Nazwisko Pauliny Viardot kojarzone jest dziś przede wszystkim z
Fryderykiem Chopinem, którego mazurki przystosowała do śpiewania. Mało kto wie, że hiszpańskiego pochodzenia Michelle Ferdinande Pauline García, po mężu Viardot, była jedną z najbardziej znaczących postaci XIX-wiecznego Paryża jako kompozytorka, śpiewaczka, aktorka i pianistka (uczyła się u Franciszka Liszta). Znała wiele osobistości świata artystycznego, w tym również Fryderyka Chopina. Kiedyś przedstawił ją kompozytorowi poeta Louis Pomey - to właśnie jego teksty posłużyły Paulinie do stworzenia wokalnych aranżacji mazurków. Viardot poznała jednak bliżej Chopina dopiero w rezydencji George Sand w Nohant. Tu, jak i wielokrotnie w Paryżu w czasie prywatnych koncertów, w obecności kompozytora lub też wspólnie z nim, wykonywała swoje transkrypcje.
Pierwszych sześć z dwunastu opracowanych na głos i fortepian mazurków jest prawie wierną wersją oryginału, natomiast pozostałe wykazują spore różnice, polegające głównie na rozbudowaniu formy i dodaniu nowych wątków tematycznych. Dwanaście Mazurków Chopina w aranżacji Pauliny Viardot na jednej płycie to prawdziwa rzadkość. W albumie firmy DUX zarejestrowały taki komplet artystki z Serbii: śpiewaczki - siostry bliźniaczki Biljana Staffansson i Lijljana Jovanović oraz pianistka Ivana Dangubić.
Płycie towarzyszy obszerny komentarz pióra szwedzkiego dyplomaty, muzykologa i pianisty - Jana Henrika Amberga, który niezwykle interesująco pisze o życiu i działalności Pauliny Viardot, o jej rodzinie i o znajomości z Chopinem.
- Chopin - Viardot. 12 Mazurkas. Fryderyk Chopin - Pauline Viardot: "Seize ans", "Aime-moi", "Plainte d'amour", "Coquette", "L'oiselet", "Séparation", "La fête", "Faible coeur", "La jeune fille", "Berceuse", "La danse", "La beauté". Biljana Staffansson sopran, Lijljana Jovanović sopran, Ivana Dangubić fortepian. DUX 2005 - DUX 0503, DDD 48'11".
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, maj 2006.