Dziesięcioletnia dziewczynka ucieka z domu. Przede wszystkim od bogatych, ale toksycznych rodziców, z którymi nie może się zupełnie porozumieć. Schronienia szuka u swego byłego nauczyciela, Jaśka, który się zaszył gdzieś głęboko na wsi jako stróż podupadającego popegeerowskiego gospodarstwa rolnego.
Jasiek mieszkał kiedyś w wielkim, hałaśliwym mieście, ale z niego uciekł, gdyż miał dość wyścigu szczurów. Nie jest człowiekiem przegranym, jest stróżem z wyboru, a właściwie filozofem i myślicielem, który niczym Diogenes znalazł swoją beczkę i teraz, rozkoszując się nicnierobieniem, smakuje trwanie. Wciąż jednak, chcąc nie chcąc, pozostaje nauczycielem. Cierpliwie rozmawia z Małą, uświadamiając jej, jak godzić nieskrępowaną swobodę z zależnością od innych, zwłaszcza bliskich osób. Jasiek zresztą w ogóle lubi rozmawiać z ludźmi, a już najbardziej z tymi, którzy uchodzą za dziwaków, jak choćby Eugeniusz, miejscowy "głupek", studiujący grecki heksametr. Zniecierpliwieni, a jednocześnie zagubieni rodzice próbują namówić zbuntowaną córkę do powrotu. Przy okazji jednak sami mimowolnie korzystają z lekcji "wiejskiego nauczyciela".
"Jest tu i dyskretna liryka, i biurokratyczna groteska, i świetne, rozmijające się, purenonsensowe dialogi, i dwie kapitalnie wyrysowane drugoplanowe postacie (Guźniczak i Mastalerz), i bardzo dużo autentycznej czułości. Tytuł może oznaczać, że w obrębie naszego wzroku znajdą się tylko sprawy najistotniejsze, oczyszczone od drugorzędnych szczegółów, ale też, że rozmyty obraz wyzwoli grę wyobraźni - i w tej dwoistości spojrzenia kryje się siła filmu". (Paweł Mossakowski, "Gazeta Wyborcza" 22 października 2003)
"Polski reżyser (i autor scenariusza) Andrzej Jakimowski wybrał, jak wczesny Polański, formę surrealistycznej paraboli, by pokazać z godną podziwu lekkością i humorem w filmie 'Zmruż oczy' swój kraj pomiędzy letargiem a kapitalistycznym wymarszem w nowobogactwo. Wizualne piękno tego obrazu jest poruszające". ("Titel Magazin fur Literatur und Film")
"Niebieskie niebo, jasne światło. Pojawia się również blond kobieta w niebieskiej sukience. Raz chodzi bez celu tam i z powrotem, raz siada przed zniszczonym magazynem, gdzieś na polskiej wsi, gdzie nuda i słoneczny nastrój są ze sobą nie do odróżnienia zmieszane. Sukienka powiewa na wietrze. Trwa to tak przez kilka minut bez słów. Nagle, po jednym nieostrożnym kroku, sukienka zaczyna płonąć - mężczyzna przytomnie zdziera płonąca sukienkę i ją gasi...
Powinno się samemu to przeżyć, by uwierzyć, że ta scena z filmu Andrzeja Jakimowskiego, dzięki napięciu zbudowanemu mimo spokojnego tempa, była najmocniejszym akcentem kinowym tegorocznego, kończącego się już konkursu 51. Festiwalu Mannheim-Heidelberg". ("Frankfurter Rundschau")
- Zmruż oczy. Reżyseria i scenariusz: Andrzej Jakimowski, zdjęcia: Adam Bajerski, Paweł Śmietanka, scenografia: Ewa Jakimowska, muzyka: Tomasz Gąssowski, montaż: Cezary Grzesiuk. Produkcja wykonawcza: Martis. Występują: Zbigniew Zamachowski (Jasiek), Ola Prószyńska ("Mała"), Rafał Guźniczak (Sosnowski), Małgorzata Foremniak (matka "Małej"), Andrzej Chyra (ojciec "Małej"), Andrzej Mastalerz (Eugeniusz), Jerzy Rogalski (dyrektor Musiał), Krzysztof Ławniczak (likwidator Więcek), Ryszard Orlik (kierowca Stara), Rafał Walentowicz (fryzjer), Justyna Godlewska (sekretarka), Alicja Bach (kobieta oczekująca), Andrzej Golejewski (stolarz), Cezary Garbowicz (mecenas), Kama Kowalczyk (siostra Sosnowskiego), Bartek Kuckowski (Dziekońszczuk). Produkcja: Zjednoczenie Artystów i Rzemieślników. 2002 rok, kolor, 88 min.
Nagrody:
- Nagroda FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Mannheim, 2002;
- Nagroda Specjalna Jury oraz nagrody indywidualne za zdjęcia, scenografię, kostiumu i debiut reżyserski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 2003;
- Nagroda Specjalna Jury "za wyznaczenie ambitnego kierunku polskiemu kinu artystycznemu" na Koszalińskich Spotkaniach Filmowych "Młodzi i Film", Koszalin 2003;
- Nagrody za zdjęcia, muzykę oraz nagroda dziennikarzy na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia", Września 2003;
- Nagroda publiczności w kategorii najlepszy polski film podczas Lata Filmów w Kazimierzu Dolnym, 2003;
- Nagroda specjalna za zdjęcia na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Camerimage", Łódź 2003.