Witaj w internecie, będę twoim przewodnikiem. Co zwiedzić, nie wychodząc z domu?
Po wielu zamkniętych muzeach nadal można do woli się przechadzać – tyle że w internecie. Lata digitalizacji nie poszły na marne i dziś w czasie kwarantanny stoją przed nami otworem przepastne cyfrowe archiwa, bogatsze niż wiele bibliotek pełnych katalogów. Podpowiadamy, co warto zobaczyć, nie ruszając się z domu.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Widok z wystawy stałej, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, fot. M. Starowieyska, D. Golik
Dla tęskniących za klasycznym muzealnym doświadczeniem kilka polskich muzeów przygotowało opcję wirtualnego spaceru. W ten sposób obejrzeć można wystawę stałą Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Zwiedzanie online oferują także Łazienki Królewskie oraz Zamek Królewski w Warszawie. Dawna stolica polskich królów nie pozostaje w tyle – Zamek Królewski na Wawelu oprócz możliwości wirtualnego oglądania kolekcji Lanckorońskich daje na czas kwarantanny możliwość zajrzenia do swoich wnętrz "przez dziurkę od klucza" – w serii filmów o tym tytule kustosze zamku zabierają nas do niedostępnych na co dzień wawelskich wnętrz i opowiadają o jego zbiorach – przy tej okazji dowiedzieć się można na przykład, z czego powstawały barwniki używane w XVI wieku do farbowania nici, z których tkano królewskie arrasy.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Arras z herbami Polski i Litwy oraz z postacią Cerery. Bruksela, około 1560, według kartonu artysty antwerpskiego z kręgu Fransa Florisa i Cornelisa Bosa, warsztat Jana van Tieghem, fot. Zamek Królewski na Wawelu
Nowe wystawy na krótko przed zamknięciem instytucji kultury zdążyła otworzyć Zachęta. Tym, którzy nie zdążyli się na nie wybrać, galeria narodowa oferuje oprowadzania z przewodnikami publikowane na swoim facebooku. W ramach sieciowej mobilizacji Zachęta przenosi do internetu nawet warsztaty dla dzieci. Gęsty jest też program Muzeum Powstania Warszawskiego, które codziennie rano oferuje wirtualne zwiedzanie z przewodnikiem, a później lekcje historii na różnych poziomach, skierowane tak do uczniów pierwszych klas podstawówki, jak i studentów.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Józef Chełmoński, "Burza", 1896, olej na płótnie, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Wiele muzeów systematycznie digitalizuje swoje zbiory, dzięki czemu kolekcje zamkniętych na głucho gmachów przeglądać możemy do woli z domowego fotela. Wśród nich znajduje się kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie; oprócz reprodukcji samych dzieł udostępnia ono audioprzewodniki po galeriach stałych oraz wystawach czasowych, a także audiodeskrypcje wybranych obiektów. Również krakowskie Muzeum Narodowe pochwalić się może pokaźnymi zbiorami cyfrowymi. Na temat wybranych prac przeczytamy też na stronie muzeum obszerne eseje. Kolekcję artystyczno-etnograficzno-archeologiczną zgromadzoną przez Muzeum Śląskie możemy eksplorować online, podobnie jak awangardowe zbiory Muzeum Sztuki w Łodzi. Sztukę współczesną obejrzymy w sieci także dzięki krakowskiemu MOCAK-owi.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Władysław Strzemiński, "Domy w ogrodzie", 1928-1929, fot. ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi
Nie wszystkie cyfrowe zbiory są jedynie wirtualnymi odpowiednikami fizycznych kolekcji. Na szczególną uwagę zasługuje projekt Forgotten Heritage – repozytorium zbierające archiwa przedstawicieli awangardy drugiej połowy XX wieku z Polski, Chorwacji, Estonii, Belgii i Francji. Projekt powstał z inicjatywy kameralnej warszawskiej Fundacji Arton, jednak skalą przerasta zbiory niejednego wielkiego muzeum sztuki współczesnej.
Artystyczny binge-watching
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Kadr z filmu "Kishonia", reż. Horacy Muszyński, fot. materiały prasowe producenta
Macie ochotę na kolejne filmy, a podczas domowej kwarantanny zdążyliście wyczerpać źródełko serwisów streamingowych? Na ratunek przychodzi Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ze swoją Filmoteką. W tym nieocenionym zbiorze znajdziecie zarówno zapisy klasycznych perfmormansów Zbigniewa Warpechowskiego czy Ewy Partum, jak i współczesne prace wideo tworzone przez artystów wizualnych – są tu prace Pawła Althamera, Wilhelma Sasnala czy Agnieszki Polskiej. Poruszanie się w gąszczu nagrań ułatwiają kuratorskie tematyczne programy filmowe.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Ahmed Cherakoui, wystawa prac w Galerii Krzywe Koło, Warszawa, 1961, kol. Nourdine Cherkaoui, fot. materiały prasowe Zachęty Narodowej Galerii Sztuki
Zbiory wspomnianego Muzeum Sztuki w Łodzi także poznawać można w formie filmowej. Zna je świetnie Zbigniew Libera, klasyk sztuki krytycznej, który w młodości spędzał w łódzkim muzeum całe dnie – w serii edukacyjnych filmów zatytułowanych "Przewodnik po sztuce" artysta opowiada o wybranych twórcach i zjawiskach w sztuce XX wieku, ilustrując opowieść dziełami z kolekcji MSŁ.
Swoje prace na czas kwarantanny udostępniają też sami artyści. Horacy Muszyński, młody artysta nagrywający pełnometrażowe filmy i seriale w konwencji horrorowej, na ten czas postanowił udostępnić publicznie najbardziej aktualną ze swoich produkcji. W nakręconej podczas rezydencji artystycznej w Hiszpanii "Kishonii" świat pogrąża się w chaosie za sprawą tajemniczej epidemii zamieniającej ludzi w zmutowane… ogórki kiszone. Zdecydowanie polecamy ten seans dla odreagowania stresu wywołanego pandemią.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]