Radek Szlaga, "Szara strefa", 2012, fot. dzięki uprzejmości Galerii Foksal
W artystycznym bestiarium Radka Szlagi mieszają się pędzący bimber Polacy, kibice, Ted Kaczyński, żywy inwentarz wiejski i inne osobliwości. Najnowszą instalację artysty prezentuje Galeria Foksal.
Tytuł wystawy nawiązuje do historii amerykańskiego matematyka i terrorysty polskiego pochodzenia - Teda Kaczyńskiego, znanego jako Unabomber, który od 1978 do 1995 roku wysyłał do osób, które obwiniał o postępującą technicyzację życia, bomby oznakowane literami FC (Freedom Club). W postępie nauki i rozwoju technologicznym widział zagrożenie dla wolności rozumianej przezeń jako indywidualna odpowiedzialność każdego człowieka za zaspokajanie swoich podstawowych potrzeb.
Radek Szlaga przeobraził przestrzeń Galerii Foksal w instalację site-specific (czyli powstałą z myślą o konkretnym miejscu) obejmującą obrazy, notatki i obiekty. Jest to rodzaj wizualnego manifestu, przy pomocy którego artysta pokazuje alternatywną wersję rzeczywistości. Istotne miejsce na wystawie zajmuje kwestia szarej strefy, której ucieleśnienie stanowi nielegalna produkcja bimbru.
Szlagę fascynuje absurdalność życia codziennego, banał popkultury i powszechny kicz. W jego obrazach panuje nastrój anarchii, różnorodne wizerunki tłoczą się obok siebie ogarnięte horror vacui. Są na nich gwiazdy filmowe i krowy, wiejskie kobiety i anioły, cyrkowcy i kibice. Artysta stosuje nienaturalną, nieco psychodeliczną kolorystykę, często też pozostawia obrazy nieukończone.
Zobacz galerię prac Radka Szlagi…
- Malarstwo Szlagi ma wymiar intuicyjny, co nie znaczy, że jest prymitywne. Prymitywne są tylko postaci, które odmalowuje. Mówiąc intuicyjny, mam na myśli to, że artysta, zabierając się do tworzenia, działa jakby bezwiednie, na wpół świadomie. Dopiero później pojawia się kalkulacja, formowanie komunikatu, jaki chce przekazać odbiorcy. (…) Wizerunki Teda Kaczyńskiego można potraktować jako symbole ambicji i geniuszu posuniętego do granic szaleństwa, przemocy, zła – pisze Anna Czaban w tekście "Potęga wyobraźni czy przekleństwo widzialności?".
W projekcie "Freedom Club" Szlaga przygląda się licznym osobowościom Teda Kaczyńskiego: naukowca, wagabundy, pustelnika, profesora, seryjnego mordercy, idealisty. Artysta uwidacznia jego szaleństwo pokazując kakofonię obrazów z globalnej wioski. Nie formułuje jednak ani otwartej krytyki ani wyrazów poparcia. Celowo wystawia na próbę widzów, którzy oczekują jasnej interpretacji.
"Freedom Club - Trailer" to kolejna odsłona większego projektu Radka Szlagi, będącego krytyczną analizą współczesnej kultury, którego kontynuacją będzie indywidualna wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski we wrześniu 2012 roku. Pierwszą wersję "Freedom Club" artysta pokazał jesienią 2011 roku w Galerie West w Hadze.
Zobacz katalog:
Radek Szlaga (ur. 1979) w 2005 roku uzyskał dyplom na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu. Od 2007 roku, wraz z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz, tworzy grupę artystyczną Penerstwo. Jest związany z warszawską Galerią Leto, która w maju 2012 roku na targach Frieze w Nowym Jorku prezentowała jego projekt "Transatlantyk" przygotowany wspólnie z Honzą Zamojskim.
Otwarcie: 6 czerwca 2012, godz. 18:00.
Wystawa czynna do 10 sierpnia 2012.
Galeria Foksal
ul. Foksal 1/4
00-950 Warszawa
Tel/Fax: (+48 22) 827 62 43
www.galeriafoksal.pl
Źródło: informacje prasowe, www.galeriewest.nl, www.galeriafoksal.pl
Oprac. PK