Urodzony we Lwowie Roman Cieślewicz studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył w 1955 roku. Szybko stał się ważną postacią polskiej szkoły plakatu, której charakter i styl odnowił w latach 50., a jego wpływ i sława wykroczyły poza granice kraju. Jednak kontekst polityczny i chęć skonfrontowania twórczości z "zachodnimi nowatorami" skłoniły go do podjęcia decyzji o emigracji.
W 1963 roku artysta osiedlił się w Paryżu; zatrudniony przez Petera Knappa jako projektant szaty graficznej, podjął współpracę z magazynem "Elle" i został jego dyrektorem artystycznym. W 1967 roku stworzył projekt graficzny dla nowo powstałego czasopisma, "Opus International". Współpracował również z magazynem "Vogue", z wydawnictwem "10/18", z dziennikarzem i fotografem Jacques-Louisem Delpalem.
Szybko porzucił estetykę wizualną i techniki malarskie, które stosował, pracując w Polsce, na rzecz fotomontażu. Wciąż jednak uważał za swoją misję zarówno intelektualne, jak i estetyczne kształcenie szerokiej publiczności. Obok realizacji prac na zamówienie, w swojej pracowni tworzył niezależnie serie kolaży i fotomontaży, które nazywał "kolażami powtarzalnymi" (collages répétitifs) i "kolażami scentrowanymi" (collages centrés). Składały się one na niezwykłe cykle graficzne, takie jak "Zmiana klimatu" czy też "Brak wiadomości, dobre wiadomości". Jako członek grupy artystycznej Ruch Paniczny (le mouvement Panique), założonej w 1960 roku przez Fernando Arrabala, Rolanda Topora, Alejandro Jodorowskiego i Oliviera O. Oliviera, zaprojektował w 1976 roku gazetę "Kamikaze. Revue d'information panique".