Urodził się 2 sierpnia 1976 roku w Wyrzysku. W 2002 roku uzyskał dyplom z zakresu kompozycji w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie studiował początkowo pod kierunkiem Jana Astriaba, potem w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Jest także absolwentem studiów podyplomowych z marketingu i zarządzania instytucjami kultury w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu. W 2011 roku ukończył dwuletnie Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz w Państwowej Szkole Radia, Filmu, Telewizji i Teatru im. Leona Schillera w Łodzi.
Brał udział w warsztatach kompozytorskich w Krakowie (1998), Stuttgarcie (1999), Krakowie i Awinionie (IRCAM 2000), gdzie doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem m.in. Bogusława Schaeffera, Marka Chołoniewskiego i Jonathana Harvey’a. W 2005 roku uczestniczył w warsztatach kompozycji i improwizacji "Ad libitum" w Warszawie, prowadzonych m.in. przez Krzysztofa Knittla, Szabolcsa Eszteny'iego i Petera van Bergena. W maju 2010 roku brał udział w prestiżowych Warsztach muzyki do filmu i multimediów im. Buddy Baker'a w Nowym Jorku, organizowanych przez fundację ASCAP oraz Uniwersytet Nowojorski.
Był stypendystą Stowarzyszenia Muzyka Centrum w Krakowie (1998, 2000), Rady Miasta Stuttgart i Ministerstwa Kultury (1999), Centre Acanthes w Paryżu (2000) oraz Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie (2010).
Utwory Piotra Orlińskiego wykonywane były na wielu koncertach, a także międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, takich jak "Warszawska Jesień", Poznańska Wiosna Muzyczna, "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego w Szczecinie, "New Music, New Faces" w Krakowie oraz prezentowane w Programie 2 Polskiego Radia. Obejmują one wiele gatunków od autonomicznej muzyki wokalnej i instrumentalnej, przez muzykę do filmu i teatru, do happeningu.
W 2003 roku zdobył I nagrodę na konkursie na pieśń z okazji 25. rocznicy pontyfikatu papieża Jana Pawła II we Wrocławiu za utwór "Pośród niesnasek" na głos lub chór unisono i organy do tekstu Juliusza Słowackiego (2003), w 2004 – wyróżnienie na Konkursie „Vere Passio" w Warszawie za utwór "Getsemani" na chór mieszany, w 2006 – Nagrodę Starosty Pilskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.
W roku 2008 na zlecenie Biblioteki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Muzeum Zamku Górków w Szamotułach opracował na zespół wokalno-instrumentalny najstarszą operę polską "Heca albo polowanie na zająca", odkrytą w Poznaniu w latach 90. XX wieku. Współpracował m.in. z Filharmonią Poznańską im. T. Szeligowskiego, uczestnicząc jako kompozytor w cyklu audycjii dla dzieci, a także z Filharmonią Łódzką im. A. Rubinsteina oraz z Orkiestrą Reprezentacyjną Sił Powietrznych w Poznaniu.
Jako klarnecista Piotr Orliński występował w Polsce, USA (Nowy Jork) i w Australii. W latach 2003-2005 śpiewał w poznańskim chórze "Dominicantes", a w latach 2002-2011 – w chórze przyoperowym Teatru Wielkiego w Poznaniu. Obecnie jest członkiem chóru cerkwi prawosławnej w Poznaniu. W roku 2003 wraz z kompozytorką i skrzypaczką Katarzyną Taborowską-Kaszubą oraz wiolonczelistą i reżyserem dźwięku Wojciechem Kaszubą założył zespół "Trio +" wykonujący muzykę tradycyjną i nowoczesną, ze szczególnym uwzględnieniem kompozycji elektronicznych i elektroakustycznych.
W latach 1994-97 dyrygował chórem "Lutnia" w swojej rodzinnej miejscowości Miasteczku Krajeńskim. W okresie studiów, oprócz działalności kompozytorskiej, organizował i koordynował koncerty studentów kompozycji, był współorganizatorem projektu multimedialnego "Usłyszeć Zamek", w ramach którego prezentował cykl utworów skomponowanych na przestrzenie i elementy wyposażenia poznańskiego zamku. Pewne doświadczenia w dotychczasowej aktywności przyniosły mu koncerty z Goranem Bregovicem w Polsce (1998, 1999) i w Niemczech (1999) oraz udział z poznańską grupą perkusyjną w koncercie "Les 2000 Coups de Minuit" zespołu "Trans Express" na placu Centrum Pompidou w Paryżu (2000/2001).
W latach 2004-2007 był nauczycielem harmonii i kształcenia słuchu w Poznańskiej Szkole Chóralnej oraz Szkole Muzycznej II stopnia w Gnieźnie. W latach 2008-2012 uczył śpiewu z nut z elementami emisji głosu w Duszpasterstwie Akademickim oo. Dominikanów w Poznaniu. Od 2013 roku jest nauczycielem kształcenia słuchu w Społecznej Szkole Muzycznej I st. nr 1 im. E. Gordona w Poznaniu oraz muzyki w poznańskim Gimnazjum nr 9.
Był członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich oraz Koła Naukowego I Wydziału Akademii Muzycznej w Poznaniu, założonego wraz z kolegami w czasie studiów, w ramach którego udało się już zrealizować kilka przedsięwzięć o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym.
Wybrane kompozycje
- Msza na chór mieszany a cappella (1997)
- Fantazja na orkiestrę smyczkową (1997)
- Toccata na organy (1998)
- Medytacja na trąbkę i organy (1998)
- Szkic na perkusję, altówkę, kontrabas i fortepian przetwarzany elektronicznie (1998)
- Trio+ na trio fortepianowe i perkusję (1999)
- Muzyka do filmu Pamiętnik, reż. Tomasz Wrzesiński (1999)
- xxx na 2 klarnety, fagot, waltornię, puzon, harfę i syntezator (2000-2002)
- Usłyszeć Zamek na różne elementy wyposażenia poznańskiego zamku i instrumenty akustyczne (2001)
- Koncert na klarnet i orkiestrę (2002)
- Gesty 1, 2, 3 na klarnet (2002-2003)
- Preludia na fortepian (2002-2006)
- Pośród niesnasek na głos lub chór unisono i organy do tekstu Juliusza Słowackiego (2003)
- Msza na sopran, tenor, baryton, bas, chór i zespół instrumentalny (2004)
- Bez tytułu na skrzypce, klarnet i wiolonczelę (2006)
- Ave Patria na chór mieszany do słów Marii Konopnickiej (2007)
- Hommage à J. S. Bach na 5 instrumentów (2008)
- Niech zstąpi Duch Twój kanon podwójny na chór 3 głosowy i 3 solistów, do słów Jana Pawła II (2009)
- 60/60 na klarnet, fortepian i gitarę elektryczną (2009)
- Preludium ślubne na klarnet i wiolonczelę (2009)
- Muzyka do filmu Kapitanowie nie umierają, reż. Wincenty Koman(2010/2011)
- Muzyka do filmu Matka Solidarności, reż. Wincenty Koman (2011)
- KlariTape-piano na klarnet i taśmę (2011)
- Preludium na klarnet solo (2011)
- Mrówki na skrzypce z Max MSP (2011)
- Muzyka do filmu Kryminalna zagadka Wildy, reż. Jacek Filipiak (2012)
- Fonemofonia na fletnię pana, klarnet, kontrabas, chór mieszany i wokalno-perkusyjny zespół aleatoryczny (2013)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2006; aktualizacja: czerwiec 2016, AG.