"Supremus" Kazimierza Malewicza w Muzeum Narodowym w Warszawie
Bezpośrednim powodem zorganizowania wystawy "Supremus..." przez Muzeum Narodowe w Warszawie i Instytut Adama Mickiewicza są obchody 125. rocznicy urodzin artysty. Kazimierz Malewicz jest uznany za jednego największych twórców XX wieku.
Bezpośrednim powodem zorganizowania wystawy Supremus Kazimierza Malewicza
(więcej o wystawie...) przez
Muzeum Narodowe w Warszawie i
Instytut Adama Mickiewicza są obchody 125. rocznicy urodzin artysty. Kazimierz Malewicz jest uznany za jednego największych twórców XX wieku. Malarstwo artysty zwane suprematyzmem rozpoczęło dzieje sztuki bezprzedmiotowej a historia życia umieściła jego dzieło na przecięciu kultur. Urodził się w 1879 roku w Kijowie w rodzinie polskiej. Młodość spędził na Ukrainie. Dojrzałą twórczością związał się z kulturą rosyjską. Po okresie zainteresowania ekspresją kolorystyczną i deformacją figur Malewicz namalował w 1915 roku Czarny kwadrat, uważany często za ikonę XX wieku. Uproszczona do minimum forma tego obrazu rozpoczynała malarstwo suprematystyczne (1915-1918). Odtąd coraz bardziej złożone relacje między geometrią form i energią barw jego obrazów, metafor wielowymiarowego kosmosu, prowadziły artystę w stronę poszukiwania malarskiego absolutu. Końcem tej drogi była monochromatyczna kompozycja Białego na białym (1918) symbolizująca nieskończoność istnienia. Obrazy suprematystyczne pokazał artysta w Warszawie w 1927 roku w czasie jedynego i krótkiego pobytu w Polsce. Po powrocie do Rosji, gdzie sytuacja polityczna była coraz trudniejsza a awangarda tępiona, Malewicz wrócił do figuracji, aby w obrazach z postaciami bez twarzy i zagubionymi na linii horyzontu domami-więzieniami, wyrazić pogłębiający się nastrój osamotnienia. Artysta zmarł w 1935 roku.
Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie jest prezentacją obrazu suprematystycznego Malewicza z 1916 roku, który pochodzi ze zbiorów Muzeum Sztuk Pięknych w Jekaterynburgu na Syberii. Został zakupiony od artysty w 1919 roku i miał być początkiem kolekcji sztuki nowoczesnej w projektowanym przez twórców awangardy Muzeum Kultury Artystycznej. Polityka państwa radzieckiego uniemożliwiła zrealizowanie tego projektu a obraz do końca lat 80. przeleżał się w magazynach. W 2003 roku był pokazany na ekspozycji suprematyzmu Malewicza w Deutsche Guggenheim Museum w Berlinie, a następnie w The Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku oraz w The Menil Foundation w Houston, na wystawie, która została zamknięta 11 stycznia 2004 roku.
W Polsce nie było szansy oglądać wielu kluczowych dzieł światowej awangardy XX wieku. Pokaz obrazu Malewicza jest okazją bezpośredniego spotkania, po raz pierwszy (od 1927 roku), z twórczością suprematystyczną, która odegrała olbrzymią rolę w rozwoju sztuki współczesnej. Toteż na wystawie warszawskiej obrazowi towarzyszy dokumentacja historyczna dotycząca początków suprematyzmu oraz niektórych wydarzeń z życia artysty, przede wszystkim wiążących się z Polską. Należą do nich rodzinne dzieje, fotografie z wystawy w 1927 roku w Warszawie oraz niektóre teksty teoretyczne pisane łamaną polszczyzną. Równocześnie jest to okazja podkreślenia znaczenia sztuki Malewicza, dla polskiej awangardy lat 20. i 30. poprzedniego stulecia, których prace pokazane na wystawie tworzą istotny aneks suprematystycznego obrazu. Wśród nich znajduje się wisząca rzeźba
Katarzyny Kobro, zrobiony na wzór architektonów projekt dworca kolejowego w Gdyni
Władysława Strzemińskiego, kompozycja kwadratu i koła
Henryka Berlewiego a wreszcie geometryczne reliefy
Henryka Stażewskiego.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]