Kształcił się w zakresie śpiewu pod kierunkiem Lidii Gawrylarz oraz gry na kontrabasie w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Zielonej Górze. Był laureatem wielu nagród, otrzymał m.in. II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Operowym im. Adama Didura, Złoty Medal i Nagrodę Roncorogniego na konkursie wokalnym Voci Verdiane w Busseto, Grand Prix i nagrodę publiczności XXI Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju oraz II nagrodę na konkursie operowym w Barcelonie.
W latach 1972-80 był solistą Centralnego Zespołu Wojska Polskiego w Warszawie, od 1980 do 1983 solistą Opery Śląskiej w Bytomiu - debiutował tu partią Skołuby w ''Strasznym dworze'' Stanisława Moniuszki. W latach 1983-91 związany był z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie wykonywał partie basowe m.in. w ''Mefistofelesie'' Arrigo Boito, ''Eugeniuszu Onieginie'' Piotra Czajkowskiego, ''Łucji z Lammermooru'' Gaetano Donizettiego, ''Żydówce'' Fromentala Halévy'ego, ''Walkirii'' Ryszarda Wagnera i ''Don Carlosie'' Giuseppe Verdiego. Występował również w Opéra-Bastille w Paryżu - od otwarcia w 1989 (śpiewał tu m.in. w ''Benvenuto Cellini'' Hectora Berlioza, ''Damie pikowej ' Czajkowskiego, ''Madama Butterfly'' Giacomo Pucciniego, ''Otellu''Verdiego, ''Weselu Figara'' Wolfganga Amadeusa Mozarta), Teatro alla Scala w Mediolanie (w ''Baśni o carze Sałtanie'' Nikołaja Rimskiego-Korsakowa), Opera di Roma (w ''Carskiej narzeczonej'' Rimskiego-Korsakowa), Opéra de Lyon (w ''Luizie Miller'' i ''Aidzie'' Verdiego), a w Tuluzie, Marsylii i Orange w ''Nabucco'' Verdiego. Brał też udział w przedstawieniach w Stanach Zjednoczonych i Niemczech oraz w Teatrze Wielkim w Warszawie (w ''Fauście'' Charlesa Gounoda, ''Nabucco'', ''Królu Rogerze'' Karola Szymanowskiego, ''Eugeniuszu Onieginie'', Czajkowskiego ''Don Giovannim'' Mozarta, ''Potępieniu Fausta'' Berlioza) i Teatrze Wielkim w Poznaniu (w ''Borysie Godunowie'' Modesta Musorgskiego).
Romuald Tesarowicz z powodzeniem występował również w repertuarze oratoryjnym Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Josepha Haydna, wykonuje pieśni kompozytorów polskich, francuskich, rosyjskich i niemieckich oraz muzykę współczesną (m.in. Requiem, Te Deum i Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego).
Wiele nagrywał dla radia i telewizji w Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Wśród nagrań filmowych wyróżnia się jego rola Warłama w filmie Andrzeja Żuławskiego ''Borys Godunow''. Brał również udział w nagraniu płyty i filmu ''Cyrulik sewilski'' dla włoskiej telewizji RAI. Dokonał rejestracji płytowych dla takich wytwórni, jak Deutsche Grammophon (''Semiramida'' Gioacchino Rossiniego, ''Lady Makbet mceńskiego powiatu'' Dmitrija Szostakowicza), Erato Disques (''Wojna i pokój'' Sergiusza Prokofiewa, ''Borys Godunow''), CD Accord (Missa pro pace Wojciecha Kilara, Siedem bram Jerozolimy Pendereckiego, Król Roger), DUX (Requiem Mozarta z udziałem Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego - rejestracja DVD uroczystej mszy św. w pierwszą rocznicę śmierci Papieża Jana Pawła II, "Ten zegar stary..." - płyta nagrana z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej pod dyrekcją Czesława Grabowskiego).
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, sierpień 2004, aktualizacja: październik 2009.