W roku 2014 obchodzimy 600-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską
a Turcją. Rocznica ta stanowi punkt wyjścia nie tylko dla przypomnienia historycznych kontaktów obu krajów, lecz także okazję dla Turków i Polaków by poznać siebie nawzajem, poznać swoje kultury, a także nowoczesne oblicze swoich krajów. Polska prezentuje w Turcji ponad 100 projektów w ramach programu kulturalnego przygotowanego przez Culture.pl, flagową markę Instytutu Adama Mickiewicza, wraz z polskimi i tureckimi partnerami.
600 lat to doskonała okazja do odkrycia wielu wspólnych elementów kultur Turcji i Polski, poznania się na nowo oraz rewizji tego, co wiemy o sobie nawzajem. Polscy i tureccy artyści, a wśród nich projektanci, wcielili się w rolę ambasadorów kultury swoich krajów, prezentując nawzajem sztukę bliskich sobie państw, których poziom artystyczny jest na najwyższym światowym poziomie.
Wśród projektów przegotowanych wraz z tureckimi partnerami wiele skoncentrowanych jest wokół designu: wystawy, warsztaty, rezydencje, panele dyskusyjne, projekty dla dzieci.
Głównym wydarzeniem prezentującym polski design w Turcji oraz ukazującym efekty współpracy polskich i tureckich projektantów będzie wystawa w ramach drugiej edycji Istanbul Design Biennial – POLSKA IN BETWEEN, zorganizowana przez Culture.pl. Kuratorką całej polskiej prezentacji podczas biennale jest Magda Kochanowska, niezależna konsultantka, wykładowczyni i kuratorka licznych projektów wystawienniczych promujących wzornictwo. POLSKA IN BETWEEN to szeroka prezentacja współczesnego polskiego projektowania obejmującą produkt, grafikę, usługi (design thinking), przestrzeń publiczną, food design, design dla dzieci i działania konceptualne. Wystawa składa się z czterech części: trzy z nich prezentują efekty warsztatów polskich i tureckich projektantów:
Craft: Old for New
Współcześni projektanci z wielkim szacunkiem traktują unikalne umiejętności mistrzów rzemiosł: ich kunszt, sprawność manualną, doskonałą znajomość materiału. Podejmowanie współpracy pomiędzy designem i rzemiosłem jest nie tylko jednym ze sposobów zachowania tradycji, ale też nadawania jej nowych kierunków rozwoju. Turcja i Polska słyną z bogatych tradycji rzemieślniczych. Stąd zrodziła się idea, aby na styku tych dwóch kultur doprowadzić do unikalnej fuzji kreatywności nowego pokolenia projektantów oraz wiedzy i umiejętności lokalnych rzemieślników.
Podczas warsztatów Polsko-tureckie spotkania z rzemiosłem uczestnicy mieli szansę bliższego poznania wybranych technik rzemieślniczych, wykorzystujących tak popularne w obu krajach materiały jak: drewno, szkło i wełna. Polscy projektanci (Paweł Jasiewicz, Agnieszka Bar, Beza Projekt) spotkali się z tureckimi rzemieślnikami, a tureccy (Sule Koc, Erdem Akan, Tamer Nakisci) – z polskimi, by uczyć się od mistrzów a także by spojrzeć z zupełnie innej perspektywy na bogactwo tradycji obu krajów, pokazać siłę designu czerpiącego z tych tradycji. W wyniku tych spotkań i wielu dziesiątek godzin wspólnej pracy powstały nowe obiekty, które zawierają w sobie wyjątkową wartość - szczególne połączenie różnorodnych doświadczeń, temperamentów i kultur.
Word: Feast of Words
Dywan to jedno ze słów-kluczy do kultury tureckiej (i islamskiej). Ma kilka znaczeń, a jednym z nich jest specjalnie zakomponowany zbiór wierszy, w dawnych czasach pięknie kaligrafowany i zdobiony. Był zatem poetycki dywan ucztą dla ducha i dla oczu. Uczta kojarzy się jednak nieodmiennie z bogato zastawionym stołem, także ze wspaniałą porcelaną. Chcieliśmy to wszystko połączyć, poddać kolejnym zabiegom interpretacyjnym tworząc w efekcie jednolitą instalację artystyczną.
Bazując na bogatej tradycji słowa pisanego w Polsce i Turcji i jego ornamentalnych właściwościach powstają prace, które zaistnieją na szlachetnej porcelanie. Bedzie to décor zastawy stołowej, której formy i motywy zdobnicze mieszając się wzajemnie stworzą instalacje wielokulturowego stołu. Elementami zastawy będą dekorowane i odpowiednio ustawione naczynia porcelanowe wyprodukowane w fabryce porcelany w Ćmielowie.