Akcja filmu zaczyna się tuż przed II Wojną Światową. Młody malarz Jan i jego żona Barbara bardzo chcą mieć dziecko. Niestety, po jakimś czasie okazuje się, że któreś z nich jest bezpłodne. Wybucha wojna. Jan zarabia na rodzinę głównie dzięki "fuchom", które organizuje mu Jodła - miejscowy policjant, przyjaciel rodziny. Pewnego dnia Jan przyprowadza do mieszkania Reginę, młodą żydowską wdowę. Barbara zgadza się ukryć Żydówkę. Jan i Regina stopniowo stają się sobie coraz bliżsi, kobieta zachodzi w ciążę. Barbara nie tylko została zdradzona przez męża, a po drugie wychodzi na jaw, że to ona nie może mieć dzieci. Zaczyna udawać, że jest w ciąży, Reginę zaś na całe dnie i noce zamyka w szafie. Jodła przypadkiem odkrywa, że Jan i Barbara ukrywają u siebie Żydówkę. Barbarze jednak udaje się go przekupić cennym naszyjnikiem. Regina rodzi córkę, lecz Barbara nie pozwala jej nawet zobaczyć twarzy dziecka. Niemowlę zostaje ochrzczone. Córka - Helusia - ma dwie matki i jednego ojca. Po latach dowiaduje się, że jej biologiczną matką była pani z Niemiec, która przysyłała im paczki.
Daleko od okna to scenariusz napisany na podstawie opowiadania Hanny Krall Ta z Hamburga. Poruszająca proza Krall została doskonale przeniesiona na ekran dzięki scenariuszowi Cezarego Harasimowicza i reżyserii Jana Jakuba Kolskiego.
"Nikt jeszcze w kinie polskim, a może i światowym, nie opowiadał tak o Zagładzie, o chrześcijanach i Żydach, o tym, co zarazem ludzi łączy i dzieli. Odzwyczailiśmy się traktować kino jako twórczość w sensie dosłownym. Tu udało się stworzyć na nowo jakiś świat, wpuścić nas do niego i sprawić, że stał się naszym światem." (Tadeusz Sobolewski, "Gazeta Wyborcza", 25.09.2000.)
Film był kinowym debiutem świetnego operatora Arkadiusza Tomiaka - jego ciemne i klaustrofobiczne zdjęcia wprowadzają do filmu duszną i ciężką atmosferę, uwiarygodniając dramat Jana i Barbary, którzy przez całe lata męczą się z powodu tajemnicy i poczucia winy.
Na uwagę zasługuje też kreacja aktorska Doroty Landowskiej, która stworzyła fascynujący portret bezwzględnej kobiety, równocześnie niezwykle cierpiącej i głęboko upokorzonej.
Historię Barbary, Jana i Reginy oglądamy jak dyskretną tragedię, opowiadaną szeptem, na zduszonych emocjach i niemożliwych do wyrażenia uczuciach. Przejmujący film, w którym Holokaust stał się tłem do opowiedzenia historii specyficznego trójkąta miłosnego.
- Daleko od okna, Polska 2000. Reżyseria: Jan Jakub Kolski, scenariusz: Cezary Harasimowicz, zdjęcia: Arkadiusz Tomiak, scenografia: Michał Hrisulidis, kostiumy: Małgorzata Zacharska, muzyka: Michał Lorenc, montaż: Zbigniew Kostrzewiński, producent: Witold Adamek. Występują: Dorota Landowska (Barbara, żona Jana), Dominika Ostałowska (Regina Lilienstern), Bartosz Opania (Jan), Krzysztof Pieczyński (Jodła, granatowy policjant), Karolina Gruszka (Helusia), Dariusz Toczek (Marek, pomocnik Jana), Adam Kamień (Dolke), Magdalena Mirek (Zofia, żona Jodły), Olgierd Łukaszewicz (wysłannik Reginy), Grzegorz Damięcki (wysłannik Reginy), Ola Fiedeń (Helusia), Marysia Sabonis (Helusia), Natalia Mikovic (Helusia), Wiktoria Witczak (Helusia), Filip Seweryński (Staś, syn Jodły). Produkcja: Telewizja Polska - Agencja Filmowa, Komitet Kinematografii, Agencja Produkcji Filmowej, Canal+ Polska, dystrybutor: Gutek Film. Czas trwania: 112 min. Premiera: 17 listopada 2000.
Nagrody filmowe:
- 2000 - Nagroda za drugoplanową rolę męską dla Krzysztofa Pieczyńskiego, Nagroda za zdjęcia dla Arkadiusza Tomiaka, Nagroda za scenografię dla Michała Hrisulidisa, Nagroda za kostiumy dla Małgorzaty Zacharskiej oraz nagroda jury młodzieżowego dla Jana Jakuba Kolskiego na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni; Nagroda Międzynarodowego Forum Kultury dla Witolda Adamka;
- 2001 - Nagroda dla Michała Lorenca na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia" Wrześni; "Złota Kaczka" - nagroda przyznawana przez miesięcznik "Film" - w kategorii "najlepsza muzyka do filmu polskiego za rok 2000" dla Michała Lorenca; "Złota Taśma" - nagroda przyznawana przez Koło Piśmiennictwa SFPw kategorii film polski za rok 2000 dla Jana Jakuba Kolskiego; "Orzeł" - Polska Nagroda Filmowa w kategorii najlepsza główna rola kobieca za rok 2000 dla Dominiki Ostałowskiej; "Maszkaron" - Nagroda Publiczności dla Jana Jakuba Kolskiego na Tarnowskiej Nagrodzie Filmowej; Nagroda Zielonogórskiego Klubu Kultury Filmowej na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie.
Autor: Joanna Pawluśkiewicz, grudzień 2006.