Nagroda Honorowa SARP przyznawana jest od 1966 roku, kiedy to pierwszym jej laureatem został Romuald Gutt. Laur, wręczany za całokształt twórczości, może otrzymać architekt lub pracownia architektoniczna, a o tym, kogo w danym roku uhonorować, decyduje kapituła, w skład której wchodzi prezes SARP oraz wybrani laureaci nagrody z lat ubiegłych. W 2015 roku w jej skład weszli: Antoni Domicz, Marian Fikus, Maciej Miłobędzki, Zbigniew Reszka oraz prezes SARP Mariusz Ścisło. To oni uznali, że założona w 1991 roku pracownia Bulanda i Mucha (BiM) zasłużyła na najważniejsze środowiskowe wyróżnienie w dziedzinie architektury.
Andrzej Bulanda i Włodzimierz Mucha są absolwentami Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W stolicy w 1991 roku założyli też własną pracownię. Dorobek architektów jest różnorodny – mają na koncie duże obiekty użyteczności publicznej, kameralne biurowce, wielo- i jednorodzinne domy. Projektują w różnej skali: od sporych założeń urbanistycznych po niewielkie obiekty pawilonowe.
Spośród licznych i zróżnicowanych projektów zespołu BiM uwagę zwracają te zrealizowane w otoczeniu zabytków, na terenach o historycznym charakterze. Bulanda i Mucha do uzupełniania zabytkowej zabudowy nowymi obiektami mają własne podejście. Jak to ujęła kapituła Nagrody Honorowej SARP,
indywidualny, krytyczny i nieortodoksyjny stosunek do zabytków, stał się antidotum na rekonstrukcjonistyczną chorobę tzw. "polskiej szkoły konserwacji".
Rozgłos przyniósł im projekt z 1996 roku, zrealizowany cztery lata później, czyli siedziba BRE Banku w Bydgoszczy. Na zabytkowym nabrzeżu Brdy, w sąsiedztwie niewielu zachowanych spichlerzy, wznieśli bliźniacze gmachy, pozornie przypominające formą nadrzeczne magazyny zboża. Uproszczone, wręcz ascetyczne kształty, zastosowany detal i użyte materiały (cegła, stal, szkło) nie pozostawiają wątpliwości, że obiekt jest współczesną interpretacją historycznej formy spichlerza. Mimo że od wybudowania bydgoskiego BRE Banku minęło już 15 lat, gmach pozostaje jedną z najbardziej udanych realizacji współczesnej architektury w historycznym otoczeniu i ikoną miasta.
Z podobnej idei nowoczesnej i autorskiej interpretacji zabytkowych form wypływają także inne realizacje duetu Bulanda – Mucha. W 2003 roku powstało centrum handlowe Stara Papiernia w Konstancinie-Jeziornej. Poza adaptacją zabytkowych obiektów do nowych funkcji architekci starali się odtworzyć genius loci, klimat starej fabryki. W 2013 roku oddano do użytku budynek biurowo-handlowy przy zaniedbanym, ale pełnym zróżnicowanej architektury deptaku ulicy Chmielnej. Tu architekci odważnie ukształtowali fasadę, składającą się z podzielonych na pasy, falujących szklanych płaszczyzn o intensywnie czerwonych ścianach bocznych.
"Ulica Chmielna potrzebuje nowych współczesnych akcentów, jej dzisiejszy pieszy charakter oraz nagromadzenie w parterach budynków znaczącego programu gastronomiczno-handlowego wymusza niejako tworzenie atrakcyjnych przestrzennych znaków, przy pełnym respekcie dla wartości urbanistycznych jak linia i skala zabudowy" – tłumaczyli swój zamysł architekci.
Jedną z najnowszych realizacji duetu Bulanda – Mucha jest przebudowa Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy przy ulicy Koszykowej. Kilka powstałych w różnym czasie brył architekci scalili w nowoczesną przestrzeń czytelni, łącząc je zadaszonymi dziedzińcami i systemem szklanych kładek. Także w 2015 roku zakończyła się budowa Centrum Edukacji Muzealnej w Warce. Obok zabytkowego dworu, mieszczącego Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego, stanęły dwa pawilony, ceglany i tynkowany na biało, których proste, klarowne formy są współczesną interpretacją form XIX-wiecznych zabudowań gospodarczych.
Andrzej Bulanda i Włodzimierz Mucha projektują ponadto wielorodzinne domy i osiedla (np. zespół Camerata w kompleksie osiedla Eko-Park w Warszawie czy parafrazujący formy przedwojennego modernizmu apartamentowiec na Saskiej Kępie), ale też obiekty o mniejszej skali, jak np. siedzibę Warszawskiego Towarzystwa Sportowego DeSki, w której dostrzec można echo estetyki "boathouse’u", rzecznej barki czy stanicy wodnej.
"Architektura BiM jest realna, dotykalna, operuje materiałem umiejętnie i z wielką wrażliwością na kontekst miejsca" – napisano w uzasadnieniu przyznania Honorowej Nagrody SARP Andrzejowi Bulandzie i Włodzimierzowi Musze. "Projekty zespołu Bulanda – Mucha są stricte współczesne i z godną podziwu konsekwencją odporne na populistyczne gusty i okresowe mody" – podkreślali jurorzy.