Po studiach Szlaga systematycznie dokumentuje polską rzeczywistość, wykorzystując do tego celu konwencję fotografii blogowej ("Reality", 2007) i dokumentalnej typologii ("Prostytutki", 2010).
Od 2000 roku w jego pracach obsesyjnie powraca temat stoczni gdańskiej, postrzeganej jako miejsce narodzin, rozkwitu i schyłku ruchu robotniczego „Solidarność” oraz przykład niegdyś świetnie prosperującego przemysłu okrętowego, którego resztki należy dziś zachować na fotografii. Stocznia to dla Szlagi zmieniający się nieustannie poindustrialny krajobraz architektoniczny, pełen ludzi i śladów historii; krajobraz, który dokumentuje za pomocą fotografii i wideo. Współpraca z położonym na terenie gdańskiej stoczni Instytutem Sztuki Wyspa pozwoliła fotografowi na prezentację swoich prac na ważnych wystawach sztuki współczesnej ("Strażnicy doków", 2005; "Na okrągło 1989–2009", 2009). Od kilku lat autor wystawia w galeriach przede wszystkim zdjęcia związane ze stocznią, w tym portrety solidarnościowych opozycjonistów (m.in. Anny Walentynowicz, Tadeusza Mazowieckiego czy prałata Henryka Jankowskiego).
Warto także zwrócić uwagę na dzieła Szlagi powstałe w ramach współpracy z dziennikarzem Maksem Cegielskim. "Global Prosperity" to dokumentalna relacja z wyprawy do Indii śladem statków wyprodukowanych w stoczni gdańskiej, a złomowanych w miejscowości Alang, u wybrzeża Oceanu Indyjskiego. Tekst Cegielskiego i fotografie Szlagi sytuują się na granicy sztuki i dziennikarstwa społecznie zaangażowanego, stając się swoistą metaforą globalnego porządku kapitalistycznego.
Fotoreportaże i pojedyncze zdjęcia Szlagi niejednokrotnie były nagradzane w Polsce i za granicą (m.in. International Photo Awards 2007). Michał Szlaga jest znany również jako fotograf celebrytów, współpracujący z takimi magazynami jak „Malemen”, „Przekrój”, „Newsweek Polska”, „Twój Styl” czy „Viva!”.
szlaga.com