W 1999 roku ukończył studia w pracowni malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W 2001 roku zwyciężył w Konkursie im. Eugeniusza Gepperta. W latach 2000-2002 działał z Hubertem Czerepokiem w duecie Magisters (fotografia, wideo). Współpracuje z galerią Raster. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Zemsta starego indianina 2001, 180x220 cm | Bez tytułu 2003 |
Rogalski należy do pokolenia malarzy, które debiutowało około 2000 roku. Często maluje seriami. W jego obrazach nierzadko zawarta zostaje wielowątkowa narracja, stąd nazywany jest "reżyserem obrazów". W trakcie studiów i zaraz po ich ukończeniu najczęściej powtarzającym się motywem było jednak samo malarstwo. Płótna Rogalskiego pokazują artystę przy pracy, opowiadają o własnym powstawaniu, nie tyle stanowią reprezentację rzeczywistości, co zdradzają proces kreacji przedstawienia. Nieraz odwołują się też do twórczości słynnych malarzy. Za Jacksonem Pollockiem artysta akcentuje malarski gest. Twórca action painting stał się też tematem kilku obrazów Rogalskiego. Nawiązując do fotografii Hansa Namutha przedstawiających Pollocka rozpryskującego farbę na rozłożonym na podłodze płótnie, Rogalski namalował pomaganie Pollockowi w malowaniu przez drugą osobę (2000). Sportretował też siebie malującego Pollocka (Malowanie Jacksona Pollocka, 2000). Jego wczesne obrazy nawiązywały do znanego motywu z malarstwa historycznego - artysty przy sztaludze. U Rogalskiego jednak obraz przedstawiający go przy pracy i obraz malowany były jednym i tym samym obrazem. Na jednym z tych płócien zatytułowanym Zemsta starego indianina (2000) artysta trafiony strzałą w ostatnim geście próbuje namalować niebieski okrąg. Na kilku obrazach z 2003 roku Rogalski zamalowuje kadr płótna, na którym sam się znajduje, jakby kilka kolejnych pociągnięć pędzla miało doprowadzić do jego samounicestwienia. Częstym motywem prac Rogalskiego jest też jego własna pracownia, w której się portretuje (np. O śmierci sąsiada, 2003; Autoportret pod płótnem, 2003). Nierzadko problem tworzenia pojawia się w ironicznym, a nawet prześmiewczym kontekście, jak w obrazie Euro (2003) przedstawiającym domową produkcję banknotów.
Rogalskiego interesuje też problem cudzej percepcji. Kadry tych płócien oddają nie tyle przedstawianą rzeczywistość, co sposób jej postrzegania. W serii Closer (2006) artysta sportretował w bardzo dużym zbliżeniu twarze leżących postaci. Widoczne zakłócenia, braki ostrości zdają się wynikać z przyglądania się im ze zbyt bliskiej odległości. Cykl Śmierć partyzanta (2005) przedstawia las widziany z perspektywy leżącego człowieka - pnie drzew układają się koncentrycznie na tle nieba. Szare, niemal monochromatyczne obrazy stanowią jednocześnie próbę oddania momentu śmierci, ostatniego spojrzenia. W przypadku obrazu How she sees the Moon (2007) zawarte w tytule pytanie odwołuje się do wady wzroku - widok księżyca jest rozdwojony.
Closer (autoportret) 2006, 180x120cm, olej na płótnie | How she sees the Moon 2007, 160x160 cm |
Częstym motywem prac Rogalskiego jest też lustrzane odbicie oraz napisy wykonane na zaparowanych szybach i lustrach, miejscu, w którym rzeczywistość graniczy ze swym odbiciem (cykl Heroes, 2003-2005). Na obrazie Björk (2003) półnagi artysta odbija się w zaparowanym lustrze łazienki, na którym widnieje imię islandzkiej piosenkarki. Na innych płótnach pojawiają się nazwiska zdobywców kosmosu (np. Gagarina, 2003) oraz filozofów Fukuyamy, Baudrillarda, Žižka (cykl Windy, 2005). Także w cyklu Private Spring (2005) w oprawionych za szybkę fotografii pejzażowymi odbija się wnętrze pracowni artysty. Z kolei Portrety trumienne (2005) to seria odbić w porcelanowych fotografiach umieszczanych na nagrobkach.
Private Spring 2005, 120x170 cm, olej na płótnie | Portret trumienny, NN 2005, 120x120 cm, olej na płótnie |
Szereg obrazów Rogalskiego wynika też ze swobodnych skojarzeń, jakie budzą przypadkowe obiekty czy przedmioty codziennego użytku. Na tej zasadzie zbudowany jest cykl Projekty (2003) przedstawiający uproszczone, schematyczne domki jednorodzinne z ogromnymi lufami czołgowymi wystającymi z dachów. Nieraz analogie buduje sam artysta, układając z codziennych przedmiotów konkretne układy. W Obrazach podobnych (2003) były to kadry czołówek słynnych wytwórni filmowych (np. Paramount Pictures, 20th century FOX).
Obrazy podobne (Paramount Pictures) 2003, 73x85 cm | Bez tytułu (Heroes) 2003, 140x110 cm |
Podobną strategię zastosował Rogalski w Projekcji (2006), wspólnej realizacji z Michałem Budnym, w którym artyści nieco ironicznie odnieśli się do historii projektu budowy muzeum sztuki współczesnej. Stworzyli sugestię wideo-instalacji, z tym że "rzutniki" zbudował Budny z tektury, a "wyświetlany obraz" namalował Rogalski. Obraz ten na pierwszy rzut oka był nowoczesnym projektem architektonicznym, w rzeczywistości składały się nań makiety z tektury. Budny i Rogalski współpracowali także przy okazji wystawy zbiorowej Tu zaszła zmiana w warszawskiej Kordegardzie (2007) odnoszącej się do znikania z krajobrazu miejskiego architektury modernistycznej. Artyści zaprojektowali prosty, geometryczny portal, który chcieli ustawić przed fasadą budynku jako modernistyczny symbol galerii - white cube. Projektu nie zrealizowano.
Air 2006, 160x160cm, seria 4 fotografii, c-print, aluminium, plexi | Projekcja (wraz z Michałem Budnym), 2006 |
W ostatnim czasie Rogalski stworzył cykl Air (2007), serię wielkoformatowych fotografii na aluminium pod pleksi. Współpracując z ornitologiem z warszawskiego ogrodu zoologicznego, drem Kruszewiczem, artysta sfotografował skrzydła ptaków. Umieszczone na neutralnym, białym tle tworzą wymowne odniesienie do śmierci i przemijania.
Kolejne cykle Rogalskiego stają się coraz bardziej pozbawione życia. Interesują go wizualne efekty, odbicia, zwielokrotnienia, a także wizualne zagadki. Tematem malarskiego cyklu Stories (2008) stały się akwaria, prawie puste, zarazem przezroczyste i odbijające się w sobie. W fotografiach z cyklu Ghosts (2008) tytułowe duszki powstały z odwróconych plastikowych torebek, w jakich między innymi przechowuje się heroinę. Narkotyk został tu zastąpiony śladem białej farby, dzięki czemu nie wysypuje się. Powstaje misz-masz odniesień i skojarzeń.
Autor: Karol Sienkiewicz, październik 2007; aktualizacja: listopad 2009.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 1999 - "Malarstwo", Galeria Arsenał, Białystok
- 2000
- "Child in Time" - Galeria ON, Poznań
- "Malarz" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa - 2003 - "Autoportret pod płótnem" - Galeria Arsenał, Białystok; Raster, Warszawa; BWA, Zielona Góra; Galeria Kronika, Bytom
- 2004 - "Mute" - Galerie Griedervonputtkamer, Berlin, Niemcy
- 2005
- "Śmierć partyzanta" - Raster, Warszawa
- "Daydreaming" - Galeria Entropia, Wrocław
- "Private Spring" - Göttingen Kunstverein, Getynga, Niemcy - 2006
- "Projekcja" - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (z Michałem Budnym)
- "Letter" - Galeria Monika Spruth Philomene Magers, Monachium, Niemcy - 2007 - "Air" - Galerie Almine Rech, Paryż, Francja
- 2008 - "Shot" - Jack Hanley Gallery, San Francisco (z Michałem Budnym)
- 2009
- "Echo" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Echo" - Galeria Żak - Branicka, Berlin
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 1999
- "Najgroźniejsze pędzle" - Królikarnia, Warszawa
- "Polska abstrakcja analityczna II" - BWA, Wrocław
- "Bielska jesień '99" - Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała - 2000 - "Scena 2000" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2001
- "Rybie oko" - Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
- 4. Krajowa wystawa malarstwa młodych - BWA Awangarda, Wrocław
- "Relaks" - Galeria Arsenał, Białystok
- "Malarstwo polskie 2001" - Galeria Stara, Lublin
- "Dobro" - Galeria Raster, Warszawa - 2002
- "Rewolucja" - Raster, Warszawa
- "Rybie oko" - Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
- "Rzeczywiście młodzi są realistami" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa - 2003
- "Age of Romanticism" - Pałac Sztuki, Lwów, Ukraina; Instytut Polski, Kijów, Ukraina (2004)
- "Zaangażowani / wyrachowani" - Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk - 2004
- "From my Window. Artists and their Territories" - École National Supérieure des Beaux-Arts, Paryż, Francja
- "Zasiedzenie" - Galeria Miejska Arsenał, Poznań
- "Pod flagą biało-czerwoną" - Estonian Art Museum, Tallin, Estonia; Centrum Sztuki Współczesnej, Wilno, Litwa; National Centre for Contemporay Arts, Moskwa, Rosja
- "Art Brussels" - Bruksela, Belgia - 2005
- "Private Spring" - Gottinger Kunstverein, Goettingen, Niemcy
- "Thank you for the Music" - Sprüth Magers Gallery, Monachium, Niemcy
- "Broniewski" - Raster, Warszawa; BWA, Zielona Góra (2007)
- Prague biennale 2 - Praga, Czechy
- "Revenge on Realism" - Krinzinger Projekte, Wiedeń, Austria
- "Malarstwo - zimne medium" - Galeria Piekary, Poznań
- "Potencjał" - budynek Metropolitan, Warszawa - 2006
- "Malarstwo polskie XXI wieku" - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- "Gut und Billig" - PackHof Museum Junge Kunst, Frankfurt nad Odrą, Niemcy
- "Fiac" - targi sztuki, Paryż, Francja
- "Neuerwerbungen der Sammlung Marx" - Hamburger Bahnhof, Berlin
- "Is it better to be a good Artist or a good Person?" - Rental Gallery, Los Angeles, USA - 2007
- "Muzeum jako świetlany przedmiot porządania" - Muzeum Sztuki, Łódź
- "Kilkadziesiąt sekund źle wywołanej taśmy filmowej" - Galeria Raster, Warszawa
- "Tu zaszła zmiana" - Galeria Kordegarda, Warszawa
- "SSX" - Sommer Contemporary Art., Tel Awiw - 2008
- "Efekt czerwonych oczu" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- "Back to Black" - Kestner Gesellschaft, Hanower
- "SITE Santa Fe" - Santa Fe Biennial, Santa Fe
- "Demony" - Muzeum Sztuki Współczesnej Ben Ari, Bat Jam, Izrael - 2009
- "Fancy Success. Positoins in Young Polish Painting" - Prague Biennial 4, Karin Hall, Praga
- "Szczyt bohaterów" - Bunkier Sztuki, Kraków
- "Difference beyond Difference" - Art Stations Foundation, Poznań