Miesiąc Fotografii w Krakowie 2017
Do tegorocznej edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie organizatorzy zaprosili kuratora Gordona MacDonalda, który w programie głównym przygotował sześć wystaw pod zbiorczym tytułem "Zewnątrz wewnątrz". Wśród wydarzeń towarzyszących znalazły się wystawy, promocje książek i spotkania mistrzowskie. Naszą uwagę zwróciły prace uważnego portrecisty, eksperymentującej dokumentalistki i zaangażowanej politycznie reporterki. Festiwal trwa do 18 czerwca 2017.
Andrzej Georgiew: Warstwy
Zmarły w sierpniu 2016 roku Andrzej Georgiew portretował ludzi kultury, przeważnie w bardzo bliskim planie. Rezultatem jego spotkań z modelami są serie z pozoru podobnych ujęć. "Przez cały czas zdaje mi się, że robię to samo zdjęcie" – mówił. Fotograf w relacji ze swoimi modelami szukał bliskości, detalu, który sprawi, że zdjęcie stanie się ponadczasowe. Próbował uchwycić ludzi w momencie szczerości, otwarcia na drugą osobę.
W jego pracy ważna była ciemnia, intymna przestrzeń pracy, która z czasem zmieniła się w archiwum. Wypełniały ją zarówno gotowe zdjęcia, starannie przygotowane powiększenia, jak i próbki czy stykówki. Zdjęcia na wystawę zostały wybrane z tych znalezionych w ciemni, są to wyłącznie autorskie odbitki fotograficzne.
Intymne "Warstwy" są przygotowane z dużym wyczuciem i starannością. Warto zobaczyć te kilkadziesiąt sprawozdań ze spotkań fotografa z modelami; spotkań, które po czasie mówią bardzo wiele o uważności fotografa na drugiego człowieka. Kuratorami wystawy są Michał Łuczak i Jędrzej Sokołowski. Wystawie towarzyszy katalog wydany przez warszawską Fundację Archeologii Fotografii.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Susan Lipper: Grapevine
Tytuł cyklu nawiązuje do Grapevine Branch, małej miejscowości w Wirginii Zachodniej w USA, gdzie fotografka przyjeżdżała na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Lipper zdobyła zaufanie tej zamkniętej społeczności, co pozwoliło jej nie tylko na dokumentację sytuacji zastanych, ale także na współpracę z nią.
Fotografka odeszła od tradycji dokumentalnej, pozwalając swoim modelom na wcielanie się w role i świadome kreowanie postaci, które mogły być z nimi tożsame. Modele-naturszczycy mieli wpływ na końcowy obraz także po wydrukowaniu zdjęć, mogli zmienić pozę, ponownie inscenizować scenę.
Jak pisze Gordon MacDonald, kurator wystawy, ta współpraca fotografki z lokalną społecznością wypełnia też tradycyjną funkcję dokumentalną fotografii:
Cykl akcentuje role płciowe i klasowe charakterystyczne dla prowincjonalnej Ameryki, a także skłania oglądającego do przywołania obrazów amerykańskiej wsi funkcjonujących w zbiorowej pamięci wizualnej. Na fotografiach Lipper każda rola jawi się jednocześnie jako sztuczka lub fantazja na temat własnej postaci.
Bunkier Sztuki: Nina Berman
Do wystawy "Wojna, jaką widzimy" wybrano cykle, które nie dokumentują pojedynczych zdarzeń, a zamiast tego są próbą wyrażenia emocji i uczuć: odrazy, sprzeciwu, empatii. Dzięki takim wyborom kuratorskim widz przestaje być zdystansowanym obserwatorem, zostaje zmuszony do bardziej osobistego udziału, do wyobrażenia sobie wojny w bliskim otoczeniu. Wystawa przygotowana przez Gordona MacDonalda bada dwa tematy: współczesnej, zmechanizowanej wojny, częściowo pozbawionej udziału człowieka, a także fotograficznej dokumentacji następstw działań wojennych.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Polecamy szczególnie dwa projekty Niny Berman, między którymi tworzy się interesujący dialog. W "Ojczyźnie" artystka skupiła się na sposobach propagowania wojny w Stanach Zjednoczonych i ukazywaniu jej jako elementu tożsamości narodowej. Wiszący na przeciwko "Ślub żołnierza piechoty morskiej", konfrontuje widza z dramatem jednostki, weterana walk. Oglądamy w nim przygotowania do wesela żołnierza, który z wojny wrócił z potwornymi obrażeniami całego ciała, a mimo to próbuje normalnie funkcjonować w społeczeństwie.
Pokazana przez Berman historia ma swój tragiczny epilog. Tyler Ziegel, sportretowany w tej historii żołnierz, zmarł w 2012 roku na skutek przedawkowania heroiny i alkoholu.
ShowOff: Terje Abusdal
W tegorocznej sekcji ShowOff naszą uwagę zwrócił projekt Terjego Abusdala, fotograficznego samouka, który opowiedział o kulturze Finów leśnych.
Cykl Abusdala jest połączeniem fotografii dokumentalnej i inscenizowanej, a granica je łącząca jest trudno wyczuwalna. Autor w swoich pracach tworzy niezwykły, nieco baśniowy klimat, a przy okazji opowiada o współczesnej fascynacji zapomnianą kulturą. Dawne rytuały, poszukiwanie tożsamości i utrzymująca się atmosfera jak z kryminału tworzą ciekawą historię, pełną ukrytych komunikatów i subtelnych, a jednocześnie świadomych gestów artysty. O wyborze prac Abusdala do tego zestawienia zdecydowała zgoda między formą i treścią, a także umiejętność przejrzystego pokazania wybranego tematu.
Zgromadzonym na wystawie ShowOff cyklom towarzyszy problematyzujący je świetny tekst kuratorski. Polecamy jego lekturę w całości.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]