Data rozpoczęcia i zakończenia
-
Podsumowanie
Wystawa "TEXTURA. A Polish touch" to z jednej strony otwarcie się na modę, a z drugiej zaś połączenie dwóch dziedzin sztuki użytkowej. Motywem przewodnim ekspozycji będą wzory na tkaninach – udany mariaż różnych dziedzin polskiej współczesnej sztuki użytkowej.
Zawartość
Z łaciny TEXTURA to układ i kolejność nici w tkaninie. We włókiennictwie słowo to jest również używane do określania sposobu tkania i struktury powierzchni odzieży. Oznacza również budowę wewnętrzną, rozpatrywaną pod względem charakterystyki i sposobu ułożenia składników. Wystawa "TEXTURA. A Polish touch" pokazuje szeroki przekrój przez polskie projekty zorientowane wokół badań potencjału materiałów i faktur oraz ich możliwych zastosowań i różnych technik wytwarzania. Prezentacja obejmie także projekty, które łączą w sobie techniki mające korzenie w splocie tekstylnym i deseniu. Zgodnie z koncepcją kuratorki wystawa, obejmująca 34 obiekty pokazana zostanie na 60 metrach kw. Poprzez nagromadzenie obiektów, ich układ i przeplatanie się niczym w tkaninie, Paulina Matusiak chce osiągnąć efekt bogactwa, na granicy przesytu i przytłoczenia.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Polska posiada bogatą tradycję wzornictwa i produkcji materiałów. Od tkaniny ludowej i wybitnych łódzkich projektantów, poprzez Spółdzielnię Artystyczną Ład oraz sopocką szkołę tkaniny aż do awangardowej polskiej tkaniny artystycznej. Współcześnie projektantki i projektanci mają dużą potrzebę poznawania starych i odkrywania nowych procesów produkcyjnych. Techniki produkcji nie są już związane tylko z jedną dziedziną, pozwalają na twórcze eksperymenty. Używając metod stosowanych we włókiennictwie stworzyć można np. obiekty oświetleniowe. Meble powstające z lejącego szkła charakteryzują się warstwowością i gamą kolorystyczną, co upodabnia ja do zwiewnych tkanin i szkla dekoracyjnego. Innowacja technologiczna w tkaninie idzie ramię w ramię z szukaniem nowych rozwiązań we wzornictwie mebli.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Na wystawie można zobaczyć prace 28 projektantów między innymi: wazony Malwiny Konopackiej czy krzesło Oskara Zięty w towarzystwie akustycznych tkanin Aleksandry Gacy oraz projekty odzieży firmy Acephala. Malwina Konopacka, warszawska projektantka i ilustratorka, opracowała wzór wazonu o wrzecionowatym kształcie z okrągłymi wgłębieniami mającymi nawiązywać do kształtu oka. Oskar Zięta, projektant i architekt, jest twórcą jednej z najnowocześniejszych technologii obróbki stali, która znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach przemysłu. Aleksandra Gaca tworzy nie tylko niezwykłą estetykę tkaniny, ale jednocześnie, dzięki najnowszym technologiom, odkrywa w niej właściwości akustyczne. Tkane przez nią unikatowe struktury nazwane "Architextiles" dają nowe możliwości przepływu dźwięku w budynku, w którym są zastosowane. Acephala to marką, łącząca konceptualizm w modzie i wysokiej klasy rzemiosło.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Na wystawie TEXTURA obiekty przeplatają się z tkaninami jak w awangardowym polskim gobelinie, łącząc w niekonwencjonalny sposób różnorodne materiały, co tworzy nowe jakości. Prezentowane projekty, zaaranżowane przez Paulinę Matusiak w buntowniczy, subtelny i tajemniczy sposób wzmacniają się, harmonizują i opowiadają nową historię.
Kuratorka, autorka koncepcji graficznej i aranżacji wystawy: Paulina Matusiak
Projekt realizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza, działający pod marką Culture.pl.
Źródło: materiały promocyjne, oprac. MK, 4.09.2017