"Mazurki polskie" - Elżbieta Karaś-Krasztel
Dwadzieścia pięć mazurków autorstwa tyluż kompozytorów, uszeregowanych chronologicznie - od Michała Kleofasa Ogińskiego po Mariana Sawę - nagrała Elżbieta Karaś-Krasztel.
Myli się ten, kto uważa, że mazurki były domeną jedynie Fryderyka Chopina. Tezę tę dobitnie podważa płyta "Mazurki polskie", będąca muzycznym przewodnikiem po historii i ewolucji gatunku, uszlachetnionego i spopularyzowanego jedynie przez Chopina.
Dwadzieścia pięć mazurków autorstwa tyluż kompozytorów, uszeregowanych zostało chronologicznie: od najwcześniejszego "Mazurka G-dur" z ok. 1810 roku Michała Kleofasa Ogińskiego po współczesną kompozycję Mariana Sawy z roku 1994. Pomiędzy nimi znajdują się tak mistrzowskie realizacje, jak słynnego "Mazurka b-moll" op. 24 nr 4 Chopina z lat 1833-35, czy też "Mazurka" op. 50 nr 1 Karola Szymanowskiego z roku 1924. Oba dzieła stanowią punkty zwrotne w rozwoju gatunku.
Jakie są zatem polskie mazurki? Te z XIX wieku w większości nawiązywały lub były inspirowane kompozycjami Chopina. Późniejsze, z lat 20-30. XX wieku są utworami atonalnymi, o mniej rozbudowanej formie i większym nacisku na niuanse rytmiczne. Mazurki Romana Maciejewskiego z 1931 roku i Artura Malawskiego z 1946 roku zdradzają bliską Szymanowskiemu fascynację folklorem. Współczesne miniatury - Mariana Borkowskiego z 1958 roku, Witolda Friemanna z 1968 roku, Andrzeja Dutkiewicza z 1986 i wspomniana Mariana Sawy z roku 1994 - są przykładami wysoce subiektywnych realizacji idei "mazurkowości".
Wykonawczynią prezentowanych utworów jest Elżbieta Karaś-Krasztel - pianistka i propagatorka polskiej muzyki. Z powodzeniem koncertuje w repertuarze, obejmującym - oprócz kompozycji Fryderyka Chopina - także utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Juliusza Zarębskiego i Artura Malawskiego.
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, styczeń 2012.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]