XXXIX Opolskie Konfrontacje Teatralne "Klasyka Polska 2014" są kontynuacją zapoczątkowanych w 1975 roku dorocznych konfrontacji dorobku artystycznego teatrów dramatycznych w dziedzinie klasyki polskiej.
W sumie w tegorocznych konfrontacjach opolskich wystawiono siedem spektakli konkursowych.
Jury, w składzie: Izabella Cywińska, Maciej Nowak i Paweł Sala, przyznało nagrodę zespołową Teatrowi im. Jana Kochanowskiego w Opolu za spektakl "Rękopis znaleziony w Saragossie" Jana Potockiego w reż. Pawła Świątka. Nagrodę aktorską otrzymała także Justyna Wasilewska za rolę Balladyny w przedstawieniu Teatru Polskiego z Poznania w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego.
Przeczytaj więcej o "Rękopisie znalezionym w Saragossie" w reż. Pawła Świątka.
Reżyser teatralna i filmowa Izabella Cywińska podkreślał, że na festiwalu klasyki polskiej, jakim są opolskie konfrontacje, klasyce "powinna być oddana cześć".
"Nie we wszystkich spektaklach, które mieliśmy okazję obejrzeć, to się stało. Niektórzy reżyserzy zlekceważyli w ogóle autora i robili jakieś dziwne zabawy. Moim zdaniemto jest niedopuszczalne, ale oczywiście ja jestem reżyserem ze starego pokolenia, więc pewnie mojewidzenie jest inne niż młodych reżyserów" - zaznaczyła jurorka.
Przywołała przy tym wystawiany w opolskim konkursie przykład "Balladyny" w reż. Garbaczewskiego. Opowiadał on wprawdzie o Balladynie, odnosząc się do fabuły dramatu Juliusza Słowackiego, ale osadził ją w ośrodku badawczym na skraju puszczy nad jeziorem Gopło, gdzie młodzi naukowcy - w tym Alina, tytułowa Balladyna i Filon - modyfikują genetycznie nasiona roślin dla okolicznych rolników.
"Uważam, że nie wszystko w teatrze wolno. Tym bardziej na festiwalu klasyki polskiej, którą powinniśmy ocalać" - podkreśliła Cywińska.
Dodała, że pomysł Rychcika na mickiewiczowskie "Dziady" - polegający, jak porównała, na "połączeniu 'Chaty wuja Toma' z naszymi sprawami" - choć jest "ostry i może się komuś nie podobać", to zrobiony został perfekcyjnie.