Projekt dla Filharmonii w Szczecinie wyłoniono drogą międzynarodowego konkursu architektonicznego w 2007 roku. Głównym założeniem było nie tylko stworzenie odpowiedniej siedziby dla instytucji, ale także wykreowanie nowoczesnego budynku – ikony, decydującego o charakterze miasta. Zdaniem jury wymagania te spełniła praca autorstwa hiszpańsko-włoskiego duetu Fabrizio Barozzi i Alberto Veiga (Estudio Barozzi Veiga). Dla architektów, mających na koncie między innymi projekt Sali koncertowej w Augilas (2004), to pierwsza duża realizacja poza Hiszpanią.
Symbol miasta powinien wyróżniać się z otoczenia, dlatego budynek zaprojektowano na zasadzie kontrastu nowoczesnej formy i materiałów z historycznym tłem (zwłaszcza przylegającym gmachem komendy głównej policji). Zestawiony z drobnych, pionowych elementów tworzy monumentalną, strzelistą i zwartą całość, a dzięki zastosowaniu błyszczącego szkła na elewacji przypomina kryształ. Ekspresjonistyczne zwieńczenie Filharmonii wynika z uważnej obserwacji kontekstu i stanowi nowoczesną interpretację strzelistości brył szczecińskich kościołów oraz neogotyckich budowli. Dzięki temu oraz zachowaniu właściwych proporcji projektowany obiekt jest zharmonizowany z okoliczną zabudową.
Architekci zaprojektowali cztery kondygnacje naziemne i dwie podziemne, przeznaczone w głównej mierze na parkingi. Z poziomu ulicy wchodzi się do głównego hallu - wielkiej przestrzeni reprezentacyjnej poprowadzonej przez całą wysokość budynku, która pełni także funkcje ekspozycyjne. Surowość prostego wnętrza, bez wyraźnych podziałów podkreśla beton architektoniczny. Na drugiej i trzeciej kondygnacji zaplanowano sale koncertowe: dużą i kameralną (odpowiednio na 800 i 300 osób), opracowane tak, aby uzyskać możliwie dużą ilość elementów ruchomych i elastycznie dostosowywać się do potrzeb różnych wykonawców, przy utrzymaniu optymalnej akustyki. Na ostatnim piętrze znajdują się pomieszczenia administracyjne i dla artystów. Szklane ściany budynku oraz świetliki w dachu umożliwią doświetlenie wszystkich kondygnacji światłem dziennym. We wschodniej części przygotowano niezależny ciąg pomieszczeń technicznych i służbowych.
Największym wyróżnieniem dla szczecińskiej filharmonii, jak również dla polskiej architektury w jej najnowszej historii, jest wygrana Mies van der Rohe Award - najważniejszej nagrody architektonicznej Europy i jednej z najbardziej prestiżowych na świecie.
Autorka: Alicja Gzowska
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy