Niniejsza płyta jest kolejną w dorobku artystów Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego - po wydanej w 2006 roku z muzyką Aleksandra Tansmana (DUX 0542) - poświęconą twórczości polskiego kompozytora blisko związanego z Francją. Tym razem muzycy sięgnęli po kompozycje nadal mało znanego polskim melomanom Zygmunta Stojowskiego (1870-1946), czołowego twórcy okresu postromantyzmu. Kompozytor spędził w rodzinnym kraju jedynie pierwsze 17 lat swego życia, by następnie zamieszkać w Paryżu. Tu powstały dwa pierwsze z prezentowanych na płycie utworów. Najwcześniejszy z nich - kantata Wiosna op. 7 na chór mieszany i orkiestrę, wydana drukiem w 1895 roku - zadedykowany został profesorowi kompozycji Stojowskiego w paryskim Konserwatorium, którym był Léo Delibes. Wyróżnia go przede wszystkim pogodny, radosny charakter oraz lekkość instrumentacji, barwnie ilustrującej wiosenny taniec nimf. W kolejnej kompozycji powstałej we Francji, pochodzącej z lat 1890-91 Suicie Es-dur na orkiestrę symfoniczną op. 9, odnajdziemy wiele motywów świadczących o polskim rodowodzie jej twórcy. Pierwsza część to wariacje na temat pieśni "Witaj, Królowo nieba", druga utrzymana została w charakterze poloneza i mazurka, a trzecia - krakowiaka. Środkowa część Suity miała swoją premierę podczas debiutanckiego koncertu kompozytorskiego Stojowskiego w Paryżu w 1891 roku. Ostatnia z prezentowanych na płycie kompozycji, zadedykowana matce artysty Modlitwa za Polskę op. 40 na sopran, baryton, chór mieszany, orkiestrę i organy - powstała w 1915 roku w Nowym Jorku, gdzie kompozytor przeprowadził się w roku 1905. Wykorzystuje tekst hymnu Zygmunta Krasińskiego, który implikuje jej charakter - miejscami silnie dramatyczny i poruszający, innym razem liryczny i uduchowiony. Interpretacja solistów - Marty Wróblewskiej (sopran), Macieja Bogumiła Nerkowskiego (baryton) i organisty Rafała Sulimy oraz Chóru i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego podkreśla barwną instrumentacją kantaty i piękne motywy melodyczne.
- Zygmunt Stojowski. Zygmunt Stojowski: "Suita Es-dur na orkiestrę symfoniczną op. 9", "Wiosna op. 7" kantata na chór mieszany i orkiestrę, "Modlitwa za Polskę op. 40" kantata na sopran, baryton, chór mieszany, orkiestrę i organy. Marta Wróblewska sopran, Maciej Bogumił Nerkowski baryton, Rafał Sulima organy, Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, dyr. Marcin Nałęcz-Niesiołowski. DUX 2008 - DUX 0625, DDD 53'56".
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, lipiec 2008.