12 edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL przyświeca hasło ''Miasto – stan zapalny'', które ma nakierować kuratorów i artystów na problemy związane z chorobą i uzdrawianiem. Miasto jest tutaj żywym organizmem, które ma swoją anatomię, czynności życiowe i może podupaść na zdrowiu (z powodu infekcji). Skutkiem tego może być entropia, przeobrażenie się w runie, albo nawet śmierć. Na szczęście medycyna i urbanistyka zajmują się także leczeniem i rewitalizacją.
W programie wrocławskiego Survivalu znalazło się 70 realizacji artystycznych, wyłonionych przez głównych kuratorów Przeglądu w trybie konkursowym. Wystawom i performansom towarzyszy Scena Dźwiękowa (instalacje, koncerty, sety didżejskie) stawiająca pytania o mechanizmy zachowania dźwięku w przestrzeni, ich intensywność i zależności z otoczeniem. Dawna szkoła wrocławskich farmaceutów zabrzmi dźwiękiem dwóch prac: ''S000ND WYTH W000ND'' montowana przez RSS B0YS i ''aseptic sinus infection'' Miguela A. Garcíi i Gerarda Lebika.
Maligna i totalny brak chininy
''Forma instalacji dźwiękowej stawia nowe wyzwania zarówno twórcom, jak i słuchaczom'' – mówi Daniel Brożek, kurator Sceny Dźwiękowej – ''Festiwalowe instalacje traktuję jako próby zmierzenia się z konkretną przestrzenią w sposób inny niż konceertowy – zarówno w formie wizualnej, jak i dźwiękowej''. RSS B0YS operuje na rynsztunku typowo koncertowym (nagłośnienie, dymiarka, projektor) i grzejniku, co stanowi odstępstwo od konwencjonalnego sprzętu używanego do realizacji koncertu. Tajemniczy duet upodobał sobie ikonografię kojarzoną z Bliskim Wschodem, tym razem oprócz potężnego dźwięku, który zawsze towarzyszy ich działaniom, będziemy mogli znaleźć się w gęstej i gorącej burzy piaskowej.
''Praca RSS B0YS jest próbą doprowadzenia do granic wytrzymałości doświadczenia związanego z muzyka techno – to wizualizacja, w której głąb możemy wejść; to impreza, która nigdy się nie kończy; to dźwięk, który definiuje przestrzeń. Afrofuturyzm, potężny reverb i dudniące basy.''.
Mówił Daniel Brożek. Skąd członkowie RSS B0YS czerpali inspirację i wiedzę o doświadczeniu totalnym, które chcieli zrekonstruować w Wydziale Farmaceutycznym?
' 'Z NASZYCH KONCERTÓW I TEGO C0O SIĘ DZIEJE PODCZAS NICH W NAS. OSIĄGAMY G0RĄCZKĘ, I DOPIERO OD TEGO MOMENTU, GDY SIĘ WSZYSTKO G0TUJE MOŻEMY UZNAĆ, ŻE K0NCERT JEST W MIARĘ UDANY. TO JEST TEŻ O WY0BRAŻANIU SOBIE JAK BY TO BYŁO GRAĆ TAKI KONCERT NA PUSTYNI, W PEŁNYM SŁOŃCU, CZY UDAŁOBY SIĘ DO WYCZEKIWANEG0 MOMENTU DOCZEKAĆ, CZY RACZEJ SZYBCIEJ ROZTOPILIBYŚMY SIĘ SAMI.INNYMI SŁOWY - PUSTYNNE, UPAŁOWE MAJAKI, MALIGNA I T0TALNY BRAK CHININY. W MAŁYM POMIESZCZENIU, PRZY SKROMNYM BUDŹECIE NIE JESTEŚMY W STANIE OSIĄGNĄĆ MILIONA WAT NA STRONĘ, WIĘC NASZA INSTALACJA BĘDZIE TYLK0 DELIKATNYM ZARYSOWANIEM ŻYWI0ŁU, SZKICEM DO TEGO C0 M0GŁOBY SIĘ WYDARZYĆ GDYBY''.
Antysceptyczne drgania
Należąca do nurtu site-specific praca Miguela A. Garcíi i Gerarda Lebika zdaje się być przeciwieństwem ekstrawertycznej instalacji anonimowego duetu. Źródłem dźwięku jest budynek, metalowo-szklana konstrukcja starego laboratorium pobudzana wielowarstwowymi dronami. Słuchacze-wizytatorzy muszą wejść w środek struktury, żeby usłyszeć całość zakomponowanych dźwięków. ''Przestrzeń jest integralną częścią kompozycji, tworzy labirynt niuansów brzmieniowych, ich rezonansów i pogłosów – opowiada Brożek – To rzeźba dźwiękowa wywodząca się z tradycji Harry’ego Bertoi''.
''Instalacja wykorzystuje dźwiękowe fale akustyczne do wytworzenie wibracji oraz rezonansu elementów ciał stałych tworzących architekturę danej przestrzeni. Zdefiniowanym źródłem dźwięku staną się elementy drgające znajdujące się w danej przestrzeni: ściany, szyby, płyty regipsowe, instalacja wentylacyjna i inne obiekty. Do rozwibrowywania i rezonowania częstotliwością drgań ciał stałych, płaszczyzn ścian, sufitu i innych elementów typowych dla tej przestrzeni zastosowany zostanie dźwięk o określonej częstotliwościach i określonej amplitudzie.
Miguel A. García (występujący także pod pseudonimem Xedh) pochodzi z kraju Basków, jest jednym z najbardziej dynamicznych artystów dźwiękowych Hiszpanii. Jego praca skupia się głównie na kompozycji i improwizacji elektroakustycznej, używa dźwięków zaczerpniętych z odpadów elektronicznych urządzeń, nagrań terenowych lub instrumentów akustycznych. Gerard Lebik, ukończył wrocławską Akademię Muzyczną; tworzy dźwięk i muzykę przez improwizację, notacje muzyczną oraz manipulowanie materiałem dźwiękowym stosując media akustyczne i elektroniczne takie jak: saksofony, generatory fal akustyczych, obiekty elektroakustyczne, video feedback, software.
Biblioteka Miejskiej Audiosfery
W nawiązaniu do odbywających się w zeszłym roku warsztatów nagrań terenowych i dyskusji panelowej, w przestrzeni wydziałowej biblioteki zaprezentująmy wybór prac dźwiękowych bazujących na różnorodnych taktykach słuchania i postrzegania miejskiej audiosfery. Projekt ten to nie tylko z zaproszenie do konfrontacji z odmiennymi taktykami słuchania, ale również próba poszerzenia przestrzeni poszukiwań i dźwiekowego eksperymentu.
''Tymi działania dążymy do zatarcia granic pomiędzy kompozytorem, wykonawcą i słuchaczem, skupiamy uwagą pierwotnym źodle doświadczenia muzycznego'' – mówi Daniel Brożek w MI Magazyn.
Zaproszeni artyści i badacze:
Aleksandra Grünholz, Kama Sokolnicka, pracownicy Pracowni Badań Pejzażu Dźwiękowego Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, uczestnicy warsztatów nagrań terenowych SURVIVAL 11: Dawid Furmaniewicz, Agnieszka Górniak-Korzeń, Krzysztof Marciniak, Kamila Staśko-Mazur, Ewelina Turkot.
Klub festiwalowy
Piątek / 27.06.2014
21:00 Miguel A. García, Gerard Lebik
22:00 DUNNO RECORDINGS SHOWCASE
SOBOTA / 28.06.2014
22:00–1:00 POLISH JUKE SHOWCASE
NIEDZIELA / 29.06.2014
19:00–22:00 TURNUS W TROPIKACH
Kuratorami 12. Przeglądu Sztuki SURVIVAL są Michał Bieniek i Anna Kołodziejczyk, współpraca kuratorska: Anna Stec
Kurator Sceny Dźwiękowej: Daniel Brożek, współpraca kuratorska: Małgorzata Sobolewska
Kurator debat: Bartek Lis
Kuratorzy zewnętrzni: Magdalena Popławska, Magdalena Zięba, Szymon Kobylarz i Antoni Burzyński
Źródła: materiały prasowe, rozmowy z artystami, http://www.survival.art.pl/ opr. fl, 23.06.2014