Przemek Matecki, przemalowany obraz Paula Cézanne'a "Martwa natura z kompotierą", fot. materiały prasowe
Punktem wyjścia wystawy Przemka Mateckiego "Działania" jest wielki, brawurowo namalowany, zielony obraz, pokazywany zresztą na wszystkich wystawach artysty od paru lat.
Odchodzące od niego odnogi kierują narracje w różne strony: od analizy charakterystycznych dla
Mateckiego rozwiązań formalnych, przez wątki anegdotyczne, jak refleksja nad interpersonalną sytuacją w
Galerii Raster, po akcenty konceptualne, nawiązujące do dyskusji neoawangardowych artystów z lat 60. - pytania o autonomię sztuki i jej zakres czy umiejscowienie praktyki w czasie i przestrzeni.
Pod grubymi, tłustymi warstwami farby, kryje się często zaskakujące drugie dno. Czarny obraz okazuje się być zamalowanym portretem zamówionym u
Tymka Borowskiego przez berlińskiego kolekcjonera. Na przemalowanej przez Mateckiego Martwej naturze z kompotierą Cézanne'a brakuje noża, a w niektórych miejscach spod farby przebijają ślady starych prac. Rysunek węglem jest z kolei kopią ukradzionej niedawno z paryskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej Martwej natury ze świecznikiem Fernanda Légera.
Na wystawie obecny jest także kolejny bardzo ważny dla sztuki (i życia) Mateckiego wątek, a mianowicie śmieci. Artysta od lat przeszukuje śmietniki. Wynajduje różnego rodzaju odpady, plakaty, kolekcje rodzinnych zdjęć czy filmów, całe spakowane w kartony pokoje dziecinne pełne kolorowych gumek i zeszycików. Część tego materiału trafia później na wystawy, czasami w formie przetworzonej, czasami po prostu jako obiekty przeniesione wprost do galerii, jak prezentowany na wystawie film Angel.
Wystawa czynna od 18 grudnia 2010 do 20 stycznia 2011.
Spółdzielnia Goldex Poldex
ul. Józefińska 21/12
Stare Podgórze
Kraków
www.goldexpoldex.pl
Źródło: informacja prasowa