Laur Konrada dla Remigiusza Brzyka
Remigiusz Brzyk mistrzem "Interpretacji". Reżyser zdobył prestiżowy Laur Konrada, główną nagrodę XVI Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej w Katowicach. Jury doceniło jego przygotowany w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu spektakl "Koń, kobieta i kanarek" na podstawie tekstu Tomasza Śpiewaka.
Patronem katowickiego Festiwalu jest Konrad Swinarski, a główną nagrodą – "Laur Konrada" – statuetka wykonana przez wybitnego rzeźbiarza Zygmunta Brachmańskiego, którą pięcioosobowe jury Festiwalu przyznaje nominowanemu twórcy. Wszyscy zaproszeni do tegorocznej edycji festiwalu reżyserzy zaprezentowali spektakle, w których zmierzyli się z tematem wolności- hasłem przewodnim "Interpretacji".
Najlepszy, zdaniem jury, był Remigiusz Brzyk, który przewagą jednego, cennego głosu wygrał z Radosławem Rychcikiem, reżyserem głośnych "Dziadów", scenicznego hitu poznańskiego Teatru Nowego. Zwycięzców wyłonili: dyrektor TR Warszawa Grzegorz Jarzyna, aktorka Teresa Budzisz-Krzyżanowska, krytyk teatralny prof.Oktavian Saiu, poeta Ignacy Karpowicz i dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach Robert Talarczyk.
Karpowicz: "Piękna i gorzka lekcja wolności"
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Uzasadniając swój wybór Karpowicz wskazał, że przedstawienie Brzyka to "skromna, ostentacyjnie staroświecka, niewspółczesna - jeśli idzie o sposób realizacji - opowieść, która ujmuje lekkością i wyrazistością":
"Kostium regionalny - patriarchalna rodzina górników - jest właściwie nieistotny. Takie historie dzieją się wszędzie i codziennie. Przywołane w sztuce miasto S. mogłoby być Sopotem i Sarajewem. (... ) Przenosimy się do świata, który jest wypełniony różnymi rodzajami przemocy, także, czy może zwłaszcza, tej oczywistej, niefizycznej. Bohaterka, która nie chce urodzić dziecka, musi skonfrontować się ze swoim mężem, rodziną, sąsiadami, księdzem. Takie zderzenie wartości mogłoby się skończyć tanią katastrofą, tymczasem Remigiusz Brzyk i Tomasz Śpiewak jej uniknęli. Pokazują, że najpiękniejszą wolnością jest zaakceptowanie wolności drugiego człowieka, zwłaszcza gdy fundamentalnie nie zgadzamy się z jego wyborami. (... ) Piękna i gorzka lekcja" -powiedział Ignacy Karpowicz.
Z kolei Teresa Budzisz-Krzyżanowska zauważyła, że spektakl jest mądrym przesłaniem, które pokazuje, że można, wbrew wszystkiemu, ochronić swoją wolność:
"Ten spektakl mówił o naszej osobistej wolności, o mnie, że mam wolną wolę i mam prawo wybierać jako wolny człowiek swój sposób na życie. To takie skromne, cichutkie powiedzenie przez główną aktorkę tego spektaklu cichutkiego "nie"... (... ) Na szczęście mówiła to cicho, ale stanowczo i dopięła swego. "
Pozostali jurorzy - reżyser oraz wieloletni dyrektor artystyczny i naczelny TR Warszawa Grzegorz
Jarzyna, a także reżyser, aktor, scenarzysta, dramaturg i dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach
Robert Talarczyk - swój głos oddali na Radosława Rychcika i jego autorską wersję mickiewiczowskich "Dziadów"
Konkursowe przedstawienia pokazali w ostatnim tygodniu w Katowicach również: Jan Klata "Termopile polskie" (Teatr Polski we Wrocławiu), Marcin Liber "Wesele" (Teatr Polski w Bydgoszczy) oraz Ewelina Marciniak "Skąpiec" (również Teatr Polski w Bydgoszczy).
Ewelina Marciniak otrzymała nagrodę publiczności w wysokości 10 tys. zł (ufundowaną przez samorząd
woj. śląskiego). Nagroda dla najlepszego aktora festiwalu - nagroda specjalna Dziennika Teatralnego
- trafiła do Mariusza Zaniewskiego za rolę w "Dziadach" Radosława Rychcika. Reżyser otrzymał
nagrodę dziennikarzy - "za udaną próbę desakralizacji tekstu Adama Mickiewicza".
Pierwsza edycja Interpretacji odbyła się w 1998 r. Od tego czasu festiwal odbywał się co roku, z
jedną przerwą. Laur Konrada przyznano 13 razy, dwie edycje nie przyniosły rozstrzygnięcia.
Dotychczasowi laureaci Lauru Konrada to Anna Augustynowicz, Grzegorz Jarzyna, Remigiusz Brzyk,
Wojciech Smarzowski, Krzysztof Warlikowski, Przemysław Wojcieszek, Maja Kleczewska, Mariusz
Grzegorzek, Iwona Kempa, Jan Klata, Radosław Rychcik, Marcin Liber i Monika Strzępka.
źródła: PAP, festiwal-interpretacje.pl, oprac. AL
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]