link*http://www.izaplucinska.com*http://www.izaplucinska.com** *-b0-e-h15-v5**"Malowana" plasteliną, obsypana nagrodami animacja, za którą 25-letnia artystka otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu "Berlinale" w 2005 roku. Film powstał podczas pobytu
Plucińskiej na stypendium w szkole filmowej im. Konrada Wolfa w Poczdamie. Prawie dziesięciominutowa etiuda, oparta na sztuce teatralnej Macieja Zenona Bordowicza pod tym samym tytułem, stanowi obrazek z życia zmęczonego, znudzonego wieloletnim związkiem małżeństwa, którego uczucia budzi na nowo muzyka i seria drobnych zdarzeń. Słowo "budzi" ma w tym przypadku dosłowne znaczenie - Teresa i Wiktor mieszkają nad klubem muzycznym i pewnej bezsennej nocy dociera do nich dochodząca z dołu muzyka. W lokalu pod ich mieszkaniem właśnie rozpoczyna się koncert zespołu Raz Dwa Trzy. Ich piosenka ze słowami "...i tak warto żyć" oraz będące efektem bezsenności drobne zdarzenia przywołują czasy świetności związku pięćdziesięciolatków. Muzyka jest nie tylko istotnym elementem fabuły, ale wraz z innymi odgłosami rzeczywistości, które pojawiają się w animacji, stanowi przeciwwagę dla efektu odrealnienia, związanego z wykorzystaniem plasteliny.
Jam Session pozwala przyjrzeć się technice, którą konsekwentnie w swoich filmach posługuje się reżyserka. Stosowana przez Plucińską plastelina, stanowiąca tworzywo dla rzeźbienia trójwymiarowych figurek postaci, jest także materiałem, w którym reżyserka wykonuje filmową płaskorzeźbę. To właśnie animowanie obiektów, przedstawionych na wymodelowanym z plasteliny reliefie, sprawia, że jedne barwy płynnie przechodzą w drugie, pozwalając na uzyskanie wspomnianego efektu "malowania plasteliną". Przestrzenność kadrów w filmie reżyserki to efekt prowadzenia animacji na dwóch lub więcej szklanych płaszczyznach oraz zastosowania dużej głębi ostrości. Całość dopełnia częsta zmiana planów, korzystanie z bocznego oświetlenia oraz szybki montaż krótkich ujęć. Film spotkał się z ciepłym przyjęciem, a także uznaniem krytyków oraz publiczności na całym świecie. Potwierdzeniem tego mogą być liczne nagrody i wyróżnienia dla animacji. Wśród tych najcenniejszych jest wspomniany już Srebrny Niedźwiedź na "Berlinale" w 2005, Nagroda Główna Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Sankt Petersburgu oraz srebrne nagrody w Lipsku i Bilbao.
- Jam Session, Polska, Niemcy 2005. Reżyseria, animacja, zdjęcia: Izabela Plucińska; dźwięk: Michał Dominowski; scenariusz: Izabela Plucińska, Justyna Celeda; produkcja: HFF "Konrad Wolf" Potsdam-Babelsberg; koprodukcja: Izabela Plucińska. Czas trwania: 10 min.
Nagrody:
- Srebrny Niedźwiedź na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym"Berlinale", Berlin 2005;
- Nagroda Główna Centaur Prize na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym "Message to Man", Sankt Petersburg 2005;
- Srebrna nagroda - Silberne Taube na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych, Lipsk 2005;
- Srebrny Mikeldi na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Bilbao 2005;
- Nagroda Główna na Festiwalu "Jutro Filmu", Warszawa 2005;
- Wyróżnienie "Cellu l'art" na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych, Jena 2005;
- Trzecia nagroda na Młodzieżowych Spotkaniach Filmowych "Młodzi i Film", Koszalin 2005;
- Nagroda Główna na Festiwalu Filmów Komediowych "Sami Swoi", Lubomierz 2006;
- Wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych "KROK", Rosja 2006;
- Nagroda Główna za Najlepszy Film Animowany na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym, Portimão 2006.
Autor: Iwona Hałgas, listopad 2009.