Przekonująca, zrealizowana w konwencji dokumentu, czarno-biała (ale zrobiona na pozytywie kolorowym, z efektem "zabrudzenia") etiuda studenta łódzkiej Filmówki.
Bartek ma 13 lat i pochodzi z biednej łódzkiej rodziny. Matka z trudem utrzymuje dom, składając plastikowe lalki. Ojciec, były piłkarz-amator, jest bezrobotny. Swoje frustracje wyładowuje na chłopcu. Bije go. Coraz częściej też pije. Bartek ma trudności w szkole - jego dzienniczek jest pełen uwag o złym zachowaniu na lekcjach, wybrykach na przerwach, nieznajomości wzoru na objętość czworościanu foremnego... Chłopiec należy do drużyny piłkarskiej, prowadzonej przez chorobliwie ambitnego nauczyciela wf, któremu marzy się czwarty z rzędu puchar w nadchodzących międzyszkolnych mistrzostwach. Krzykiem, wyzwiskami a nawet szantażem bezwzględny trener zmusza chłopców do absolutnego posłuszeństwa i maksymalnego wysiłku. Opamięta się dopiero wtedy, gdy na plecach Bartka zobaczy ślady ojcowskiego paska. Bartek tak naprawdę ma tylko jednego przyjaciela, kundla, którym opiekuje się w schronisku. No ale pies ma być uśpiony, bo jest stary i chory, i nie ma pieniędzy na jego utrzymanie. Prawdziwie pieski świat. To przeciwko niemu chłopiec podejmuje desperacki akt buntu.
"To film, który boli. Truizmem byłoby stwierdzenie, że jest przejmujący - bo my jesteśmy w tym wypadku przejmujący: przejmujemy ból i upokorzenie od młodego bohatera, przyjmujemy je na siebie, wychodzimy z kina pobici. Fabicki nie epatuje aktem przemocy, on się dokonuje między kadrami, dla nas zostaje obraz zaszczutego dziecka, które dzieli wspólnotę losu ze zdychającym w azylu psem." (Wojciech Kuczok, "Kino")
"Podziwu godna jest przede wszystkim równowaga, jaką udało się zachować twórcom, między brutalnym naturalizmem tła a subtelnym portretem psychologicznym 13-letniego chłopca maltretowanego przez ojca i tyranizowanego przez nauczyciela wuefu. Sepiowe zdjęcia Bogumiła Godfrejowa pokazują świat pozbawiony barw, ale przecież nie piękna - stłamszonego, zdegradowanego, ignorowanego. Nie byłoby jednak tego filmu, gdyby nie rewelacyjny Bartosz Idczak w roli głównej. Ten chłopak ma urodę, wrażliwość i talent -automatycznie nasuwają mi skojarzenia z małoletnim Jean-Perre Leaudem z 'Czterystu batów' Truffauta." (Bartosz Żurawiecki, "Film")
- Męska sprawa. Reżyseria i scenariusz: Sławomir Fabicki. Zdjęcia: Bogumił Godfrejów. Scenografia: Sebastian Molski. Dźwięk: Ewa Bogusz. Montaż: Joanna Fabicka. Kierownictwo produkcji: Tomasz Stefaniak. Obsada aktorska: Bartosz Idczak (Bartek), Mariusz Jakus (Trener), Marek Bielecki (Ojciec), Katarzyna Bargiełowska (Matka), Tomek Holiński (Braciszek), Andrzej Wichrowski (Szef schroniska dla zwierząt), Grzesiek Król (Siwy), Mariusz Pilawski (Dyrektor szkoły), Katarzyna Chmara (Katechetka). Produkcja: PWSFTviT. 2001 rok, kolor. Czas trwania: 25 min.
Nagrody:
- Nominacja do studenckiego Oscara (Annual Student Academy Awards), 2001;
- Najlepszy Europejski Film Krótkometrażowy na MFF w Stuttgart/Ludwigsburg, 2001;
- Najlepszy Film Krótkometrażowy Arcipelago Film Festival, Rzym 2001;
- Pierwsza Nagroda Stowarzyszenia Niemieckich Producentów Filmowych i Telewizyjnych oraz Pierwsza Nagroda Jury na MFFK w Monachium;
- Najlepszy Europejski Film Krótkometrażowy na MFF w Edynburgu, 2001;
- nominacja do Felixa, Europejskiej Nagrody Filmowej, 2001
- Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Etiud Studenckich "MediaSchool" w Łodzi, 2001;
- Grand Prix i Nagroda Publiczności na MFF w Kijowie, 2001;
- Najlepszy Film Fabularny na MFFK w Teheranie, 2001;
- Najlepszy Film Fabularny MF Szkół Filmowych, Meksyk 2001;
- Najlepszy Film Fabularny MFFK w Nowym Jorku, 2001;
- I Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Studenckim w Nowym Jorku, 2001;
- Nagroda za najlepszy film zagraniczny na Festiwalu Etiud Studenckich WGIK, Moskwa 2001;
- Nagroda Główna Tygodnia Filmów Krótkometrażowych w Regensburg, 2001;
- Nagroda Krytyków i Nagroda Jury Młodych na MFFK w Clermont-Ferrand, 2002;
- Złoty Lew - I Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Studenckich w Tai Pei, 2002;
- Nominacja do Oscara w kategorii "film fabularny krótkometrażowy", 2002.