Kompozycja składa się z dwóch oddzielnie skomponowanych części: Złożenia Chrystusa do grobu i Zmartwychwstania. Obie powstały na zamówienie radia Westdeutscher Rundfunk - pierwsza w 1970 roku, druga rok później, jednak zawsze traktowane są łącznie i tak też wykonywane. Wraz z Pasją tworzą one tryptyk, którego tematem są wydarzenia Triduum Paschalnego. Jutrznia inspirowana jest prawosławną liturgią Wielkiej Soboty, która koncentruje się na opłakiwaniu śmierci Chrystusa i świętowaniu zmartwychwstania podczas Jutrzni Paschalnej, czyli nabożeństwa odprawianego w poranek Wielkiej Nocy.
Starocerkiewne, liturgiczne teksty wyraził Penderecki muzyką niezwykle poruszającą, będącą kombinacją czystego stylu a cappella z awangardowymi efektami sonorystycznymi w rozbudowanej partii orkiestry z powiększoną perkusją i instrumentami dętymi.
Płyta stanowi kolejną publikację nagraną przez polskich artystów i zespoły Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita dla międzynarodowego koncernu Naxos. Warto podkreślić, że wybitny dyrygent warszawskich filharmoników ma w swoim dorobku ponad 30 albumów zrealizowanych dla tej wytwórni, z czego aż 12 to płyty z kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego (m.in. wszystkie symfonie, koncerty skrzypcowe i dzieła sakralne - oprócz Jutrznii także Pasja św. Łukasza, Polskie Requiem, Siedem bram Jerozolimy).
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, wrzesień 2009.