Ustanowienie roku 2017 Rokiem Josepha Conrada-Korzeniowskiego ma być formą uczczenia 160-lecia urodzin pisarza – autora takich powieści jak między innymi "Jądro ciemności", "Lord Jim", "Smuga cienia" czy "Tajny agent".
Świadomość polskiego pochodzenia wielkiego pisarza nie jest powszechne ani w naszym kraju, ani tym bardziej w Wielkiej Brytanii – przypomina Instytut Książki. – W świadomości znacznej części odbiorców w kraju – i niemal wszystkich za granicą – Conrad to pisarz brytyjski, co jest o tyle zrozumiałe, że pisał po angielsku i wywarł ogromny wpływ na kulturę anglosaską. Tymczasem Conrad, pomimo iż opuścił ojczyznę w wielu 17 lat, uważał się za Polaka i wspierał polskie dążenia niepodległościowe. Wpływał też znacząco na naszą kulturę współczesną.
Wydarzenia związane z tym najbardziej polskim z brytyjskich i najbardziej brytyjskim z polskich pisarzy trwać będą przez cały rok 2017 w Polsce i Wielkiej Brytanii. Ich kulminacja nastąpi w listopadzie i grudniu.
Conrad wpływał też znacząco na naszą kulturę współczesną ("spór o Conrada" w latach 40. z udziałem Marii Dąbrowskiej i Jana Kotta, najważniejsza w powojennej historii dyskusja literacka, był w istocie sporem o stosunek do Armii Krajowej i komunizmu).
Choć pisarz kojarzy się z literaturą dziewiętnastowieczną, jest bardzo aktualny. Jego utwory – w kontekście współczesnych problemów cywilizacyjnych – interpretowane są wciąż na nowo. Dowodem ekranizacje "Jądra ciemności" ("Czas Apokalipsy" Francisa Forda Coppoli), "Smuga cienia" Andrzeja Wajdy czy zrealizowany przez BBC "Tajny agent", w którym pisarz przewidział jak będzie wyglądał terroryzm.
Szczególną atrakcją wieczoru był koncert orkiestry kameralnej Aukso z Tychów, która wykonała partyturę Bronisława Kapera, polskiego laureata Oscara, do hollywoodzkiej ekranizacji "Lorda Jima" z 1965 roku wyreżyserowanej przez Richarda Brooksa z Peterem O'Toolem w roli głównej. Orkiestra Aukso jest jedną z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie. Istnieje od 1998 roku, założona została przez wybitnego skrzypka i dyrygenta Marka Mosia, który dyrygował podczas warszawskiego koncertu.
Bronisław Kaper jako muzyk, dyrygent, kompozytor szlagierów i aranżer zaistniał już przed II wojną światową. Mieszkał i pracował w Berlinie, Wiedniu, Londynie oraz Paryżu, gdzie przeniósł się z Niemiec, gdy hitlerowcy rozpoczęli prześladowania Żydów. W 1935 roku jeden z najpotężniejszych ludzi w Hollywood, Louis B. Mayer, szef MGM (Metro Goldwyn Mayer) usłyszał jeden z wielu przebojów, jakie wyszły spod ręki Kapera – skomponowaną dla Jana Kiepury "Ninon" i postanowił ściągnąć utalentowanego muzyka do Fabryki Snów. Ich współpraca trwała 28 lat.
W 1936 roku Bronisław Kaper stworzył tytułową melodię do filmu "San Francisco", która tak spodobała się Amerykanom, że z czasem stała się standardem jazzowym. Czterokrotnie nominowany do Oscara, nagrodę zdobył raz, w 1954, za muzykę do musicalu "Lili" w reżyserii Charlesa Waltersa. W czasie, kiedy był członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej, przyczynił się promocji polskiego kina w Stanach Zjednoczonych, co przełożyło się na liczbę nominacji do Oscara w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.
Korzystałem z materiałów Instytut Książki, PAP, Biblioteki Analiz i własnych.