Content anchor

Alina Maria Mleczko

Alina Maria Mleczko, fot. East News
Alina Maria Mleczko, fot. East News

Saksofonistka, kameralistka i pedagog związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina. Jej działalność koncertowa obejmuje zarówno wykonania muzyki komponowanej, jak i improwizacje inspirowane jazzem oraz muzyką etniczną.

Urodziła się 1 lutego 1969 roku w Lublińcu. W 1994 roku ukończyła z najwyższą oceną Akademię Muzyczną w Warszawie, gdzie studiowała grę na saksofonie. Uczestniczyła też w kursach w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Jej nauczycielami gry na saksofonie byli: Bernard Steuer, David Pituch, Krzysztof Herder, Michael Leonard, Ed Bogaard i Radosław Mleczko. W 2011 roku otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych i od tego roku prowadzi klasę saksofonu na Uniwersytetecie Muzycznym Fryderyka Chopina (Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku) na stanowisku adiunkta.

W 1995 rku zadebiutowała jako solistka w Filharmonii Narodowej w Warszawie w wirtuozowskiej "Fantazji" Heitora Villi-Lobosa. Już w 1996 roku amerykański magazyn "Saxophone Journal" przybliżył jej sylwetkę w specjalnym wydaniu poświęconym najwybitniejszym saksofonistom świata Wkrótce po debiucie została zaproszona na koncerty do Wielkiej Brytanii, Francji, Stanów Zjednoczonych (jeden z jej koncertów był transmitowany z Chicago Cultural Center), Niemiec, Danii, Czech i na Ukrainę.

 

Uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych, m.in. Warszawskiej Jesieni, Forum im. Witolda Lutosławskiego, Festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, Festiwalu "Alkagran" w Czechowicach-Dziedzicach, Festiwalu Kultury Latynoamerykańskiej, Festiwalu "Two Days & Two Nights" w Odessie. Grała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Orkiestrą Radia Duńskiego, Capellą Istropolitaną, Paderewski Kammerorchester, pod batutą takich dyrygentów, jak Roman Kofman, Volker Schmidt-Gertenbach, Vladimir Sirenko, Jacek Kaspszyk, Michał Dworzyński, Adam Klocek, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Jan Wincenty Hawel

Odbyła wiele tras koncertowych z zespołami muzycznymi  Teatru Dramatycznego i Teatru Studio w Warszawie. Brała udział w licznych spektaklach w reżyserii m.in. Krzysztofa Warlikowskiego z muzyką Pawła Mykietyna. Współtworzy spektakle teatralne wykonując własną muzykę, m.in. w spektaklu autorstwa Tomasza Walczaka "Treny mojej Matce", w monodramie "Saksofon" wg. powieści Wiesława Myśliwskiego "Traktat o łuskaniu fasoli".

Koncerty z muzyką improwizowaną zajmują coraz więcej miejsca w jej zawodowym kalendarzu. W dużym stopniu powodowane jest to współpracą z Bubą Badije Kuyateh – muzykiem pochodzącym z Gambii i grającym na korze afrykańskiej.

 

Alina Maria Mleczko była liderem Polskiego Kwartetu Saksofonowego i założycielką Kwartetu A-4. Od 2000 współtworzy Kwartet "Arundo"z Tytusem Wojnowiczem, Leszkiem Wachnikiem i Romualdem Gołębiowskim. Współpracowała z zespołem Nonstrom, Zespołem Polskim Marii Pomianowskiej, a także z pianistami: Agnieszką Kopacką, Iwoną Mironiuk, Yoko Yamada-Salvaggio i Włodkiem Pawlikiem.

Wydała pięć solowych płyt. Dwie z nich – "Siesta" (2003) i "Fiesta" (2005) nagrane we współpracy z zespołem Prima Vista Quartet – zdobyły nominację do nagrody fonograficznej Fryderyk. Pierwsza z nich została ponadto nagrodzona przez francuski magazyn "Classique", a płyta "Fiesta" otrzymała wyróżnienie Rewelacja Audio Video. Ostatni solowy album Aliny Marii Mleczko z sonatami Hindemitha, Crestona, Woodsa i Yoshimatsu otrzymał znakomite recenzje m.in. w brytyjskim magazynie "Gramophone". Podobnie jak poprzednie, wydany został nakładem DUX.


Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, wrzesień 2003, aktualizacja: październik 2016, AG.

Obrazek użytkownika Culture.pl
Culture.pl
2004/01/20
Facebook Twitter Reddit Share
Alina Maria Mleczko
Podobni twórcy