Fotografia w projekcie Pustoły jest wehikułem pozwalającym przyjąć punkt widzenia osób posiadających władzę.
Historia powstania "Widoków" jest związana z przeprowadzką Pustoły do Londynu. Żeby poczuć się insiderem, oswajał nowe miejsce odwiedzając znajomych i utrwalając widoki z ich okien. Bezpośrednią inspiracją do pójścia krok dalej – sfotografowania tego, co widzą na co dzień wpływowe osoby – było hollywodzkie kino, pełne scen, w których oko kamery podąża za wzrokiem bohaterów wyglądających przez okno. Zdjęcia do projektu artysta realizował w Polsce.
Text
Widoki są niby niewinnymi obrazkami, zwykle niezbyt ładnymi, ale z drugiej strony – ktoś kto na to patrzy i to, co widzi, w pewnym sensie go określa.
Za sprawą fotografii Pustoły patrzymy przez chwilę na przestrzeń publiczną oczami noblistki, rektora uczelni czy kościelnego hierarchy. Artysta pokazuje to, co na co dzień jest widoczne tylko dla nielicznych; to, co na ogół możemy sobie jedynie wyobrazić.
W wywiadzie "Gigantyczny aparat poznawczy" Pustoła, mówiąc o pokazie tych prac na wystawie w Rzymie, zwrócił uwagę na szczególną właściwość fotografii – możliwość bycia w wielu miejscach jednocześnie:
Text
Możesz zmrużyć oczy i właściwie jednym spojrzeniem objąć Warszawę z punktu widzenia władzy.
Typologiczna seria Pustoły pozbawia władzę przezroczystości. To symboliczne odczarowanie ma charakter emancypacyjny i upodmiatawiający odbiorcę w relacji do świata. Artysta swoimi fotografiami zrównuje punkty widzenia ludzi o różnym statusie społecznym. Obrazy, które proponuje, nie tyle prowokują do myślenia, co umożliwiają myślenie za ich pomocą.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)