Stworzony przez wrocławskie biuro Maćków Pracownia Projektowa projekt zintegrowanego przystanku tramwajowego i kolejowego został zrealizowany w pobliżu nowego stadionu miejskiego (Wrocław-Maślice) z myślą o kibicach przybywających na Euro 2012.
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy Wrocław Stadion, autor: Maćków Pracownia Projektowa, fot. materiały konkursowe "Życie w Architekturze"
Istniejącą linię kolejową łączącą Wrocław z Poznaniem przecięło poprowadzone górą torowisko szybkiego tramwaju miejskiego. Poziomy przystanku kolejowego i tramwajowego połączyły schody oraz dwie windy dla osób niepełnosprawnych i z wózkami. To dogodny punkt przesiadkowy, ale także miejsce końcowe podróży uczestników imprez sportowych. Architekci postanowili tak rozwiązać przystanki, aby stadion był z nich doskonale widoczny. Kibiców kierowano bezpośrednio na jego przedpole szeroką rampą o łagodnym spadku.
Węzeł otrzymał nieskomplikowaną, funkcjonalną formę architektoniczną operującą prostymi płaszczyznami. O jej nowoczesnym wyrazie decyduje ekspresyjnie ukształtowane asymetryczne zadaszenie na planie wydłużonego trójkąta, oparte na nielicznych smukłych słupach. Jego dynamiczna forma, zdaniem architektów, koresponduje z charakterem i funkcją szybkiego tramwaju. Całość wykonano z łatwych w konserwacji materiałów: betonu architektonicznego, stali oraz kamienia naturalnego.
Maćków Pracownia Projektowa została nagrodzona za ten projekt złotym medalem na II Międzynarodowym Biennale Młodych Architektów „Leonardo 2009” w kategorii „krajobrazu, designu miejskiego, rzeźby miejskiej i małej architektury”.
Autorka: Alicja Gzowska