Iwona Hossa, fot. Dominika Czyż
Sopran. W kijowskiej adaptacji "Króla Rogera" w wersji koncertowej śpiewa rolę Roksany.
Jest jedną z czołowych sopranistek swojego pokolenia. Domeną artystki jest przede wszystkim precyzja i techniczne możliwości nadzwyczaj wszechstronnego głosu, czystość brzmienia i urzekająca barwa, którym zdobyła uznanie publiczności i krytyków na całym świecie.
Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie profesor Ewy Wdowickiej. Technikę doskonaliła również uczestnicząc w wielu kursach wokalnych, m.in. Heleny Łazarskiej, Ewy Podleś, Sylwii Geszty, Leopolda Spitzera czy Jerzego Marchwińskiego.
Artystka zadebiutowała partią Violetty w "Traviacie" Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, będąc na czwartym roku studiów, a wkrótce została solistką tej sceny. Jako solistka związana jest również z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, gdzie debiutowała także jako Violetta. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą.
Iwona Hossa jest laureatką III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych "Orfeo" w Hanowerze. Zdobyła także Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w "Uprowadzeniu z Seraju" Wolfganga Amadeusza Mozarta, Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w "Strasznym Dworze" Stanisława Moniuszki. W 1995 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1998 Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawane przez Kapitułę Nagrody Artystycznej miasta Poznania.
Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, John Neschling, Myung Whun Chung, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Masymiuk, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. Międzynarodowym Festiwalu "Wratislavia Cantans", Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech.
W repertuarze Iwony Hossy znajduje się kilkadziesiąt partii operowych, a także operetkowych oraz oratoryjno-kantatowych. Obejmuje on muzykę od doby baroku (Bach, Handel, Vivaldi) do współczesności (Penderecki, Górecki, Kilar). Artystka posiada także bogaty repertuar pieśni. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Grażyny Pstrokońskiej, Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego.
Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, w tym "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki pod dyr. Jacka Kaspszyka, nominowane do Grammy Awards 2008, "Stabat Mater" Karola Szymanowskiego pod dyr. Antoniego Wita oraz "Utrenja" Krzysztofa Pendereckiego pod dyr. Anotniego Wita, nominowane do Grammy Awards 2009. Ponadto, wzięła udział w nakręconym przez BBC filmie "Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz", który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii najlepszego programu poświęconego sztuce.
W 2010 roku otrzymała tytuł doktora sztuki. Prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.