W 1997 roku z wyróżnieniem ukończył Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Sukcesy debiutanckiego filmu Mantis (2000) stały się dla niego przepustką do pracy w jednym z najlepszych studiów animacji i efektów specjalnych w Polsce - Platige Image, gdzie pracował w latach 2000-2003. Następnie rozpoczął pracę w Stanach Zjednoczonych, pełniąc funkcję animatora prowadzącego w studiu CafeFX. Obecnie mieszka w San Francisco i pracuje w Industrial Light and Magic George'a Lucasa, gdzie zajmuje się opracowywaniem efektów specjalnych i animacji na potrzeby dużych hollywoodzkich produkcji.
Realizowany przez dziewięć miesięcy debiutancki film Jonkajtysa Mantis to przeniesiona w nieokreśloną przyszłość wersja mitu o Pigmalionie. W domowej pracowni samotny robot próbuje skonstruować partnerkę. Po nieudanych próbach znajduje na śmietniku fragmenty robota, którego pieczołowicie składa i ożywia. Zamiast oznak wdzięczności nieszczęsny konstruktor zostaje zniszczony przez nową Galateę - którą można też nazwać modliszką, bo to oznacza angielskie mantis - i kończy swój los w kontenerze na śmieci. Jonkajtys prowadzi widza przez wykreowany w 3D świat, budując silne kontrasty (ciepłe światło pokoju robota i chłód wyludnionej ulicy) i wprowadzając niepokojące analogie (wyładowania elektryczne w pracowni i burza na zewnątrz), a napięcie wydatnie podkreślają muzyka i efekty dźwiękowe.
Liczne nagrody, w tym "dla nowego niezależnego talentu" na festiwalu Imagina, umożliwiły Jonkajtysowi kilkuletnią współpracę z warszawskim studiem Platige Image, w czasie której pracował jako animator prowadzący m.in. przy Sztuce spadania Tomasza Bagińskiego. Po przeprowadzce do USA Greg Jonkajtys (jak często się podpisywał) uczestniczył jako grafik, animator i autor efektów specjalnych w produkcji licznych filmów, w tym Sin City - Miasto grzechu (2005), Labirynt fauna (2006) czy Star Trek (2009). Jednocześnie, przy wsparciu producenta Marcina Kobyleckiego i studia Platige Image, powstawał jego najbardziej znany film Arka (2007), który zdobył m.in. główną nagrodę na festiwalu animacji i efektów specjalnych Siggraph oraz był nominowany do Złotej Palmy w Cannes w kategorii filmów krótkometrażowych. Pełen biblijnych i historycznych odniesień obraz Jonkajtysa opowiada historię exodusu ludzkości w ogromnych tankowcach w kierunku lądu wolnego od zabójczego wirusa. Realistyczna, bazująca na ręcznie wykonanych makietach scenografia, inspirowana rzymskimi katakumbami, w których chowano pierwszych chrześcijan, kontrastuje z odrealnionymi i zdeformowanymi postaciami o zwierzęcej fizjonomii. Silną dychotomię odnajdujemy także w warstwie dźwiękowej - stonowanej muzyce towarzyszą nienaturalnie wyraźne szumy, oddechy, kroki. Opowiadające tym zabiegom niejednoznaczności w warstwie fabularnej pozostawiają widza z koniecznością dokonania własnej interpretacji filmu.
Powstałe rok później Dziedzictwo (tytuł oryginalny Legacy) to rozgrywający się w 2030 roku dwuminutowy dramat postapokaliptyczny, zrealizowany na konkurs CGChallenge XXII "Uplift Universe". Zaobserwowana w przestrzeni kosmicznej silna fala pochodząca z Ziemi skłania "obcych" do wyprawy na "niebieską planetę" w celu zbadania przyczyn promieniowania oraz poznania jej mieszkańców. Tytułowe dziedzictwo, które odnajdują na zniszczonej wybuchem nuklearnym planecie, to jedynie szczątki ciał ludzkich, z których kosmici próbują złożyć jeden cały egzemplarz. W Dziedzictwie można dostrzec rozwój Jonkajtysa na polu animacji postaci, jednak całość nie robi tak dobrego wrażenia jak Arka. Zbyt jednoznaczna fabuła oraz uproszczone tło wydarzeń wynikają jednak z ram konkursu i zbyt krótkiego czasu realizacji filmu.
Piętnastominutowy film The 3rd Letter (Trzeci list, 2010) stanowi ważny krok w twórczości Jonkajtysa, bowiem po raz pierwszy sprawdza się on jako reżyser filmu aktorskiego. Akcja filmu ponownie umieszczona jest w nieokreślonej przyszłości, a jego bohater znajduje się w sytuacji kafkowskiej: ludzkie życie zależne jest od biomechanicznych przeszczepów, trwają zmagania z zanieczyszczonym klimatem, a bohater walczy o życie z bezosobowym systemem ubezpieczeń zdrowotnych. Imponująca scenografia i efekty specjalne tej - wyrastającej z ducha Orwella - anty-utopii, a także bogate tło socjologiczne (aktualna w tym czasie dyskusja na temat ubezpieczeń w USA) i historyczne (odwołania do totalitaryzmów minionego stulecia) wróżą filmowi wiele sukcesów. Pierwsze nagrody, w tym za reżyserię i najlepszy dramat, pozwalają wierzyć, że także planowane przez Jonkajtysa realizacje pełnometrażowe spotkają się z uznaniem widowni i krytyki.
Filmografia:
- 2000 - "Mantis" (nagroda: 2001 - Imagina, BAF);
- 2007 - "Arka" (nagrody: 2007 - nominacja do Złotej Palmy w Cannes, Budapeszt, KFF Kraków, SIGGRAPH, Teheran, Prix Electronica, 2008 - Tokio);
- 2008 - "Legacy" ("Dziedzictwo", nagroda: 2008 - CG Society);
- 2010 - "The 3rd Letter" ("Trzeci list", nagrody: 2010 - Hollyshorts, Navada City);
- 2012 - "Snow King".
Autor: Mariusz Frukacz, listopad 2010.