Content anchor

Zatańczmy "Chopina"

Kiedy: 
9maj'10
fot. Marek Dusza
Fryderyk Chopin inspiruje. Trudno zliczyć choreografów, plastyków, filmowców i muzyków, którzy czerpali z dzieł naszego najwybitniejszego twórcy. W 200. rocznicę urodzin kompozytora jego życie i osobowość za pomocą kroków choreograficznych przedstawi zespół Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Premiera spektaklu Chopin to najważniejsze wydarzenie baletowe Roku Chopinowskiego 2010.
"Będzie to opowieść o artyście romantycznym, o artyście, który przekroczył granice swojej epoki, który wyprzedził swój czas - był fenomenem [...] Będąc artystą wielkiej awangardy stworzył dzieło, którego wartość z czasem nie maleje, lecz rośnie [...] Nie ma też chyba drugiego kompozytora w historii, któremu inni wielcy tyle by zadedykowali, wobec którego mieliby tak niezwykły rodzajszacunku, a równocześnie pragnienie dania mu czegoś. Stąd taki wybór muzyki do spektaklu" - mówi pomysłodawca przedsięwzięcia, dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski.
Librecistą baletu jest pisarz Antoni Libera, a koncepcję muzyczną przedstawienia stworzył Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu "Chopin i jego Europa".

W balecie wykorzystano nie tylko muzykę Fryderyka Chopina, lecz także kompozytorów, którzy pozostawali pod urokiem jego twórczości: Hectora Berlioza, Manuela de Falli, Siergieja Lapunowa, Ferenca Liszta, Franza Schuberta i Roberta Schumanna. Spektakl składa się z dwóch części i siedmiu obrazów, pokazujących młodość artysty w Polsce i jego późniejsze życie w Paryżu.

Choreografię opracował Patrice Bart, niegdyś światowej sławy tancerz francuski, a dziś baletmistrz Paryskiej Opery Narodowej. Artysta specjalizuje się w tworzeniu autorskich spektakli biograficznych oraz nowych opracowań klasycznego repertuaru baletowego. Jego asystentkami są w Warszawie dwie znane europejskie baleriny: Anna Grabka - była pierwsza solistka Baletu Hamburskiego oraz Claude deVulpian - była gwiazda Opery Paryskiej. Zapowiada się więc na wskroś europejska prapremiera choreograficzna. Inspiracja płynie bowiem z Warszawy, ale balet będzie spojrzeniem na legendę polskiego kompozytora z punktu widzenia Paryża, z którym Chopin tak bardzo był związany.
"Fryderyk Chopin to artysta łączący kulturę polską i francuską, od zawsze bardzo obecny w duchowość francuskiej - mówi Patrice Bart. - Wzrastałem w kulcie Chopina, kołysany jego muzyką" - dodaje choreograf.
Na scenie będzie można zobaczyć taniec klasyczny, wzbogacony różnymi technikami i formami tańca współczesnego. Zatańczą czołowi soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego: w roli Fryderyka Władimir Jaroszenka i Sergey Popov, a w roli George Sand - Marta Fiedler i Dominika Krysztoforska. Z Chórem i Orkiestrą Opery Narodowej wystąpią również pianiści: Krzysztof Jabłoński, Sławomir Wilk i Paweł Sobowiec oraz śpiewaczka Agnieszka Rehlis.

Scenografię i kostiumy zaprojektowała Luisa Spignatelli, włoska artystka współpracująca już wcześniej z francuskim choreografem.

Po warszawskiej premierze spektakl Chopin zostanie także zaprezentowany w Sankt Petersburgu (w lipcu 2010) i w Szanghaju (we wrześniu 2010).
  • Chopin. Balet w dwóch aktach do libretta Antoniego Libery. Koncepcja muzyczna: Stanisław Leszczyński, choreografia: Patrice Bart, dyrygent: Tadeusz Kozłowski, scenografia: Luisa Spinatelli, przygotowanie chóru: Bogdan Gola, światła: Marion Hewlett. Solo wokalne: Agnieszka Rehlis, pianiści-soliści: Krzysztof Jabłoński, Paweł Sobowiec, Sławomir Wilk, Polski Balet Narodowy, Chór i Orkiestra Opery Narodowej, Uczniowie Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza i statyści. Premiera w Teatrze Wielkim - Operze narodowej 9 maja 2010. Kolejne spektakle: 11, 12, 15, 22 maja 2010
Źródło: PAP, www.teatrwielki.pl

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:

Czy w świecie zdominowanym przez mężczyzn wspólna praca w małżeńskim tandemie sprawia, że kobieta pozostaje w cieniu męża? Czy budynek współprojektowany przez kobietę nosi cechy kobiece? Oto pięć par architektonicznych małżeństw, które miały znaczący wpływ na architekturę XX i XXI wieku. Czytaj dalej about: Znane małżeństwa architektów

Bruno Jasieński, Anatol Stern, "Ziemia na lewo" - okładka książki z 1924 roku

Polscy futuryści nawiązywali w swej twórczości do myśli europejskiej. Fillippo Tommaso Marinetti twierdził, że "Ryczący samochód (...) [jest] piękniejszy od Nike z Samotraki", a futuryści polscy głosili słynne GGA, czyli "gga gąsiora jest piękniejsze od śpiewu słowika". Czytaj dalej about: Od dada do GGA. Alfabet futuryzmu

Halina Skibniewska w swojej pracowni, 1963, fot. Wiesław Stasiak / PAP

Jaką rolę odegrały kobiety w kształtowaniu modernistycznej wizji architektury i urbanistyki? Jakie mają znaczenie w patriarchalnym świecie budowniczych, w którym nadal dominuje mężczyzna-architekt. Za książką "Architektki", wydaną przez EMG, przywołujemy sześć wybitnych postaci kobiet-architektek, które wpłynęły na polską myśl architektoniczną. Czytaj dalej about: Kobiety-architektki

Okładka książki "Architektki", 2016, fot. materiały prasowe wydawnictwa EMG

Książka, wydana przez EMG w 2016 roku, uświadamia nam rolę kobiet w kształtowaniu modernistycznej wizji architektury i urbanistyki, ale także wciąż obecny stereotyp patriarchalnego świata budowniczych, w którym jedynym "ojcem dzieła" nadal pozostaje mężczyzna-architekt. Czytaj dalej about: "Architektki"