Metro należy do kategorii "nie-miejsc", takich jak lotniska czy dworce, w których ludzie przebywają tylko, gdy chcą się przedostać z jednego miejsca do drugiego. U Wyrzykowskiego świat realny zderzony został z futurystyczną wizją. Wyludnione w nocy stacje i korytarze przypominają scenografię klasycznych filmów science-fiction, których akcja rozgrywa się na stacji kosmicznej, zawieszonej gdzieś poza czasem i przestrzenią. Śledząc podróż kamery po tajemniczych przestrzeniach metra można też odnieść wrażenie, że to, co widzimy, to fragmenty wirtualnego świata gier komputerowych typu Doom, gdzie bohaterowie błądzą po kolejnych poziomach labiryntu w poszukiwaniu wrogów lub ukrywając się przed nimi. Odrealnienie przestrzeni budzi niepokój, że pustka jest tylko pozorem, a w ciemnych zakamarkach czai się coś niesamowitego, jakiś Obcy, który zalągł się w świecie, z którego znikło wszystko, co ludzkie. Ten inny świat widz ogląda przez okrągłe otwory w masywnej ścianie, postawiony w przedziwnej sytuacji postapokaliptycznej małpy, która z ciekawością przygląda się ocalałym fragmentom jakiejś nieznanej cywilizacji. Wywołuje to niepokojącą dwuznaczność, którą podkreśla jeszcze charakter monumentalnej ściany pokrytej trójwymiarowymi formami przypominającymi fantastyczne wizje Gigera, scenografa filmu "Obcy" (reż. Ridley Scott, 1979), łączące biologiczne formy z zaawansowaną technologią. Nie wiadomo, czy opustoszałe wnętrza świadczą o jakimś kataklizmie, który miał miejsce w przeszłości, wszak korytarze metra spełniają także funkcję schronów atomowych, czy też zostały opanowane przez Obcych, których ślady można odnaleźć na reliefie. I kim są ci Obcy? Twory hybrydyczne, gatunki zmącone o niejasnej tożsamości, budzące obawy i ewokujące nieokreślone zagrożenie wynikające z przekonania, że Oni to Oni, ale czy przypadkiem My to też nie Oni?
Projekt Wyrzykowskiego "Polowanie na człowieka" skonstruowany został na wyrazistych opozycjach: z jednej strony mówi o zagrożeniu, jakie niesie ze sobą rozwój technologii, gdy ludzie przestają nad nią sprawować kontrolę, z drugiej stanowi próbę odnalezienia i zachowania tego, co ludzkie w coraz bardziej odhumanizowanym świecie.
Piotr Wyrzykowski, Polowanie na człowieka / Manhunt (2006)
Instalacja, wideo, fotografie, lightboxy
4 lightboxy znajdują się w kolekcji galerii Arsenał w Białymstoku
Praca zrealizowana i wystawiona w postaci monumentalnej instalacji w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w ramach projektu "W samym centrum uwagi".
Ewa Gorządek