Analityczna wypowiedź o Wąbrzeźnie, małym mieście w województwie kujawsko-pomorskim, pokazuje Polskę przed wstąpieniem do Unii Europejskiej.
Praca Zielińskiego zbudowana jest wokół jasnego konceptu: rejestracji zmieniającego się małego miasta, z którym autora łączy więź emocjonalna. Fotograf, niczym naukowiec skupiony na jednym temacie, prześwietla swój heimat ze wszystkich stron. Jego cykl składa się z 64 kolorowych fotografii.
Zieliński tak powiedział o swojej pracy:
Text
Realizacja projektu była dla mnie głęboką konfrontacją teraźniejszości i przeszłości, a zarazem świata rzeczywistego i naszych wewnętrznych projekcji.
Autor cytatu
Tekst towarzyszący wystawie w Galerii Zderzak, kwiecień 2001
Zieliński ponownie odkrywa dobrze mu znany świat, miejsce w którym się urodził i dorastał. Pejzaże miasta utrwala w sposób obiektywizujący, dąży do wiernego odwzorowania rzeczywistości, unika ekspresyjnych zabiegów formalnych. W jego podejściu sposób przedstawiania ustępuje temu, co przedstawione. Taki styl rejestracji utrwala ślady ludzkiej działalności z marginesu widzialności, detale skazane na zniknięcie i zapomnienie – to pozwala na wnikliwą analizę obrazu.
Niespektakularne obrazy Zielińskiego zachęcają odbiorcę do wyjścia poza przyzwyczajenia percepcyjne. Fotograf zwraca uwagę na swoje bliskie otoczenie – elementy dobrze znane, które za pomocą fotografii próbuje przywrócić percepcji, zaburzyć automatyzm ich odbioru.
Dodatkowym kontekstem prac Zielińskiego jest moment ich powstania – autor fotografował w latach 2000-2003. "Hometown" jest zapisem małomiasteczkowego krajobrazu w Polsce przed wstąpieniem do Unii Europejskiej.
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)