Content anchor

Polacy na biennale sztuki w São Paulo

Gdzie: 
Brazylia
Parque Ibirapuera
São Paulo
Kiedy: 
6wrz'14
7gru'14
Wilhelm Sasnal, "Kacper i Anka", 2009, olej na płótnie, 180 x 220 cm, kolekcja prywatna, Londyn., fot. Whitechapel Gallery
 
Dzieła Wilhelma Sasnala, Edwarda Krasińskiego i Agnieszki Piksy zostaną zaprezentowane na 31. Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w São Paulo.

W skład międzynarodowego zespołu kuratorskiego przygotowującego 31. edycję biennale, na czele którego stanął Charles Esche, dyrektor holenderskiego Van Abbemuseum, weszli:  Galit Eilat, Nuria Enguita Mayo, Pablo Lafuente i Oren Sagiv.  Kuratorzy mieli na uwadze przede wszystkim obecny kontekst funkcjonowania sztuki, nie zaś narracje poprowadzone od przeszłości ku teraźniejszości, charakterystyczne dla  instytucji muzealnych. Jak powiedział Charles Esche w wywiadzie dla studiointernational.com, zadaniem biennale w São Paulo jest reagowanie na bieżący moment, a rozwiązania stosowane przez kuratorów powinny być spontaniczne i tymczasowe.  Uwzględniając ten kontekst wybrano również prace artystów z Polski.

Urodzona w Warszawie w roku 1984 Agnieszka Piksa jest absolwentką krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tworzy ilustracje i komiksy.  Jej praca "Justice for Aliens" to komiks przywodzący na myśl fanzin o niewielkim formacie. Publikacja jest zbiorem starych i nowych historyjek, w większości przygotowanych we współpracy z pisarzami i poetami. Humorystyczne i poetyckie kolaże oraz rysunki opowiadają o kosmitach, snach oraz wizjach - opisują postrzeganie świata zdeterminowane przez istnienie innych wymiarów.

Agnieszka Piksa, plansze z komiksu "Justice for Aliens", fot. materiały prasowe
Agnieszka Piksa, plansze z komiksu "Justice for Aliens", fot. materiały prasowe

Na biennale zostaną zaprezentowane również prace Edwarda Krasińskiego, którego twórczość rozpatrywana jest jako zjawisko bardzo złożone, ulotne i nieuchwytne. Najważniejszym jej aspektem było bowiem samo życie tego artysty i jego twórcza postawa wobec rzeczywistości, która wyrażała się poprzez "życie w sztuce". W latach 60-tych artysta stworzył serię instalacji, zbudowanych z pomalowanych kawałków drewna i metalowych prętów. Seria prac "Dzidy"  stwarza poczucie ruchu,  artysta zestawiał proste i banalne przedmioty w zaskakująco proste układy przypominające wykresy geometryczne, dochodząc w tych pracach do minimalizmu formalnego. Na biennale oprócz instalacji z wczesnych lat 60-tych zostaną pokazane zdjęcia przedstawiające artystę.

Trzecim z artystów reprezentującym Polskę będzie Wilhelm Sasnal. Na biennale zostanie pokazana seria sześciu obrazów, nie pomyślana jednak jako spójna całość. Wszystkie traktują o momentach wyrwanych z biegu historii: m.in. przedstawiają budynek Kapitolu w na tle abstrakcyjnego krajobrazu, tajemnicze postaci wspinające się na tysiącletnie drzewa, grób Krzysztofa Kolumba.

źródło: materiały prasowe, culture.pl, studiointernational.com, oprac.km, sierpień 2014

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Iwan Wyrypajew podczas próby w Teatrze Studio w Warszawie, 2013, fot. Adam Lach/Napo Images/Forum

Kto rzucił wyzwanie teatralnej rutynie, a kto mierzył się z legendą "Dziadów"? W Culture.pl przypominamy sylwetki zagranicznych reżyserów i ich ważnych polskich realizacji. Czytaj dalej about: Od Wyrypajewa do Wilsona - zagraniczni reżyserzy na polskich scenach

Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Obszerny wybór wierszy i piosenek Wojciecha Młynarskiego "Od oddechu do oddechu" daje wyobrażenie o skali i mocy jego pióra. Większość tych tekstów znamy z perfekcyjnej interpretacji samego autora, jednak dopiero w skupionym czytaniu ujawniają swoje nieprzeciętne walory literackie. Czytaj dalej about: Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Piotr Orzechowski, fot. Adam Golec

Piotr Orzechowski, pianista znany pod pseudonimem Pianohooligan, opowiada o elektrycznym fortepianie Rhodesa, z którym wystąpi na Festiwalu Prawykonań w Katowicach, o ''Dziadach'' Mickiewicza (i Orzechowskiego) i o miejscu, w którym znajduje się jazz w XXI wieku. Czytaj dalej about: Piotr Orzechowski: Muzyka nas interpretuje [WYWIAD]

Grafika promująca wydarzenie "Wystawiajmy się!", fot. IAM

Instytut Adama Mickiewicza ogłasza otwarty nabór dla projektantów do projektu "Wystawiajmy się!". Zgłoszenia można wysyłać do dnia 7 kwietnia 2017. Czytaj dalej about: "Wystawiajmy się!" 2017