Maurycy Gomulicki podczas wernisażu wystawy "Pink Not Dead!", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2006, fot. Rafał Nowak
Maurycy Gomulicki podczas wernisażu wystawy "Pink Not Dead!", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2006, fot. Rafał Nowak

Grafik, fotograf, autor instalacji i krótkich form filmowych. Urodził się 27 marca 1969 roku w Warszawie.

Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w latach 1987-1992), gdzie otrzymał dyplom w zakresie grafiki warsztatowej u prof. Rafała Strenta oraz malarstwa u prof. Jerzego Tchórzewskiego. Edukację kontynuował w Universitat de Barcelona (1992-1993),

Nuova Accademia di Belle Arti w Mediolanie (1994) oraz Centro Multimedia del Centro Nacional de las Artes w Meksyku (1997-1998). Jest twórcą m.in. fotografii, obiektów, instalacji, filmów video i animacji. Zajmuje się także projektowaniem graficznym i ilustracją książkową. Swoje teksty publikował m.in. w "Machinie" oraz "Fluidzie". Mieszka i pracuje w Warszawie oraz Meksyku.

Działania Maurycego Gomulickiego dotyczą wizualnych przejawów szeroko pojętej pop-kultury, zwłaszcza tej wkraczającej na teren estetycznie ambiwalentny. Tym samym łamie granice między kulturą niską i wysoką. Szczególnie interesują go te elementy, które przeniesione w inne obszary kulturowe nabierają nowych znaczeń.

Seria "Typologie sentymentalne" (1999) obrazowała świat fantasmagorii erotycznych, który Gomulicki stworzył fotografując sklepowe manekiny. Z kolei jego "Vaginettes" (2000) były próbą kwestionowania potencjału zmysłowego w obrazie nauki i religii.

"Jeżeli pornografia to takie przedstawienie, które ma na celu wywołanie pożądania wobec oglądanego obrazu to te zdjęcia mają nadzieję być pornograficzne" - powiedział Gomulicki o serii fotografii, również zatytułowanej "Vaginettes".

W latach 2000-2002 artysta był konsultantem i autorem fotografii do projektu wydawniczego "ABC D.F." - słownika wizualnego Miasta Meksyk. Estetykę tkanki miejskiej badał w również w Warszawie - seria zdjęć "W-wa" (2000-2004) w romantyczny sposób dokumentuje na co dzień niezauważalne fragmenty rzeczywistości, np. wzory chodników czy proste ornamenty ogrodzeń. Wspólnie z Jeronimo Hagermanem Gomulicki wydał też album fotograficzny "Funebre" (2006) poświęcony fantazjom pogrzebowym w różnych częściach świata.

W 2007 roku na Festiwalu Fotografii w Poznaniu artysta zaprezentował pracę "The Best of the Rest", pokaz slajdów do muzyki zespołu Metallica. Obrazy znalezione w internecie oddawać miały to, co najlepsze, ale w kategoriach absurdalności, kuriozum, odstępstwa od normy.

Pracując w dwóch miastach na granicy meksykańsko-amerykańskiej - San Diego i Tijuanie - w ramach projektu InSite artysta zrealizował akcję "Air Bridge" (2003-2005). Do swego przedsięwzięcia włączył aerokluby z obu miejscowości, ukazując jak pasja łączy jednostki ponad granicami.

Maurycy Gomulicki zajmuje się również grafiką i projektowaniem. Wspólnie z architektem Jorge Covarrubiasem oraz projektantem wnętrz Salvadorem Quiroz w latach 2004-2005 pracował nad nowym wizerunkiem meksykańskiej sieci sex-shopów ("Erotika Sexshop"). Była to próba rewaloryzacji zaniedbanej formalnie przestrzeni erotycznej poprzez ekstremalne działanie estetyczne.

W 2006 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie Gomulicki zaprezentował projekt "Pink Not Dead!", z udziałem artystów z Polski i Meksyku. Motywem przewodnim był kolor różowy budzący odmienne konotacje w obu państwach. Pokazał tam również swoje prace (m.in. "Pink Niagara"; "Betonowa koronka").

W swych projektach artysta odnosił się wielokrotnie do postpeerelowskiej kultury wizualnej polskich miast. Na indywidualnej wystawie w Galerii Kordegarda w Warszawie w 2007 roku Gomulicki zaprezentował własne fotografie fragmentów stołecznej rzeczywistości skonfrontowane z "oficjalnym" obrazem miasta z czarno-białych zdjęć albumu o Warszawie z końca lat 60. autorstwa Edmunda Kupieckiego. Pod koniec 2007 roku ukazała się książka Gomulickiego o Warszawie zatytułowana "W-wa" złożona z materiałów z fotograficznego archiwum artysty.

"Interesowało mnie podjęcie tematu piękna, które jest totalnie w pogardzie, na które nikt nie zwraca uwagi. Nie interesuje mnie to, co ewidentne" - mówił w wywiadzie udzielonym przy okazji wydania albumu Agnieszce Kowalskiej.

Kwestia wizualnego spadku po przeszłości powraca w innych realizacjach Gomulickiego. Na wystawie "Schizma" w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie w 2009, poświęconej sztuce lat dziewięćdziesiątych, stworzył specjalną instalację odnoszącą się do klimatu i specyfiki poprzedniej dekady.

W kilku późniejszych projektach i wystawach Gomulicki rozwijał swoje zainteresowania fetyszyzmem i erotyką, jak chociażby na indywidualnej wystawie w galerii Leto ("Minimal Fetish", 2009). Podczas projektu odbywającego się latem 2009 roku w jednym z warszawskich ogródków działkowych zorganizował akcję "Pieszczota pian", w którym modelka topless dokonywała radosnych ablucji w wannie pełnej piany, ustawionej na świeżym powietrzu.

Przy okazji otwarcia Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK) w Krakowie w 2011 roku artysta zaprezentował na niewielkiej indywidualnej wystawie cykl fotografii zatytułowany "Bibliophilia". Na zdjęciach młodziutkie modelki, ubrane zaledwie w bikini, pozują z tomami w rękach na tle bibliotecznych półek. Fetyszyzm zostaje przeniesiony na… książki i zestawiony z młodym kobiecym ciałem.

W ostatnim czasie Gomulicki coraz częściej realizuje projekty w przestrzeni publicznej, zarówno efemeryczne, jak i stałe. W Warszawie na Kępie Potockiej zamontował wesoły, różowy neon - szklankę z napojem buzującym bąbelkami. 17-metrowy neon nie reklamuje niczego poza hedonistyczną radością (spo)życia ("Światłotrysk", 2009). Przy tej okazji Gomulicki mówił:

"Nie zgadzam się na prymat śmierci nad życiem i cierpienia nad przyjemnością. Przyglądając się kulturze można odnieść wrażenie, że tragedia nas pobudza, a szczęście usypia. Jeżeli nawet tak jest, to może warto coś tu zmienić".

W tym samym roku Domu Pracy Twórczej nad jeziorem Wigry na Suwalszczyźnie Gomulicki odsłonił ogromną "Perłę" - "symbol pożądania i symbol czystości". "Perła" jest wedle jego słów "zarazem zmysłowa i dziewicza, łącząca w sobie wyrafinowanie i prostotę, próżność i glorię".

Na rynku w Poznaniu wzniósł różowy "Obelisk" (2010), erotyczny kontr-akcent dla późnośredniowiecznego pręgierza. Artysta tłumaczył:

"Mamy dwóch protagonistów: pal męczarni i różowy obelisk. Konfrontują się dwa zdarzenia falliczne o całkowicie różnej wymowie. Jedno straszne, drugie rozkoszne. Brutalności stalowego bolca przeciwstawiona zostaje cukierkowa słodycz toczonej figury szachowej. Upodlenie versus rozkwitanie. Dawne kontra współczesne".

Fantazyjne, eliptyczne zadaszenie wejścia do budynku Urzędu Miasta w Kielcach Gomulicki pomalował na czerwono, zamieniając je w "Czerwony klin" (2010) - cytat ze słynnego obrazu El Lissitzky'ego "Czerwonym klinem białych bij" przeniesiony do rzeczywistości miasta. Zaś w domu handlowym Renoma we Wrocławiu, na szklanym łączniku między nową i starą częścią budynku zbudował "Color Cube" (2010), czerpiący z neoplastycznej twórczości Pieta Mondriana. To monumentalne założenie, z prostymi, geometrycznymi podziałami, wypełnionymi podstawowymi kolorami (żółć, czerwień, błękit) - w stylu Mondriana właśnie - jest przeniesieniem płaskich obrazów holenderskiego malarza abstrakcjonisty w trójwymiarową rzeczywistość.

Z okazji polskiej prezydencji w Unii Europejskiej w drugiej połowie 2011 roku, w cyklu projektów w przestrzeni publicznej Brukseli zatytułowanym "Fossils and Gardens", Gomulicki w performatywnej akcji "Widmo - romantyczny postwandalizm" dokonał przemiany opuszczonego modernistycznego budynku w obraz. Chodząc wzdłuż pięter artysta wybijał poszczególne szyby, aż na fasadzie pojawił się rysunek złożony z pustych okien przypominających komputerowe piksele. Nagrana na wideo akcja funkcjonować ma jako niezależne, integralne dzieło sztuki.

Autor: Karol Sienkiewicz, grudzień 2006; aktualizacja: styczeń 2012.

Autorskie strony artysty:
Gomulicki Fotografie www.flickr.com/photos/vonmurr
Gomulicki Pink Blog http://pinknotdead.blox.pl

Wybrane wystawy indywidualne:

  • 1992 - "Obrazy" - pokaz dyplomowy, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 1994 - "Obrazy i kamienie", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Ssanie oka, czyli o silniach", Galeria Przyjaciół A.R., Kino-teatr Tęcza, Warszawa
  • 1996 - "Szklana Viosna", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa
  • 1997 - "Nauka Pływania", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa; "Nowe przygody Sierotki Marysi albo Spełnienie Marzeń", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 1999 - "Typologie Sentymentalne", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa
  • 2002 - "Grietas", Muca-Roma, Mexico City, Meksyk; "Hentai - kaskady i krzyki", Centro Multimedia, CNA, Mexico City, Meksyk
  • 2003 - "Energy Stills", SAPS, Mexico City, Meksyk
  • 2006 - "Pink Not Dead!", Garash Galeria, Mexico City, Meksyk / Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2007 - "Final Fantasy", Garash Galeria, Mexico City, Meksyk; "Kultura i beton", Kordegarda, Warsaw; "W-wa", Iluzjon Filmoteki Narodowej, Warszawa
  • 2008 - "Eco Fever", Museo Experimental El Eco, Mexico City, Mexico
  • 2010 - "Minimal Fetish", Galeria Leto, Warszawa / Galeria Nova, Kraków
  • 2011 - "Bibliophilia", Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK), Kraków; "Kwiat paproci", Galeria Arsenał, Białystok

Wybrane wystawy zbiorowe:

  • 1990 - Triennale Malarstwa, Osaka, Japonia; "Trzeci pokaz osobny", Muzeum ASP, Warszawa
  • 1992 - "Germinations 7", Centre d'Art Contemporain, Grenoble, Francja
  • 1994 - "Intuicja, konstrukcja", Instytut Polski, Berlin, Niemcy
  • 1995 - "Grosse Kunst Austellung", NRW, Düsseldorf, Niemcy
  • 1996 - "Memento mori. Nie tylko sepia", Uniwersytet w Brighton, Wielka Brytania; "A.R. Galeria Przyjaciół", Królikarnia, Warszawa
  • 1997 - "Nowe terytorium ekspresji", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2000 - "SCENA 2000", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Exit", Chisenhale Gallery, Londyn, Wielka Brytania; "Erogena", Museo de Arte Carillo Gil, Mexico City, Meksyk
  • 2001 - "Paisaje, retrato, naturaleza muerta", GAM, Mexico City, Meksyk
  • 2002 - "Rzeczywiście, młodzi są realistami", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "ABC DF - Palabras de la ciudad", Bellas Artes, Mexico City, Meksyk; "Śnieżynka", Zachęta, Warszawa
  • 2003 - "Fuera del Campo", Xteresa Arte Actual, Mexico City, Meksyk
  • 2004 - "Za czerwonym horyzontem". Aktualna sztuka z Polski i Rosji", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Relax just do it, akcja równoległa", Cieszyn; "Marginalia filozoficzne S. I. Witkiewicza", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2005 - "Videobrasil", SESC, Sao Paulo, Brazylia; "Detonadores", OPA, Guadalajara, Meksyk
  • 2006 - "L.H.O.O.Q.", Galeria Piekary, Poznań; "Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci", Zachęta, Warszawa
  • 2007 - "Antyfotografia", BWA Arsenał, Poznań; "Czas zapamiętany. Mała Galeria 1977-2006", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2008 - "Pożądanie-Patrzenie-Przerażenie", Supermarket Sztuki, Warszawa; "Pod ścianą", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; "Efekt czerwonych oczu" Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Wolta Wawa", Galeria Leto, Warszawa;
  • 2009 - "Uroki władzy", BWA Asenał, Poznań; "Schizma. Sztuka polska lat dziewięćdziesiątych", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Hecho en Casa", Museo de Arte Moderno de Mexico City, Mexico City;
  • 2010 - "Brzuch Atlasa", Atlas Sztuki, Łódź; "Rzeczy budzą uczucia", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Credo", Zona Sztuki Aktualnej, Łódź; "Oh No! Not Sex and Death Again / Ikonografia cielesności", Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
  • 2011 - "Rysuj i nie marnuj czasu", Salon Akademii, Warszawa; Międzynarodowy Festiwal Sztuki "Inspiracje", Muzeum Narodowe, Szczecin; "Trzy róże", Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Lublin
Więcej zdjęć (15)