Fotograf utrwalił w książce miejsca naturalnego pochówku zlokalizowane w brytyjskich lasach. Publikację nagrodzono na European Design Awards 2024 i umieszczono na krótkiej liście Book Awards 2024 festiwalu w Arles.
W swoim najnowszym albumie, Hubert Humka uwiecznił lasy będące jednocześnie ekologicznymi cmentarzami. Zmarli zostali tu pochowani w biodegradowalnych urnach lub trumnach, oznaczonych jedynie wskazanym wcześniej drzewem. W miejscach pochówku nie ma symboli religijnych, kwiatów, ani pomników. Jedynie czasami stawiana jest drewniana tabliczka z imieniem, nazwiskiem oraz datami urodzin i śmierci. Celem takich cmentarzy, oprócz upamiętnienia zmarłego, jest chęć utrzymania lasów dla kolejnych pokoleń. Tę ideę propaguje fundacja The Natural Death Center. W ciągu ostatnich trzydziestu lat w Wielkiej Brytanii założono 270 tego typu miejsc. Każda z leśnych nekropolii przeznaczona jest dla nie więcej niż trzystu zmarłych.
Format wyświetlania obrazka
portretowy obrazek [360px]
Hubert Humka, okładka książki "Eternal U", fot. Blow Up Press
Główną osią książki Humka są fotografie lasu, którym towarzyszą negatywowe modyfikacje i wytłoczony tekst o odchodzeniu. Artysta powiedział:
Text
W każdym z tych miejsc najważniejszy był dla mnie sam las dający wieczny odpoczynek pochowanym w nim ludziom. Lubię myśleć, że korzenie tych drzew, czerpiąc z pochowanych pod nimi ludzi, włączają ich w swoją egzystencję, że nic się nie kończy, że zmienia się tylko nasze ludzkie ja. Stajemy się lasem, częścią czegoś większego, co wykracza poza nas.
"Eternal U" to drugi po "Death Landscapes" z 2018 roku wspólny projekt wydawniczy Huberta Humki i wydawnictwa Blow Up Press. Książka powstała w duchu zrównoważonego rozwoju i szacunku dla przyrody – użyto ekologicznego papieru, pochodzącego z recyklingu. Publikacja jest też trzecią książką autora dotyczącą śmierci.
Text
Tą książką zamykam swoją trylogię śmierci. W "Evil Man" sportretowałem ofiary zabójstw i samobójstw. W "Death Landscapes" mówiłem o krajobrazach skażonych traumą i śmiercią. Z kolei "Eternal U" moim zdaniem przynosi pokój, oswaja śmierć, ukazuje jej zupełnie inne oblicze.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Książka otrzymała Złotą Nagrodę w kategorii Book Layout na festiwalu European Design Awards 2024. Aneta Kowalczyk, projektantka książki, ze sceny podziękowała Hubertowi Humce za całkowitą swobodę w tworzeniu:
Text
Hubert postawił mi tylko jeden warunek – to miała być najlepsza książka, jaką do tej pory zaprojektowałam. Z tego miejsca mogę śmiało powiedzieć: zadanie wykonane.
Fotografowi zależało, by Kowalczyk "przefiltrowała" jego prace przez własną wrażliwość i pokazała swoją perspektywę. Projektantka wykonała m.in. negatywowe odwrócenia zdjęć Humki, co w jej zamyśle, miało być początkiem czegoś nowego, ilustracją życia po życiu. Za układ zdjęć odpowiadają Aneta Kowalczyk i Grzegorz Kosmala, wydawca.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Hubert Humka, "Eternal U", fot. Blow Up Press
W wywiadzie z Beatą Łyżwą-Sokół fotograf opowiedział o procesie fotografowania wśród kniei. Jak mówi, początkowo chciał pracować ze sztucznym światłem, kreować nastrój. Po tym jak sprzęt zawiódł, skupił się na emocjach i odczuciach związanych z przestrzenią, dopiero później fotografował. Na pionowych zdjęciach zagospodarowany jest cały kadr, prawie nie widać nieba. Inspiracją dla Humki były prace brytyjskich malarzy, którzy jego zdaniem naturę pokazywali jako "wszędobylską, agresywną, gęstą zieleń".
Książka robi wrażenie nie tyle jako zbiór pojedynczych fotografii, bo te są do siebie podobne i łatwo się w nich zgubić jak w lesie, lecz jako przedmiot. Dużo jest tu detali: trawy, mchu, kory. Matowy papier, choć przyjemny w dotyku, spowodował, że światło i kolory na zdjęciach straciły nieco ze swojej siły wyrazu.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Hubert Humka, "Eternal U", fot. Blow Up Press
Przeglądając kolejne strony książki nie poznajemy historii, która ma swój początek, rozwinięcie i zakończenie. Publikacja pozwala raczej poznać różne odcienie jednego konceptu, który streścić można w dwóch zdaniach. Rozwinięciem prostego pomysłu przedstawionego w książce jest wytłoczony w książce tekst, napisany z perspektywy osoby, która umiera w lesie. Tę fantazję stworzył fotograf bazując na książkach z medycyny sądowej.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Hubert Humka, "Eternal U", fot. Blow Up Press
W krótkiej notce na stronie wydawcy można przeczytać, że album to "opowieść o tak zwanej dobrej śmierci i wieczności". Książka zostawia jednak pewnien niedosyt. O ile pomysł na sportretowanie naturalnych cmentarzy wydaje się interesujący, to po obejrzeniu kilkudziesięciu zdjęć, można tylko wierzyć w zapowiedzi autorów, że faktycznie przedstawiają nekropolie. Zdjęcia pozbawione są znaków orientacyjnych, szczegółów pozwalających stwierdzić, gdzie zostały wykonane.
W "Eternal U" zarówno fotograf, jak i projektantka, poszukiwali głównie interesujących form. Wyszli poza fotografię dokumentalną i z wykorzystaniem zdjęć przyrody stworzyli konceptualną wypowiedź o cyklu życia.
Cytaty pochodzą z wywiadu "Zawsze jest dobry moment, żeby pomyśleć o śmierci", przeprowadzonego przez Beatę Łyżwę-Sokół dla Fotopolis.pl.
Hubert Humka (ur. 1983 r.) – artysta wizualny, absolwent i wykładowca Katedry Fotografii Szkoły Filmowej w Łodzi, kurator wielu krajowych i zagranicznych wystaw jej studentów. Autor trzech książek fotograficznych: "Evil Man" (Wydawnictwo Szkoły Filmowej w Łodzi, 2015); "Death Landscapes" (Blow Up Press, 2018), nominowanej m.in. do francuskiej nagrody im. Boba Calle za książkę artystyczną; oraz najnowszej "Eternal U" (Blow Up Press, 2023), za którą otrzymał w Neapolu nagrodę główną w konkursie European Design Awards w kategorii Book Layout (za układ książki).
Hubert Humka, "Eternal U"
Fotografie i teksty: Hubert Humka
Negatywy: Aneta Kowalczyk
Pomysł i projekt: Aneta Kowalczyk
Edycja fotografii: Aneta Kowalczyk i Grzegorz Kosmala
Wydawnictwo: Blow Up Press
Język publikacji: angielski
Rok wydania: 2023
Typ okładki: miękka
Liczba stron: 92
Waga: 0,8 kg
Wymiary: 235x320 mm