"Koncert fortepianowy" charakteryzuje z jednej strony ascetyzm w doborze środków melodyczno-harmonicznych - dominuje tu powtarzalność motywów (Preludium - Andante con moto), kontemplacyjność (Corale - Largo religiosamente), a z drugiej - prawdziwa wirtuozeria i ekspresja (Toccata - Vivacissimo).
Większość słuchaczy z pewnością kojarzy osobę Wojciecha Kilara przede wszystkim z muzyką filmową. Warto jednak pamiętać, iż jest on również kompozytorem znakomitych utworów "poważnych". Dowodem tego niniejsza płyta. Zarejestrowane tu utwory idealnie obrazują indywidualny, niepowtarzalny styl kompozytorski Kilara. Świetny "Koncert fortepianowy" charakteryzuje z jednej strony ascetyzm w doborze środków melodyczno-harmonicznych - dominuje tu powtarzalność motywów (Preludium - Andante con moto), kontemplacyjność (Corale - Largo religiosamente), a z drugiej - prawdziwa wirtuozeria i ekspresja (Toccata - Vivacissimo). W osobie Petera Jablonskiego, któremu Koncert jest dedykowany, utwór ten znalazł idealnego interpretatora. Szczególnie w finałowej Toccacie pianista, który jest także świetnym perkusistą jazzowym, znakomicie uwypukla warstwę rytmiczną utworu, tak ważne nieregularne akcenty i puls, stopniując powoli narastające napięcie i dramatyzm finału. Ta muzyka wręcz porywa!
Następujące po burzliwym Koncercie dwie kompozycje nawiązują do ukochanej przez Kilara muzyki góralskiej. Spokojne "Preludium chorałowe" cechuje oszczędność w doborze środków, "faktura akordowa" i nawiązywanie do brzmienia instrumentów ludowych. Z kolei w "Orawie" orkiestra pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego zamienia się w prawdziwą góralską kapelę - żywiołową, z basami, ba, nawet z dziarskim "wyskaniem".
Wojciech Kilar: "Koncert fortepianowy", "Preludium chorałowe", "Orawa". Peter Jablonski - fortepian, Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Wojciech Rajski. KOCH International 1998 - 52033-2, DDD 50'36''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich luty 2002 | |