Historia organów w Kościele Mariackim, najsłynniejszym kościele Krakowa, sięga XV wieku. W połowie XIX stulecia, po zniszczeniu "organów królewskich", sukcesywnie zaczęto rozbudowywać instrument znajdujący się na chórze zachodnim.
Dziś instrument ten należy do najznakomitszych nie tylko od strony walorów muzycznych, ale także architektonicznych.
Marek Stefański doskonale ukazuje swą grą pełnię brzmienia 56-głosowych organów. Wybrane kompozycje prowadzą jednocześnie nasze ucho ścieżkami historii muzyki organowej - od baroku i mistrzowskich utworów Bacha, poprzez romantyczną SONATĘ Mendelssohna-Bartholdy'ego, aż po XX-wieczne kompozycje polskie - Feliksa Nowowiejskiego i Krystyny Moszumańskiej-Nazar.
Organy Kościoła Mariackiego w Krakowie. Jan Sebastian Bach: "Toccata i Fuga d-moll BWV 565", "Preludium chorałowe 'An Wasserflüssen Babylon' BWV 653b", Dietrich Buxtehude: "Toccata i Fuga F-dur", Felix Mendelssohn-Bartholdy: "III Sonata A-dur", César Franck: "Chorał E-dur", Feliks Nowowiejski: "Fantazja polska 'Pasterka na Wawelu' op. 9 nr 1", "Fantazja 'Pasterka w prastarym Kościele Mariackim w Krakowie' op. 31 nr 3", Krystyna Moszumańska-Nazar: "Oratio brevis". Marek Stefański - organy. DUX 1996 - DUX 0225, DDD 68'05''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich styczeń 2002 | |