-1990 i 1995), Marek Dyżewski (1990-1994), prof. Jerzy Mrozik (1995-2002), prof. Grzegorz Kurzyński (2002-2008), a od 2008 roku - prof. AM dr hab. Krystian Kiełb.
W 1981 roku uczelnia zmieniła status z Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej na Akademię Muzyczną. Równocześnie nadane jej zostało imię wybitnego wirtuoza skrzypiec - Karola Lipińskiego. W roku 1998 Uczelnia obchodziła jubileusz 50-lecia. Uroczystość tę uczczono przyznając dyrygentowi Tadeuszowi Strugale pierwszy w historii Akademii doktorat honoris causa. Rok później kolejnym honorowym doktorem został Kurt Masur - dyrygent, dyrektor Filharmonii Nowojorskiej, a w roku 2000 doktoraty honoris causa nadano Marii Fołtyn i Wojciechowi hr. Dzieduszyckiemu. W kolejnych latach zaszczytny tytuł przyznano śpiewaczce Teresie Żylis-Gara (2003), dyrygentowi Stanisławowi Skrowaczewskiemu (2004) oraz rosyjskiemu pianiście Wiktorowi Karpowiczowi Mierżanowowi (2010).
Od 2003 roku studia odbywają się w systemie studiów I i II stopnia czyli 3-letnich studiów licencjackich i 2-letnich uzupełniających studiów magisterskich.
Władze uczelni:
- Rektor: prof. dr hab. Krystian Kiełb
- Prorektor ds. studenckich i dydaktyki: prof. dr hab. Helena Tomaszek-Plewa
- Prorektor ds. artystycznych i naukowych: dr hab. Magdalena Blum, prof. nadzw.
Wydziały:
- Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii
Dziekan: prof. dr hab. Mieczysław Gawroński
Prodziekan: dr Aleksandra Pijarowska
Dziekan: prof. dr hab. Urszula Marciniec-Mazur
Prodziekan: dr hab. Anna Gągola, prof. nadzw. AMKL
Prodziekan: dr hab. Ryszard Żołędziewski
Dziekan: prof. dr hab. Bogdan Makal
Prodziekan: mgr Irena Wolniewska
- Wydział Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki
Dziekan: prof. dr hab. Jolanta Szybalska-Matczak
Prodziekan: mgr Dorota Kanafa
Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii
Kształci profesjonalnych artystów wszechstronnie i nowocześnie przygotowanych do pracy artystycznej, naukowo-badawczej oraz pedagogicznej w zakresie czterech specjalności wymienionych w nazwie wydziału. Głównym celem kształcenia w ramach sekcji kompozycji jest wszechstronny rozwój młodego twórcy – kompozytora, kształtowanie jego artystycznej osobowości i ukierunkowanie twórczych zainteresowań. Podstawą tego procesu jest opanowanie przez studentów współczesnego warsztatu kompozytorskiego. Absolwenci studiów w specjalności kompozycja wykazują się dobrym opanowaniem owego warsztatu, umożliwiającym imsamodzielną pracę twórczą (studia I stopnia), jak również dysponują pogłębioną wiedzą konieczną do wypracowania własnego idiomu stylistycznego (studia II stopnia). Studenci sekcji kompozycji mają możliwość realizacji utworów elektroakustycznych i komputerowych, które tworzą w profesjonalnie wyposażonym Studiu Kompozycji Komputerowej. Zapoznają się także z problematyką kompozycji teatralnej i filmowej. Sekcja dyrygentury przygotowuje studentów do prowadzenia orkiestr symfonicznych i kameralnych, wielkich zespołów wokalno-instrumentalnych, zespołów operowych i chórów. Po ukończeniu studiów absolwenci są przygotowani do aktywnej działalności artystycznej w instytucjach kultury, w mediach, a także w zakresie animacji kultury w społeczeństwie. Studenci sekcji teorii muzyki wyposażeni zostają w merytoryczny i metodologiczny warsztat, niezbędny do formułowania szeroko pojętej refleksji teoretycznej dotyczącej dzieła muzycznego i innych zjawisk w zakresie sztuki muzycznej, z uwzględnieniem takich dyscyplin, jak akustyka muzyczna, psychologia czy socjologia muzyki. Absolwenci przygotowani są ponadto do pracy w szkolnictwie ogólnokształcącym i muzycznym podstawowym (studia I stopnia) oraz pracy naukowo-badawczej, edytorskiej, publicystycznej i dydaktycznej na wszystkich poziomach kształcenia muzycznego (studia II stopnia). Absolwenci studiów w zakresie muzykoterapii legitymują się podstawową wiedzą zawodową oraz umiejętnościami w zakresie różnych metod muzykoterapii (studia I stopnia) oraz pogłębioną wiedzą zawodową i umiejętnościami w zakresie metod muzykoterapii przydatnych w leczeniu, wychowaniu, rehabilitacji i resocjalizacji, co pozwala na podjęcie pracy w zawodzie muzykoterapeuty w placówkach służby zdrowia, ośrodkach typu opiekuńczego, ośrodkach szkolno-wychowawczych lub resocjalizacyjnych, a także do prowadzenia dydaktyki w szkolnictwie wyższym (studia II stopnia).
Wydział Instrumentalny
Prowadzi studia w zakresie instrumentalistyki, o profilu muzyki klasycznej, muzyki dawnej oraz jazzowej. Studia na Wydziale Instrumentalnym zapewniają intensywne doskonalenie warsztatu muzycznego oraz opanowanie szerokiego repertuaru i dają możliwość częstego prezentowania go przed publicznością. W ramach zajęć dydaktycznych podstawę stanowią zajęcia w zakresie gry na instrumencie, zespoły kameralne oraz - dla studentów grających na instrumentach orkiestrowych - studia orkiestrowe. Proces kształcenia w zakresie gry na instrumentach wzbogacony jest przez szereg przedmiotów teoretycznych, zapewniających wszechstronne wykształcenie muzyczne. Blok ten obejmuje kształcenie słuchu, analizę dzieła muzycznego, literaturę przedmiotu głównego, historię muzyki z literaturą, a zestaw ten uzupełniają przedmioty humanistyczne, m.in. historia filozofii i historia sztuki. Program nauczania w poszczególnych specjalnościach poszerzony jest o przedmioty ściśle specjalistyczne, jak np. harmonia, kontrapunkt, organoznawstwo i improwizacja dla organistów, realizacja basso continuo dla klawesynistów oraz nauka akompaniamentu dla pianistów. Kształcenie pedagogiczne realizowane jest podczas zajęć z zakresu psychologii, pedagogiki, metodyki nauczania gry na instrumencie oraz podczas praktyk w szkołach muzycznych niższych stopni. Studenci kształcący się w zakresie gry na instrumentach orkiestrowych mają możliwość praktyki w ramach Akademickiej Orkiestry Kameralnej oraz Akademickiej Orkiestry Symfonicznej. Zdobywają dzięki temu niezbędne doświadczenia, które w przyszłości pozwolą im zostać wysoko kwalifikowanymi muzykami orkiestr. Dla wszystkich obowiązkowe są też wykłady zmienne i lektoraty języków obcych. Studenci zaliczają również przedmioty z bloku zajęć fakultatywnych. Wydział Instrumentalny prowadzi bogatą działalność artystyczną, obejmującą liczne cykle koncertów organizowanych w uczelni oraz na innych estradach Wrocławia, a także w innych miastach Polski i za granicą. Regularnie odbywają się recitale studentów i pedagogów, koncerty klas instrumentalnych oraz poszczególnych katedr, koncerty kameralne i symfoniczne, a wraz z Wydziałem Wokalnym przygotowywane są prezentacje dzieł wokalno-instrumentalnych.
Wydział Wokalny
Studenci specjalności pieśniarsko-oratoryjnej mogą również kształcić się w zakresie interpretacji muzyki dawnej. Oprócz przygotowania artystów-śpiewaków do występów solowych, scenicznych i estradowych, system kształcenia na Wydziale Wokalnym przygotowuje młodych śpiewaków do działalności pedagogicznej w ramach odrębnej specjalności. Obok nauczania przedmiotów muzycznych, stanowiących podstawę procesu dydaktycznego, prowadzone są zajęcia związane z grą aktorską i ruchem scenicznym. Znajduje to swoje odbicie w działalności artystycznej Wydziału, która obejmuje formy wokalno-instrumentalne, w tym sceniczne. Studenci Wydziału Wokalnego przygotowują i prezentują w każdym roku akademickim dzieło operowe, a także biorą udział w licznych koncertach na terenie uczelni i poza nią. W ciągu pięćdziesięcioletniej działalności Wydziału wystawiono wiele dzieł operowych, m.in. „Włoszkę w Algierze" G. Rossiniego, „Napój miłosny" G. Donizettiego, „Krakowiaków i Górali" J. Stefaniego czy „Wesele Figara" W.A. Mozarta. Zrealizowano również szereg spektakli teatralnych. W realizacji większości dzieł operowych ze studentami Wydziału Wokalnego współpracuje Akademicka Orkiestra Kameralna, Orkiestra Smyczkowa Wydziału Edukacji Muzycznej, a także Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu.
Wydział Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej
Kształci studentów, przygotowując ich do pracy w ogniskach muzycznych, w szkołach muzycznych I stopnia, w szkolnictwie ogólnokształcącym, a także do prowadzenia zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych. Od kilku lat na Wydziale studenci kształceni są również na specjalności muzyka kościelna. Na Wydziale działa Orkiestra Smyczkowa oraz dwa mieszane chóry: "Feichtinum" i Chór im. Stanisława Krukowskiego. Zespoły te spełniają rolę warsztatu dla kształcących się dyrygentów, a także prowadzą samodzielną działalność koncertową. Z inicjatywy Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej powstał również Chór Kameralny "Senza Rigore", w którym udział studentów jest z założenia dobrowolny i który zrzesza studentów z całej uczelni. Szeroki wachlarz realizowanych przedmiotów pozwala studentom na późniejszy wybór miejsca pracy zgodny z ich zainteresowaniami i możliwościami oraz potrzebami rynku pracy. Odpowiedzią na współczesne potrzeby środowiska muzycznego jest wprowadzenie do cyklu kształcenia fakultatywnych przedmiotów z zakresu animacji życia artystycznego oraz organizacji imprez muzycznych wraz z marketingiem. Na Wydziale prowadzone są Podyplomowe Studia Edukacji Artystycznej i Animacji Kultury, przygotowujące absolwentów wyższych uczelni muzycznych i plastycznych oraz uniwersyteckich kierunków humanistycznych do prowadzenia w szkolnictwie ogólnokształcącym zintegrowanego przedmiotu "sztuka".
Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: kwiecień 2015 r.
Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Pl. Jana Pawła II nr 2
50-043 Wrocław
Tel: (+48 71) 310 05 00, 355 55 43
strona internetowa: www.amuz.wroc.pl