Idea powołania do życia Forum Lutosławskiego pojawiła się jeszcze za życia wybitnego polskiego kompozytora w 1994 roku. Pomysłodawcą imprezy był
Kazimierz Kord. Zwrócił się on z prośbą do
Witolda Lutosławskiego o patronat nad imprezą, która poświęcona by była najwybitniejszym dokonaniom sztuki współczesnej. Kompozytor ułożył listę kilkudziesięciu najwybitniejszych dzieł muzycznych, które stworzyły "kanon XX wieku". Na pierwszym miejscu umieścił Symfonię psalmów Igora Strawińskiego i CUDOWNEGO MANDARYNA Beli Bartóka. Na program każdej edycji Forum składają się koncerty w
Filharmonii Narodowej w Warszawie, a także spotkania, wystawy, seminaria i odczyty poświęcone współczesnej sztuce. Biorą w nich udział najwybitniejsi twórcy i teoretycy. Zamierzeniem organizatorów imprezy jest również, by festiwal stał się okazją do prezentacji arcydzieł sztuki XX wieku, a także dorobku młodych artystów.
7. Forum Lutosławskiego, które odbyło się w 2001 roku w siódmą rocznicę śmierci kompozytora, a równocześnie w ramach uroczyście obchodzonego roku jubileuszowego
Filharmonii, było prawdziwym przeglądem różnych nurtów muzyki dwudziestego stulecia. Na jego program złożyło się siedem koncertów, wystawy i film dokumentalny Tadeusza Arciucha pt. "Miłość i muzyka" o Danucie i
Witoldzie Lutosławskich. Imprezę zainaugurował koncert, podczas którego zabrzmiała KANTATA O ŚWIĘTYM WOJCIECHU op. 72
Henryka Mikołaja Góreckiego. W muzycznym repertuarze festiwalu znalazły się także kompozycje czołowych przedstawicieli muzyki XX wieku - między innymi CONCERTO FESTIVO
Andrzeja Panufnika, TRZY MAŁE LITURGIE OBECNOŚCI BOŻEJ Oliviera Messiaena, VIII KWARTET SMYCZKOWY C-MOLL op. 110 Dymitra Szostakowicza, Jeux Claude'a Debussy'ego oraz ŚWIĘTO WIOSNY Igora Strawińskiego. Nie zabrakło także dzieł samego
Witolda Lutosławskiego i konkursu na najlepszego wykonawcę utworu mistrza. Grupę młodszych polskich kompozytorów reprezentował
Rafał Augustyn. Wykonawcami koncertów byli tak wybitni artyści, zespoły i orkiestry, jak: Thomas Bloch grający na falach Martenota, Szabolcs Esztényi, Paul Crossley, Beata Raszewska,
Olga Pasiecznik, zespół instrumentów dętych blaszanych Nederlands Blazers Ensemble oraz
Chór i
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją
Antoniego Wita i
Wojciecha Michniewskiego. Festiwalowi towarzyszyły dwie wystawy - plakatów ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz dzieł plastycznych głównego scenografa
Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie
Andrzeja Kreütza-Majewskiego.
Podczas następnych edycji festiwalu - w latach 2002-2005 - oprócz kolejnych dzieł patrona Forum, wysłuchać można było kompozycji wspomnianych już twórców: Strawińskiego, Bacewicz, Messiaena i Panufnika, a także Arvo Pärta, Mieczysława Weinberga, Dymitra Szostakowicza i Johna Adamsa. Wśród wykonawców znaleźli się m.in. francuski pianista Jean Efflam Bavouzet, libański organista-kompozytor Naji Hakim, pianista Nikolai Demidenko i wiolonczelista Ivan Monighetti.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Związek Kompozytorów Polskich
luty 2004
aktualizacja Anna Iwanicka-Nijakowska
listopad 2006
ul. Jasna 5
00-950 Warszawa
Tel: (+48 22) 826 72 81, 826 57 13
WWW: www.filharmonia.pl
Email: filharmonia@filharmonia.pl