Subiektywna panorama współczesnego malarstwa lub inaczej - próba zajrzenia pod jego spód. Damisch przedstawia model historii sztuki przypominający plecionkę, w którym wątek widoczny w danym momencie na górze nabiera znaczenia i utrwala się w odniesieniu do wątku niewidocznego, biegnącego dołem, a zarazem zmierzającego na powierzchnię.
Książka Huberta Damischa Okno w żółci kadmowej albo o tym, co kryje się pod spodem malarstwa to subiektywna panorama współczesnego malarstwa lub inaczej - próba zajrzenia pod jego spód. Damisch przedstawia model historii sztuki przypominający plecionkę, w którym wątek widoczny w danym momencie na górze nabiera znaczenia i utrwala się w odniesieniu do wątku niewidocznego, biegnącego dołem, a zarazem zmierzającego na powierzchnię. Nitka dołem, nitka górą: abstrakcja i figuracja, rysunek i kolor, widzenie i czytanie. Z drugiej strony opozycje te nie wyczerpują istoty zabiegów, które - jak się zdaje - wywróciły malarstwo podszewką na wierzch, choć ich intencją było ułożenie go na płasko, by wszystko stało się widoczne. Postawiło to zarówno widza, jak i malarza przed ryzykiem utraty punktu odniesienia, a także uwikłania się w zadanie nie do ogarnięcia, naznaczone nieskończonością.
Hubert Damisch (ur. 1928) - francuski filozof, specjalizujący się w estetyce, semiologii i historii sztuki. Profesor paryskiej École des Hautes Études en Sciences Sociales. Pisze o malarstwie, architekturze, fotografii, kinie i teatrze. Opublikował m.in. Théorie du nuage de Giotto - Cézanne. Pour une histoire de la peinture (1972), Ruptures - Cultures (1976), L'origine de la perspective (1999), La peinture en écharpe. Delacroix, la photographie (2001).
Hubert Damisch
Okno w żółci kadmowej albo o tym, co kryje się pod spodem malarstwa
przełożyła Monika Prosowska
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007
seria "Eseje o Sztuce"
format 162x215, 306 ss., oprawa miękka
ISBN 978-83-7453-747-6