Jej pierwszym dyrektorem i zarazem dyrygentem był Tadeusz Mazurkiewicz, określany dzisiaj mianem założyciela orkiestry. W pierwszym, historycznym składzie Orkiestry znaleźli się m.in. Paweł Klecki, wtedy świetnie zapowiadający się skrzypek, później wielkiej sławy dyrygent, oraz zwerbowany przez niego Aleksander Tansman.
Przez 33 lata zespół nie mógł znaleźć własnego miejsca. Co kilka lat przenosił się z siedziby do siedziby. Wreszcie 4 czerwca 1948 roku udostępniono mu świeżo odrestaurowany gmach przy ul. Narutowicza. Orkiestra mogła podjąć regularną pracę, co zaczęło owocować stale powiększającym się gronem słuchaczy zaprzyjaźnionych z Filharmonią. Większość z nich pamiętała jeszcze koncerty prowadzone przez Emila Młynarskiego, Zdzisława Birnbauma, Waleriana Bierdiajewa czy Grzegorza Fitelberga. Z upływem czasu powiększało się grono wybitnych dyrygentów współpracujących z Orkiestrą. Należeli do niego tacy artyści, jak Zdzisław Górzyński, Henryk Czyż, Zdzisław Szostak, Andrzej Markowski, Jan Krenz, Ilya Stupel, a ostatnio także Paweł Przytocki, Tomasz Bugaj, Vladimir Kiradjiev, Andrzej Straszyński i Michael Zilm. Orkiestra występowała wspólnie ze znakomitymi muzykami, jak Hermann Abendroth, Dean Dixon, Sergiusz Kusewicki, Witold Małcużyński, Dawid i Igor Ojstrachowie, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Stanisław Skrowaczewski, Henryk Szeryng, Krystian Zimerman, a w ostatnich latach: Andrzej Bauer, Kaja Danczowska, Konstanty Andrzej Kulka, Wiesław Ochman, Piotr Paleczny i Ewa Podleś. Szczególne miejsce w historii Orkiestry Filharmonii Łódzkiej zajmują koncerty z Arturem Rubinsteinem, światowej sławy pianistą, którego imię od 1984 roku nosi Filharmonia w Łodzi.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej dokonała kilkunastu nagrań płytowych, zrealizowanych zarówno dla Polskich Nagrań, jak i dla firm zachodnich. Zarejestrowała m.in. 2. Symfonię Karola Szymanowskiego, 5. Symfonię Ludwiga van Beethovena, Carmina Burana Carla Orffa oraz cykl najpiękniejszych arii operowych z udziałem światowej sławy sopranistki Teresy Wojtaszek-Kubiak. Dla radia i telewizji powstały dwa przebojowe cykle muzyczne: "Nie taki diabeł straszny" oraz "I co dalej laureacie?".
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2006