Wstęp Od dawna proces kompozycyjny opiera się na indywidualnym wyborze materiału dźwiękowego. Najczęściej wybór dokonywany jest według indywidualnych preferencji kompozytora na bazie obowiązujących zasad, stylów i konwencji. Częstokroć kompozytor tworzy swój własny styl, który w istocie bywa uosobieniem i zwieńczeniem obowiązujących w danej epoce wzorców stylistycznych lub radykalnym odejściem od owych zasad. We wszystkich przypadkach kompozytor stosuje określone sposoby selekcji w odniesieniu do poszczególnych parametrów dzieła muzycznego.
Idea
W kompozycji "Passage" wybór materiału dźwiękowego opiera się na wstępnym przygotowaniu określonych sposobów selekcji (algorytmów), które w istocie pozbawiają twórcę (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) możliwości podejmowania indywidualnych decyzji w odniesieniu do poszczególnych parametrów dzieła muzycznego. Wybór wynika zatem z metody, która, stosowana ze ścisłą konsekwencją, tworzy określone struktury dźwiękowe. W ten sposób twórca wyzwala się częściowo od własnych indywidualnych preferencji; wkracza w obszar eksperymentu, który w przypadku kompozycji 'Passage' został poddany ścisłej kontroli. Kompozycja jest sumą doświadczeń z wieloletniej pracy nad komputerowymi kompozycjami algorytmicznymi, w których zniesiony został podział na muzykę instrumentalną i komputerową, zniesione zostały również granice stylistyczne i materiałowe w odniesieniu do podstawowych elementów dzieła muzycznego. (…)
Obsada
'Passage' wykonuje oktet składający się z dwóch kwartetów: dętego drewnianego (flet, obój, klarnet i fagot) i smyczkowego (skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas). Ponieważ wszyscy muzycy są równocześnie 'performerami', wykonującymi specyficzny 'teatr gestów', ich fizyczne powiązanie z instrumentami, możliwość ruchu wraz z instrumentem jest jednym z podstawowych założeń technicznych realizowanego utworu.(…)
Gest
Wyjściowym materiałem źródłowym dla kompozycji "Passage" jest gest, który przyjmuje dwie podstawowe formy: figur geometrycznych i ekspresji muzycznych. Gest wykonany bliżej (wyżej) źródła światła (high) oznacza wyższą wartość – dźwięk wyższy. Gest bliżej podłogi, oddalony od źródła światła (low) oznacza wartość niższą – dźwięk niższy. Interaktywny optyczny system komputerowy reaguje na zmianę położenia ręki oraz na jej pozycję.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, lipiec 2002 r.