Film animowany w reżyserii Anny Błaszczyk z 2006 roku.
Kadr z filmu "Caracas" Anny Błaszczyk
Łącząca techniki klasyczne i komputerowe, wysmakowana plastycznie animacja stanowi metaforyczną opowieść o marzeniach i nieustannym dążeniu człowieka do ich realizacji. Inspirowane opowiadaniem "Młodość" Josepha Conrada i wielokrotnie nagradzane "Caracas" to filmowy debiut artystki. Wielowarstwowe, nasycone barwami kadry animacji w połączeniu z muzyką Macieja Salskiego doskonale budują klimat marynistycznej przygody. Surowa rzeczywistość z opowiadania Conrada w interpretacji Anny Błaszczyk zyskała ciepły, baśniowy charakter.
Narracja filmowej opowieści prowadzona jest tu przede wszystkim poprzez wyraziste, nakładane na siebie obrazy, oddające koloryt Dalekiego Wschodu i żeglugi przez oceany. Słowa "Bangkok" i "Caracas" - jedyne, jakie padają w filmie - wyznaczają nie tylko geograficzne ramy akcji, ale też horyzonty marzeń "ludzi morza". Brzmiące egzotycznie nazwy odległych portów stają się synonimami wspaniałych celów, ku którym warto podążać, pokonując największe przeszkody. W sztormowy dzień, w gwarnej, portowej tawernie przy szklaneczce i fajce "wilki morskie" snują swoje gawędy. Na ustach jednego z kapitanów pojawia się słowo "Bangkok", określające kierunek mającego wkrótce rozpocząć się rejsu czy też może przywołujące wspomnienia z przeżytej kiedyś wyprawy. Przy pięknej pogodzie, obierając kurs na Indochiny, okręt odbija od brzegu. Pogodny rejs po błękitnym morzu, z dniami odliczanymi kolejnymi zachodami słońca, przerywa seria dramatycznych zdarzeń - zderzenie z ogromnym parowcem, po którym żaglowiec ledwo się podnosi oraz sztorm. Statek utrzymuje się na wodzie niemal wyłącznie siłą woli szalonego kapitana, który z jeszcze większą zaciętością i uporem powtarza - niczym magiczne zaklęcie - nazwę wymarzonego portu. Wkrótce jednak załoga musi schronić się w szalupie ratunkowej, a okręt znika pod wodą. Dramatyczna próba ratowania łodzi, którą podejmuje kapitan - wierny conradowskim zasadom i własnym marzeniom - kończy się nieuchronną porażką. Siła ludzkich marzeń okazuje się jednak silniejsza od żywiołów i przeciwieństw losu. To ona pozwala dotrzeć kapitanowi do Bangkoku, w którym witają go światła kolorowych latarni. W kolejnej tawernie czy też może tej samej, która pojawiła się w pierwszych scenach, znów swoimi przygodami na oceanach dzielą się morskie wygi. Zamknięta w klamrze kompozycyjnej wyprawa kapitana staje się poetycką, metaforyczną opowieścią rozgrywaną na pograniczu jawy i snu. Wyprawa do Bangkoku to przede wszystkim rejs samotnego żeglarza, wiernego swoim marzeniom i ideałom, ku którym konsekwentnie podąża, mierząc się z przeciwnościami losu i z sobą samym. Do obranego przez siebie celu dociera dzięki wytrwałości i sile woli. W ostatniej scenie filmu, spośród gwaru tawerny, przebija się słowo "Caracas". Ogarnięty swoją ideą żeglarz, nie bacząc na pogodę zmuszającą wszystkich do zacumowania, wybiega, by podążać za swoim marzeniem. Wkrótce jego okręt wyrusza ku nowej przygodzie.
W malarskiej, zaskakującej widza feerią barw animacji, Błaszczyk udało się stworzyć oryginalną filmową impresję, osnutą wokół Conradowskiego opowiadania "Młodość". Siłą animowanej marynistycznej opowieści jest doskonała plastyka - dzięki której zyskuje ona oniryczny, odrealniony charakter - zharmonizowana ze wspomnianą już sugestywną muzyką Salskiego. Migotliwe, przenikające się obrazy to wynik poszukiwań plastycznych autorki - intrygujący wizualny efekt uzyskała poprzez połączenie różnych technik. Obrazy powstawały przy użyciu tradycyjnego rysunku, tworzenia na tablecie, wycinanki, w połączeniu z animacją komputerową. Do zrealizowania scenografii reżyserka wykorzystała także obrazy zeskanowanych przedmiotów, jak choćby liście czy części garderoby. Eksperymenty z teksturami, warstwami, głębią oraz światłem pozwoliły na uzyskanie efektu wielowarstwowego obrazu, o dużej głębi ostrości i niezwykle bogatej palecie barw.
Debiut Błaszczyk pokazywany był na licznych festiwalach - m.in.: w Sao Paulo, Hiroszimie, Sienie, Lipsku, Teheranie i Seulu - zdobywając nagrody i wyróżnienia. Wśród tych najważniejszych warto wspomnieć wyróżnienie za artyzm i reżyserię w kategorii debiutów filmowych na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych BIMINI w Rydze czy nagrodę za najlepszy debiut na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Balcamina w Belgradzie.
- "Caracas", Polska 2006. Scenariusz, projekty plastyczne, reżyseria: Anna Błaszczyk; muzyka: Maciej Salski; opieka artystyczna: Piotr Dumała, Marian Kiełbaszczak; producent: Zbigniew Żmudzki; produkcja: Se-ma-for Produkcja Filmowa, Anna Błaszczyk, Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, Telewizja Polska S.A. - Agencja Filmowa. Czas trwania: 9 minut.
Nagrody:
- Wyróżnienie, Film Screening Event, Betlejem 2006;
- Nagroda specjalna, Międzynarodowy Festiwal Animacji ReAnimacja, Łódź 2006;
- Nagroda dla najlepszego filmu - Międzynarodowy Festiwal Filmowy BALKANIMA, Belgrad 2006;
- Wyróżnienie Jury, Festiwal Filmowy, Drezno 2007;
- Grand Prix, Festiwal Filmowy, Sopot 2007;
- Wyróżnienie, 12. Ogólnopolski Festiwal Autorskich Filmów Animowanych OFAFA, Kraków 2007;
- Nagroda, Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych BIMINI, Ryga 2007.
Autor: Iwona Hałgas, czerwiec 2011